Green Flag: Scharnierpunt

Decrease Font Size Increase Font Size Text size Print

De zomer staat voor de deur, al lijkt dat wel niet het geval wanneer ik naar buiten kijk. De examens lopen op hun eind en in de rest van Europa heerst de Wereldbeker koorts. Hier in Vlaanderen is daar echter maar weinig van te merken. Geen kids met voetbalshirts of Vuvuzela’s. Maar ik zag wel drie jochies die al wheeliënd op hun BMX van school naar huis reden. Er is dus nog hoop…

Dit weekend beginnen de jongens en meisjes van het WK Motorcross aan de Nordic Tour, die hen gedurende drie weekends naar Duitsland, Letland en Zweden zal voeren. Eerste halte: het circuit van de Talkessel in Teutschenthal, thuishaven van de Duitse Motorcross GP. Die Duitse GP is de achtste van vijftien meetings op de WK kalender en dus eigenlijk het scharnierpunt. Laat ons maar stellen dat de drie Noordelijke GP’s eigenlijk het middenstuk vormen van het WK. Wie hier goed doorkomt heeft alvast een goede uitgangspositie voor de drie resterende GP’s.

Rijders die dit jaar nauwelijks of geen potten gebroken hebben weten de volgende drie weekends alvast wat te doen.  Teutschenthal is alvast een circuit dat in het verleden wel eens spectaculaire races heeft opgeleverd. Denken we maar aan de razend spannende MX1 GP van 2007, die David Philippaerts zijn eerste GP-zege in MX1 bracht. Helaas is Teutschenthal ook een van die circuits die een nare kant hebben. In de loop der jaren was de afgedankte groeve vaak het toneel voor zware crashes. Denken we maar aan de klapper die Joël Smets er in 2002 tijdens de kwalificaties maakte.

Kan "der Ken" zondag die Mannschaft doen vergeten?

Kan "der Ken" zondag die Mannschaft doen vergeten?

In Teutschenthal wordt het voor de thuisfans vooral uitkijken naar Ken Roczen en Max Nagl. De Thüringer en de Beier zijn samen met Steffi Laier de vaandeldragers van het Duitse motorcross. Ondanks het feit dat Roczen en Nagl weldegelijk toppers van wereldformaat zijn, lijkt het met de rest van het Duitse (mannen) motorcross toch niet zo lekker te lopen. Vorig jaar diende Olaf Noack, de teammanager van de Duitse Nationale MX teams, een beroep te doen op Daniël Siegl. Siegl is weliswaar een Duitse topper, maar ook iemand die op weinig of geen internationale ervaring kan bogen. Als je dan in ogenschouw neemt dat Duitsland met 82 miljoen inwoners het grootste land van Europa is, komt het er in vergelijking met Frankrijk of zelfs België maar bekaaid af op motorcrossgebied.  Dat neemt niet weg dat er een aantal sterke nationale kampioenschappen zijn in Duitsland.  De bekendsten daarvan zijn natuurlijk de ADAC MX Masters en zijn winterse tegenhanger de ADAC SX Cup. Maar er zijn ook nog de DM 125 en de DM Open. Mocht u zich afvragen waar DM voor staat: Deutsche Meisterschaft. Beide zijn series van vijf wedstrijden die met elkaar en de ADAC Masters combineerbaar zijn.  Allemaal samen opgeteld heb je dan een kalender van 18 wedstrijden op een sterk niveau, voeg daarbij nog 1 of 2 Internationale wedstrijden bij (zoals de Wintercross in Frankenbach) en je hebt als Duitse subtopper een mooi outdoorprogramma waarvoor je (bijna) nooit de landsgrenzen over moet.

Of in Teutschenthal driemaal die Nationalhymne zal weerklinken blijft nog af te wachten. Al durven we met grote zekerheid te zeggen dat dit wel het feit zal zijn bij de vrouwenklasse. Met maar liefst drie Duitse meisjes in de top 5 van de WK-stand mogen we gerust stellen dat Duitsland zowat de sterkste natie is in het vrouwen motorcross.

In de MX2 klasse start Ken Roczen natuurlijk als een van de favorieten. Vorig jaar klopte hij in Teutschenthal Marvin Musquin om zo zijn eerste GP te winnen. De vraag is echter of hij dat dit jaar kan herhalen want Roczen lijkt het geluk niet aan zijn zijde te hebben in 2010.  Zelf zijn we ook een beetje benieuwd naar de verrichtingen van wild card Angus Heidecke. Deze 20-jarige rijder uit het Kawasaki-Pfeil team, die zijn voornaam dankt aan de gelijknamige AC/DC gitarist, leidt momenteel in het DM 125.

