Primeur: eerste elektrische motoren van KTM

Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

In Mattighofen zitten ze niet stil! Over enkele maanden wordt de belangrijke KTM SX-F 350 in productie genomen, deze maand stelt KTM tijdens de Tokyo Motorcycle show onder de naam Freeride twee vergevorderde elektrisch aangedreven prototypes voor. Het is de bedoeling om in de loop van 2011 met elektrische motoren op de markt te komen. Om de presentatie op 26 maart meer weerklank te geven, stuurde de Oostenrijkers alvast een mysterieuze teaser-foto (hiernaast) de wereld rond.

Het vorige KTM Zero Emission Motorcycle prototype in 2008.

Elektrisch: Ja!, Ready to Race: ja!

Helemaal in de stijl van het huis voldoen de elektrische motoren aan het ‘Ready to race’ principe. KTM wil op die manier rijplezier koppelen aan zorg voor het milieu. In het najaar van 2008 liet KTM al eens in de interne keuken kijken, want er wordt al een tijdje gewerkt rond elektrische motoren. Doorslaggevend in de ontwikkeling van deze nieuwe generatie ‘zero-emission bikes’ zijn zowel de prestaties als de kostprijs van de batterijen. Om deze problemen aan te pakken werkt KTM samen met het gespecialiseerde Arsenal Research.

Dr. Ingenieur Franz Pirker van Arsenal zei over dit project: “Alternatieve concepten vragen nieuwe onderzoeksmethoden. Zo hebben we veel getest met een functionerend prototype dat verbonden is met een computer om op zoek te gaan naar de beste aandrijving. De basis van het Freeride concept is de allerlaatste batterijtechnologie, de integratie van een super efficiënte elektrische motor en de introductie van aandrijvingsonderdelen in een geïntegreerd systeem.”

Een nieuwe enduromarkt
Ingenier Harald Plackinger, lid van de raad van bestuur van KTM, verklaarde bij het opzetten van deze nieuwe uitdaging: “Dankzij motortechnologie zonder uitstoot zien we een goede mogelijkheid om de endurosport open te trekken voor een volledig  nieuw publiek. Later kan dit uitgroeien tot een volledige nieuwe sport. Dankzij de KTM Zero Emission Motorcycle kan je rijden in meer gebieden, zelfs dichtbevolkte zonder bestaande beperkingen te overtreden.”

Aan koppel geen gebrek op de e-bikes!

Aan koppel geen gebrek op de e-bikes!

Het is KTM menens met deze nieuwe ontwikkeling en dat zal waarschijnlijk ook blijken uit de prestaties van beide nieuwelingen. In een vroegere gedaante presteerde het 90 kg zware prototype op een gelijkaardig niveau als een lichte enduro met verbrandingsmotor. Behalve het lichte gewicht zal ook het koppelrijke karakter het rijgedrag van de elektrische motoren typeren. Tegenover een traditionele motor doet de Zero Emission Motorcycle het met enkele onderdelen minder zoals de uitlaat, tank, luchtfilter en koppeling. We zijn razend benieuwd hoe ver KTM, zo dicht tegen de serieproductie nu staat met de Freeride. MXM houdt je op de hoogte!

Credit foto’s: KTM

Uw reacties

Ook te lezen

  • Interview Glenn Coldenhoff

    Interview Glenn Coldenhoff

    Glenn Coldenhoff is een van de meest consistente MX-rijders ter wereld. Niet onze woorden, maar volgens de statistieken. “The Hoff ” eindigde in negen seizoenen MXGP nooit buiten de top-10. …
  • MON: Van der Werff wint ondanks val

    MON: Van der Werff wint ondanks val

    Afgelopen zondag stond de vijfde wedstrijd op het programma in de strijd om de titel in de damesklasse. In het Brabantse Deurne was het Britt van der Werff die beide …
  • De Nieuwe GasGas modellen voor 2025 zijn er!

    De Nieuwe GasGas modellen voor 2025 zijn er!

    De GasGas crossmotoren, die afgelopen voorjaar van boven tot onder zijn herzien, zijn dit jaar terug met een model uit 2025 dat op een groot aantal technische punten is aangepast, …
  • Deelnemerslijsten MXGP van Duitsland

    Deelnemerslijsten MXGP van Duitsland

    Komend weekend is er weer volop actie op Grand Prix niveau. De Grote Prijs van Duitsland wordt ook dit jaar verreden in Teutschenthal en daar zullen naast MXGP en MX2 …