X

Interview met David ‘Coolspeed’ Cools

Wie denkt aan ambassadeurs in onze sport denkt automatisch aan toprijders en wereldkampioenen. Motorcrossers die regelmatig op TV komen of in magazines staan. Toch heb je ook op veel andere niveaus ambassadeurs. De Belg David Cools (VMCF) is er zo eentje. Cools was de laatste jaren steeds één van de beste amateurs, na 26 jaar motocross is hij nog altijd even enthousiast. Meer zelfs: zet David een bandopnemer voor zijn neus, begin te praten over motorcross en voor je het weet, heb je een leuk interview. Hier is Mr. Coolspeed!

 

Ben je tevreden over het voorbije seizoen?
David Cools: “Toch wel, in de VMCF zal ik derde worden en in de MX Pro Series -allez het BK- werd ik 16de. Ik had graag top 15 gehaald, maar Clément Desalle (noot: Desalle was 15de) was net iets sterker! Bij de Challengers in het BK ben ik wel tweede geworden na Jurgen Van Nooten. Mijn doel was om dit jaar in de VMCF mee te strijden om de titel, dat is redelijk gelukt. Ook al had ik graag tot het einde om het kampioenschap gereden natuurlijk. Wat ik me wel zal herinneren aan dit seizoen -en hopelijk de supporters ook- waren de leuke duels met Dennis Dierckx en David Segers. We hebben op het scherp van de snee gereden maar het was altijd fair. Dat maakte het leuk rijden. Neem daarbij de wedstrijden in het BK en ik had  een mooie en gevulde kalender.”

Na een seizoen KTM zagen we je dit jaar weer met een oude liefde; de Kawasaki?
David Cools: “Via Motoshop Desmet had ik de mogelijkheid om deel uit te maken van het Kawasaki Benelux Team. Ik heb eigenlijk geen moment getwijfeld! Waarschijnlijk ook omdat ik zo lang met Kawasaki heb gereden. Voor mij is Kawa de motor die het best bij me past. De KX450F beviel me al geweldig van in het begin. Hij stuurt heel fijn, veel wijzigingen zijn er dan ook niet aan gebeurd. MTM nam de vering onder handen, Jef Van Hasselt heeft me geholpen met de uitlaat. That’s it!”

Nochtans verliep de eerste BK-wedstrijd in Beervelde niet zo positief?
David Cools: “Tijdens de tweede reeks kwam ik met mijn pink tegen het nadarhek. In het begin had ik niet meteen door wat er was gebeurd. Even verderop moest ik wat corrigeren en die pijn aan mijn pink bleef maar duren. Toen keek ik naar mijn pink en zag ik dat het topje loshing! Dan ben ik maar binnen gereden. ‘s Avonds in het UZ in Gent hebben ze het topje van mijn pink dan weer aan mijn vinger gezet. Gelukkig functioneerden de bloedbanen en de zenuwen nog zoals het hoort! Al bij al is dat enorm goed meegevallen. Ze hadden ook gezegd dat ik acht weken inactief zou zijn… Na drie weken zat ik weer op de motor!”

Hoe ging het rijden met die gehavende pink?
David Cools: “Door die blessure aan mijn pink heb ik natuurlijk fysiek veel tijd verloren. In het begin reed ik ook met wat schrik rond en ik had nog een spalk aan mijn pink die wel wat hinderde. Vanaf juni ongeveer begon alles dan wel vlot te lopen. Eerlijk gezegd was ik ook misschien wat té vroeg terug beginnen rijden! Met die spalk rijden was niet evident, want hij zat fameus in de weg. Alleen had ik dan kampioenschapsproeven moeten missen, en zo heb ik nog lang kunnen meestrijden voor de titel in de VMCF. Al had ik ook wel het geluk dat er in de periode een minder bezette wedstrijd viel waar ik twee maal derde werd. Zodat ik toch de schade nog kon beperken.”

Vergelijk de normale VMCF wedstrijden eens met de MX Pro Series?
David Cools: “Als werkende mens, alle niet-profs dus is, zo’n BK echt zwaar. In Tongeren bijvoorbeeld heb ik met die hitte  enorm afgezien. Sowieso ligt het tempo erg hoog. Sommige wedstrijden stonden er al 15 GP-rijders aan de start! ‘s Morgens is er de vrije training maar dan moet je ook al een tijd neerzetten voor de kwalificatierace. Dan moet je weer voluit gaan in die kwalificatiereeks om een goede startpositie te krijgen. Die twee reeksen van 30 minuten en een ronde zijn ook een pak langer dan wat we gewoon zijn. Normaal gesproken rijden we 20 à 25 minuten. De laatste 10 minuten van de tweede reeks waren er dikwijls teveel aan. Toch blijft dat super om mee te maken. Je kan je nog eens meten met de toppers en met GP-rijders. Persoonlijk rijd ik dat soort races ook graag. Iedereen kan met de motor rijden, er wordt ook niet kinderachtig gedaan als je eens nen boenk zet.”

