X

Green Flag: Et le grand favori est…

Drie maal raden op wie zondag tijdens de openingsronde van het Belgian Motocross Championship alle ogen gericht zullen zijn. Op wie anders dan Clément Desalle: lid van de organiserende RMAMC, kind van de streek en de grote Waalse motorcrosshoop. En alsof dat nog niet genoeg was sinds vorige zondag voor het eerste in zijn leven leider in het WK MX1. We hoeven u dus niet te vertellen wie dé grote favoriet is voor de overwinning nu zondag. En bovendien staat er meer op het spel dan alleen maar de punten voor de Lotto Trophy. Een week voor de GP van Nederland in Valkenswaard krijgen de rijders in Mons een soortgelijke ondergrond voorgeschoteld.Zwart zand, zeg maar.

Clément Desalle, régional de l'étape en "grand favori" in Mons.

Dat betekent dat de wedstrijd in Mons niet alleen maar om een nationaal kampioenschap gaat, maar ook  een beetje psychologische oorlogsvoering inhoudt. Indien Desalle er zondag in slaagt om  in de drie manches zandspecialisten als Steve Ramon, Ken De Dycker, Kevin Strijbos en Marc de Reuver af te houden zal zijn zelfvertrouwen ongekende toppen bereiken. En dat op een week voor de 2e GP.  Op Strijbos (en uiteraard Desalle) na kan niemand van bovengenoemde rijders terugblikken op een geslaagde openings-GP. Ook voor hen valt er dus iets te halen in Mons.

Afgezien van de sportieve strijd tussen de tenoren, waar we ook nog  Jeremy Van Horebeek, Shaun Simpson en Davide Guarneri moeten bijrekenen, krijgen we in Mons ook te zien hoe het nieuwe wedstrijdsysteem in de praktijk zal werken. Hoe het kampioenschap zal verlopen valt gewoonweg niet te voorspellen. In eerste instantie dachten wij aan een scenario met een strijd tussen Desalle en Ramon. Vooral omdat Ramon de Belgische omlopen beter kent dan wie ook en de regelmaat zelve is. En over 21 manches loont dat.  Maar sinds zondag mogen we ook Kevin Strijbos titelkansen toedichten. En dan vergeten we nog Ken De Dycker. Of toch niet…

"Jerre" Van Horebeek start in Mons op een SX-F 350.

De Dycker begint zondag aan zijn 4e volledige BK-campagne. In 2008 was de toenmalige Suzuki-rijder dicht bij de titel tot zijn motorfiets het in de laatste manche van de finale in Mont-Saint-Guibert de geest gaf. In 2009 lag De Dycker lang in de clinch met Clément Desalle. Tot die 15e augustus waarop Keeno eerst te horen kreeg dat hij niet geselecteerd was voor de MXoN en daarna een pak voor de broek kreeg van Clément Desalle in het zand van de Keiheuvel. Desalle schreef geschiedenis door als eerste Waal ooit de eindwinnaar te worden op de Keiheuvel en pakte een beslissende voorsprong in wat toen nog de United Telecom Trophy heette. De ronde erna, in het Waals-Brabantse Orp-le-Grand, reed Keeno ongeïnteresseerd rond en gooide hij de titel te grabbel. Vorig jaar was De Dycker nooit in staat om voluit te gaan in het BK. In Kester moest Keeno zelfs eigenhandig instaan voor het onderhoud van zijn motor tussen de reeksen. Krijgen we in 2011 een ander verhaal? Is Keeno er nu echt op gebrand om na de ADAC MX Masters titel in 2005 en het Maxxis British MX1 Championship in 2006 nu eindelijk de Belgische kroon te pakken?

Even was het deze week nog afwachten of De Dycker uberhaupt wel Mons zou halen. Althans volgens de Leuvense editie van Het Laatste Nieuws, waarin gewag werd gemaakt van een heupblessure bij De Dycker. Maar LS Honda Racing baas Steven Lettani bezwoer ons gisteren persoonlijk dat Keeno er zondag zou staan.

Kan Ken De Dycker in 2011 eindelijk de Belgische titel pakken?

Het systeem van drie reeksen met een verschillende tijdsduur mag dan een typisch Belgisch compromis zijn, toch zou het wel eens kunnen aanslaan. Er wordt al jaren geleuterd over vernieuwing en nieuwe paden inslaan en nu is het zover. Voor een aantal puristen was het nieuwe manche-systeem volstrekt onaanvaardbaar, maar vermoedelijk zijn de meeste fans wel bereid om dit systeem eens een jaar de kans te geven.

Ook naar de Radson Trophy MX2 wordt het uitkijken. Toegegeven, het Belgische MX2 kampioenschap was de voorbije jaren misschien niet het meest hoogstaande. Maar toch hebben wij de indruk dat 2011 wel eens een hele mooie editie zou kunnen worden. Al was het maar voor de interessante mix aan rijders die achter het starthek plaats zullen nemen. Een mix tussen ervaren rotten en jonge wolven. Tussen GP-rijders, EK MX2-deelnemers en kids uit het EK 125cc.  Julien Lieber is de enige GP-rijder die de hele Radson Trophy zal betwisten, maar Mike Kras zullen we in actie zien bij de wedstrijden die niet clashen met het ONK. Kunnen de Kids uit het EK MX2 deze twee het vuur aan de schenen leggen? We denken dan aan in de eerste plaats aan Jens Getteman, Kevin Fors, Kenny Van Dueren en Brent Van Doninck. Maar er zijn ook nog jongens uit het EK 125 zoals Damon Graulus. Graulus zit tijdens de Radson Trophy op een KTM SX-F 250.

Brent Van Doninck is een van de "kids" om naar uit te kijken in de Radson Trophy.

Een laatste groep potentiële podiumgangers zijn de oudgedienden. Vincent Collet begon vorig jaar tegen het einde van het seizoen onder stoom te komen. Staat hij er zondag meteen? Terug van weggeweest, althans wat de MX2 klasse betreft, is Dennis Dierckx, met wie u elders op deze site een interview kan lezen. Helemaal terug van weggeweest is Tom Van Loon. Na een sabbatsjaar in 2010, kroop het bloed toch waar het niet gaan kon bij de Weeldenaar.  Van Loon werd daarop prompt ingelijfd bij Team Dirt Racing Supply waar hij Arnaud Wauters en Olivier Vandergugten zal begeleiden. Wauters heeft van de Radson Trophy een hoofddoel gemaakt.  Zondag rond de klok van 17u05 weten we hoe iedereen er voor staat, zowel in de Lotto Trophy als in de Radson Trophy. En wellicht kennen we dan ook al de eerste indicaties voor Valkenswaard.

Foto Credits: CDS Images