In de MX1-klasse moet het thuispubliek het doen met een gehavende Max Nagl. Nagl stapt morgen, twee weken nadat hij zijn sleutelbeen brak in de trainingen voor de Franse GP, terug op zijn SX-F 450. Of de Beier zondag ook daadwerkelijk een rol kan spelen in zijn thuis GP valt moeilijk in te schatten.  Zelf tippen we eerder op een overwinning voor Clément Desalle.

Of mogen we een verrassing verwachten van de jonge wolven in het 125cc EK? In Saint-Jean-d’Angély liet Jerky Janvier alvast mooie dingen zien in dat EK. In een video-interview met onze Franstalige zustersite liet hij alvast doorschemeren dat hij volgend jaar graag in de MX2 GP’s zou uitkomen.

Wie zondag dichter bij huis en gratis naar off-road motorsport wil gaan kijken moet naar Florennes, daar wordt op de luchtmachtbasis de 2e ronde van het BK Supermoto gereden.  De sport zit in België, net als bijna overal in de wereld, al een tijdje in de hoek waar de klappen vallen.  Ondanks een financieel tegenvallende editie in 2009  wou Joël Robert toch een 8e maal organiseren op de F16 basis van Florennes.  De zesvoudige wereldkampioen motorcross opperde tijdens een interview met onze Franstalige zustersite wel een paar ideeën om het BK Supermoto terug in een gunstiger vaarwater te krijgen. Een daarvan was een samenwerking met het ONK Supermoto. Vooral het feit dat een aantal proeven van dat ONK dicht bij de Belgische grens worden verreden leek Robert interessant.

Marc Fraikin, de kingpin van de Belgische Supermoto.

Marc Fraikin, de kingpin van de Belgische Supermoto.

Ondertussen is Marc Fraikin, na de eerste ronde van het BK in Chimay, de leider in het BK Prestige (de Interklasse van de Supermoto zeg maar). De Luikenaar leidt voor oudgedienden Eric Delannoy en Jean-Marc Gaillard. Opvallend in het BK Supermoto en zeker in de Prestige klasse is de geringe Vlaamse inbreng. Na de Belgian Masters van volgend weekend in Bilstain zit het BK er al voor ¾ op. Hopelijk maakt de BMB (en vooral de clubs) volgend jaar werk van een iets meer gestoffeerde kalender.

In de amateurcross staan dit weekend een aantal spektakelomlopen op het programma. En overal wordt er in de koningsklasse om kampioenschapspunten gestreden In Koningshooikt kan je zaterdag al gaan kijken naar het BK Oldtimercross. Op zondag nemen de VMCF-rijders dit onderdeel van de Antwerpse fortengordel in. Hoe je het ook draait of keert, zelfs anno 2010 blijft het Fort een van die legendarische omlopen die het Belgische motorcross mee groot gemaakt hebben.

Motocross – Fort Koningshooikt from Matthias Van Eeckhoven on Vimeo.

Ook de VBM gaat dit weekend op een spectaculaire omloop aan de slag. In Paal wordt er gereden op het circuit Marnicq Bervoets.  Al vermoeden we dat Marnicq zelf in Teutschenthal zal rondlopen om er LS Motors rijders Tanel Leok en Davide Guarneri te coachen.VLM slaat zijn tenten op aan de Horenbergsdam in Genk. MCLB zoekt met het Finlandcircuit in Westdorpe ook een permanente omloop op.

Tot slot nog even meegeven dat Herentals de komende week helemaal in het teken van de FIM Rally zal staan.  De FIM Rally is het grootste mototoerisme evenement van het seizoen en doet elk jaar een ander land aan. Met trialdemonstraties, een motorcrossinitiatie en de René Baeten Memorial tentoonstelling is de editie 2010 van de FIM Rally behoorlijk off-road getint. Maar hoe kan het ook anders in de Kempen? Nog even meegeven dat de trialdemonstraties verzorgd worden door niemand minder dan Iris Krämer, wereldkampioene bij de vrouwen in 2007.

René Baeten, aan het werk in eigen stad op de Bosbergen.

René Baeten, aan het werk in eigen stad op de Bosbergen.

Vanaf dinsdag 22 juni tot en met zondag 27 juni kan je in het Schaliken, dat is het Cultureel Centrum van Herentals, terecht voor de René Baeten Memorial. Een tentoonstelling helemaal gewijd aan de sportcarrière van het beroemdste lid van KAMC Herentals. Al is het wel een halve eeuw geleden dat Baeten op Pinksterzondag 1960 dodelijk verongelukte, toch houdt zijn club de gedachtenis aan hem levend. Ironisch genoeg werd de enige bij KAMC Herentals aangesloten  motorcrosser, Bengt Laeremans, vorige zondag in Kester het slachtoffer van een zware crash. We hopen dan ook dat Bengt en Bart Goelen volledig herstellen. Aan alle anderen die in Kester in de klappen deelden een spoedig herstel gewenst!

Foto Credits: Suzuki Racing/Ray Archer, MXMag/Olivier Evrard, KAMC Herentals

Uw reacties