X

Interview Kevin Wouts: “Ik wil het liefst van al de Coupe winnen.”

Kevin Wouts was het afgelopen seizoen maar weinig te zien op de Belgische circuits. Toch werd hij geselecteerd voor het Belgische Coupe de l’Avenir team. Aan de vooravond van die wedstrijd vond MXM het dan ook tijd om nog eens bij te praten met de Antwerpse spraakvaar.

Kevin, je eindigde als 29e in de eindstand van het WK MX1, ben je tevreden over je GP-seizoen?
Kevin Wouts: “Neen, eigenlijk ben ik teleurgesteld. Ik had vooraf toch op een plaats in de top 20 gehoopt. Dat is er helaas niet van gekomen. Maar het anders kunnen zijn. Ik ben acht maal uitgevallen met mechanische pech. Telkens reed op dat ogenblik in de punten. Het had er dus heel anders kunnen uitzien aan het einde van de rit. Anderzijds, moet je het dan wel telkens kunnen afmaken.”

Kevin reed in Lierop zijn beste GP van het seizoen.

Naar het einde van het seizoen toe had je wel een opflakkering.
Kevin Wouts: “Klopt, op een bepaald moment kreeg ik te horen dat ik een gesel was voor mijn koppeling. Dat ik ze er als het ware elke manche uitbrandde. Nu klopt het wel dat ik op dat punt geen zuinige rijstijl heb, maar toch…. Naar het eind van het seizoen toe besloot ik om samen met mijn vader om de technische kant zelf in handen te nemen. Zo werd mijn wedstrijdmotor onder handen genomen door Wim Berkvens. In Lierop merkten we meteen een verschil in prestaties. Ging ik anders altijd slecht van start ging,  dan nam ik daar drie keer een goede start. Met als gevolg dat ik me daar twee keer in de punten reed. Bovendien reed ik het hele weekend met één koppeling. Een week later geraakte ik maar moeilijk uit de voeten op de betonbaan van Fermo, toen was het niks, gewoon slecht.”

Naast de GP’s reed je als enige Belg de hele ADAC Masters, waarin je uiteindelijk 8e werd. Hoe liep dat?
Kevin Wouts: “Best wel vreemd eigenlijk. Tijdens de eerste wedstrijd in Fürstlich Drehna eindigde ik meteen in de top 10, niet zo verwonderlijk want dat is een eerder zanderig circuit. In Freising viel ik tijdens de eerste manche uit, maar won ik de tweede. Dat was verrassend want Freising is een harde baan. Op andere circuits had ik dan weer de grootste moeite om de toppers te volgen. Uiteindelijk werd ik 8e in de eindstand, waar ik op zich wel tevreden mee ben, maar er had misschien meer ingezeten.”

De Internationale Openingscross in Lommel was een van de weinige gelegenheden, waarop we Kevin in België aan het werk zagen.

Vergelijk de ADAC MX Masters het eens met het BK?Kevin Wouts: “Sportief kan ik het niet zo goed vergelijken. Ik reed dit jaar alleen maar de eerste BK-wedstrijd in Beervelde. Maar financieel is  het wel interessanter ja. Je kan er makkelijker in de top 10 rijden. Dat komt omdat er in het beste geval hooguit vijf toppers meerijden. In het BK rijdt je toch constant tegen jongens uit de top 10 van de MX1 of MX2 GP’s, waardoor het erg lastig is om in de top 10 te rijden. Het hele kampioenschap is eigenlijk een leuke mix van zand- en harde banen. Ik zou het echt aanraden aan andere Belgische rijders. De ADAC Masters zijn goed georganiseerd, eigenlijk hetzelfde als een GP-weekend. Zo rijdt je trainingen en kwalificaties op zaterdag en twee manches van 35 minuten + 2 ronden op zondag. Al zaten er ook best vreemde circuits tussen zoals Möggers in Oostenrijk waar je amper anderhalve minuut over een ronde doet.”

Wat zijn je plannen voor volgend jaar?
Kevin Wouts: “Normaal gezien kan ik bij Sturm Kawasaki blijven. Al is het nog niet zeker dat Sturm verder gaat op Kawasaki. Toch moeten we het met Sturm nog over en een ander hebben. Zo zou ik het liefst in het WK MX1 blijven rijden. Als dat zo is, bestaat mijn programma terug uit de GP’s en daarbij de ADAC MX Masters. Anders bestaat het programma wellicht uit het DM Open en de ADAC MX Masters, maar daar heb ik weinig trek in. Kijk, ik wil zeker volgend jaar nog GP’s rijden. Daar heb ik mijn hele leven naar toe gewerkt, dus  kan ik dat toch niet zomaar opgeven? Daarom sta ik ook open voor voorstellen van andere teams.”

“Ik sta altijd open voor interessante voorstellen van andere teams.”

Je werd de laatste weken ook aan VAMO Racing gelinkt, wat is er waar van die geruchten?
Kevin Wouts: “Niets, ik heb niet eens met die mensen gesproken. Ik was toevallig samen met Steven Lenoir op de Suzuki RM-Z testdag van Alain Maris. Van daar is de bal wellicht aan het rollen gegaan. Maar als VAMO Racing Suzuki mij een interessant voorstel kan doen, mogen ze altijd bellen.”

Zondag sta je voor de derde keer aan de start van de Coupe de l’Avenir in Angreau. Wat zijn je ambities voor die wedstrijd?
Kevin Wouts: “Simpel, winnen. Ik zou wel graag individueel winnen, het liefst van al eigenlijk, maar ja wie wil er niet winnen?  Maar ik denk ook dat we een goed team hebben dat kan winnen. Vorig jaar is het ook gelukt, dus waarom nu niet?  Bovendien stonden Triest en Delincé zondag in Markelo ook op het podium, dat schept vertrouwen. Maar langs de andere kant is deze wedstrijd toch iets speciaals. Er duiken altijd jongens op die je een heel seizoen nauwelijks gezien hebt, maar in Angreau toch tegen het podium aan rijden. Maar het is een circuit waarop ik mijn draai wel kan vinden. Ik ben er ook al een paar dagen mee bezig want ik heb deze week zelf mijn motorfietsen wedstrijdklaar gemaakt.”

Wat staat er na Angreau nog op het programma, voor Kevin Wouts?
Kevin Wouts: “Wellicht rijd ik volgende zondag nog de laatste ONK-wedstrijd in Harfsen. Eigenlijk had ik me ook ingeschreven voor de 3uurscross in Axel van dit weekend. Gewoon omdat ik dat wel tof vind. Ik ging samen met Wesley Verheyen en Kristof Salaets van start gaan. Tot Kristof me signaleerde dat ik me op zaterdagnamiddag eigenlijk moet kwalificeren voor de Coupe de l’Avenir.”

Ok, bedankt Kevin en veel succes dit weekend in Angreau.

Kevin Wouts: “Bedankt voor het interview.”

Foto Credits: CDS Images