Kan je jouw grootste rivalen in de VMCF, David Segers en Dennis Dierckx eens beschrijven?
David Cools:
“Om te beginnen zijn zowel David als Dennis heel goede maten van mij. Het zijn allebei ook goede starters, dat is al een groot verschil met mezelf! Technisch zijn ze ook sterk. De fysiek van Dierckx is wat minder. In de VMCF ondervindt hij daar niet veel hinder van; maar in het BK valt hij daardoor altijd door de mand. Mad Dave kwam vorig seizoen soms ook wat te kort fysiek, dat heeft hij nu helemaal weggewerkt. Zwakke punten heeft David dan ook niet echt. Segers heeft gewoon een supersterk jaar gehad. Als je 22 of 23 reeksen wint, wil dat toch iets zeggen hé! Normaal gesproken wordt David gewoon kampioen. Hij zou zeker de verdiende kampioen zijn. Wat kan ik nog zeggen? Op Facebook stond er niet lang geleden een foto waar we met drie opstonden terwijl we circuit aan het verkennen waren. Joël Roelants had daar op gereageerd met zoiets als ‘Amai, dat moet nogal een niveau zijn als de drie grootste concurrenten samen hun trackwalk doen’. Tja, in de VMCF gaat het er gewoon heel gezellig aan toe!”

Eind vorig jaar werd je ook vader van een dochtertje, Lexi. Dat maakte het seizoen nog specialer?
David Cools: “Zeker, het was een enorme aanpassing waarbij je niet altijd onmiddellijk het juiste antwoord hebt. Maar dat loopt nu allemaal vlot. En omdat ik als postbode altijd vroeg op moet, ben ik Lexi ook heel dankbaar dat ze een goede slaper is! Het is fantastisch om haar bezig te zien. Alles verandert nog zo snel ook bij een jonge baby. Op de één of andere manier geniet ik door Lexi nog meer van het crossen nu. Als je nadien naar huis gaat en weet dat je haar weer zo gelukkig ziet dan heb je nog meer om naar uit te kijken. (lacht) Jonge papa’s zijn ook gevoelig hoor!”

Je bent niet alleen trouw qua motoren, qua trainer werk je ook al heel lang samen met Yves Demeulemeester hé?
David Cools: “Ondertussen zal het zo’n jaar of 10 zijn dat ik bij Yves train. Die man heeft zoveel ervaring, onze samenwerking loopt goed dus een reden om te veranderen is er niet. Maar nu is het ook anders dan toen ik zelf jonger was of de opvolging die hij doet voor een toppiloot. Ik heb een tijdje meegetraind in de groep van Yves met Joël Smets en veel andere GP rijders. Dat was elke namiddag, nu kan dat niet meer. Daardoor heb ik nu meer sporadisch contact. We bellen of mailen, en ik doe ook mijn fysieke tests nog. Ik moet wel zeggen dat veel aangeleerde reflexen van die groepstraining er nu nog altijd inzitten!”

Nu geef je ook zelf regelmatig motorcrosstrainingen, hoe verloopt dat?
David Cools: “Dat is echt super om te doen. Voor Motorsport Future verzorg ik mee de regionale trainingen, daarnaast geef ik ook privé-les op zaterdagochtend in Lille. Met Dennis Dierckx heb ik ook enkele stages gegeven in Londinières. Ik heb hiervoor de initiatoropleiding van BLOSO gevolgd. Trainer-B niveau is dat. Die scholing is heel veelzijdig, er komt ook veel fysiologie en psychologie aan te pas. Als actieve crosser is dat zeker een verrijking je gaat anders aankijken tegen je eigen prestaties. Het werken met kinderen en jonge gasten vond ik van in het begin heel tof.”

Het laat je ook toe om je eigen ervaringen door te geven. Wat heb je zelf zoal opgestoken?
David Cools: “Op een goede manier omgaan met druk en verwachtingen maakt een wereld van verschil. Je wil het goed doen voor je sponsors, voor je ouders, voor je supporters, voor jezelf. Dat kon ik nooit vroeger, beetje bij beetje heb ik dat geleerd. Ik ga nu niet beweren dat er aan mij een wereldkampioen is verloren gegaan hé. Maar ik had als jonge rijder helemaal geen individuele begeleiding. Als ik die vanaf mijn 16, 17 had gehad dan had ik wel mijn volledige potentieel kunnen benutten.”

Wat zijn jouw plannen voor 2011?
David Cools: In principe blijft alles bij het oude. Ik zal opnieuw de VMCF combineren met het BK in de BMB. Ook wat betreft de motor blijf ik normaal gesproken bij hetzelfde merk. Al mijn sponsors en de omkadering blijft. Daar ben ik trouwens heel tevreden mee.”

Bedankt voor het interview, David!
David Cools:
“Graag gedaan, maar nu moet ik me dringend klaarmaken voor de tweede reeks! Ik zou graag nog even mijn sponsors in de bloemetjes willen zetten: Motoshop Desmet, Scott, Acerbis, Kawasaki Benelux, ADF oils, MTM Suspension, Van Hasselt uitlaten, Dakwerken Herman Verelst, CKP bezettingwerken, HAM-cars, Carroserie Quik, JDS fotografie, Sportmedische Studio Olympia, Kapsalon Nancy. (David haalt even diep adem) Verder wil ik ook mijn vrouwtje kitty, mijn ouders, trainer Yves, Toon Claes, Joël Smets, Randy, het Coolspeed-team en al mijn supporters bedanken. En natuurlijk ook mxmag!”

Indrukwekkend en dat bijna allemaal in één adem…
David Cools: (lachend) “Fysiek is altijd al mijn sterke punt geweest!”

Credit foto: CDS, Fotografie JDS