X

Green Flag: Lessen trekken

Dit weekend staan zowel in Nederland als België de nationale motorcrosskampioenschappen op het programma. En dat is op zich wel een beetje spijtig want zowel de ONK-wedstrijd in Varsseveld als de Belgian MX Championship-ronde in Beervelde zullen mekaars concurrentie voelen. Zo zal Ken De Dycker, voorlopig leider in de ONK MX1 tussenstand, niet aan de start staan in Varsseveld. Dat betekent op zich wel dat er nu andere rijders kansen krijgen, maar toch…. Anderzijds zullen we in Beervelde geen Joël Roelants aan de start zien. Bij het team van de Grobbendonkenaar, Nestaan JM Racing KTM, primeert het ONK MX2. Dat betekent in de praktijk dat Roelants pas op 29 mei in Kester zijn eerste Belgische wedstrijd van het seizoen zal rijden.

Wij hebben dan ook de indruk dat beide kampioenschappen niet goed op mekaar zijn afgestemd. Naar onze bescheiden mening, moet zoiets toch beter kunnen. Is het zoveel gevraagd dat vertegenwoordigers van de motocrosscommissie van de KNMV samen gaan zitten met leden van de werkgroep motorcross van de BMB? Waarom kunnen beide Nationale motorsportfederaties uit de Lage Landen wel samenwerken op wegraceniveau, maar niet als het om motorcross gaat? Met een beetje goede wil van beide zijden moet men toch tot een ontwerpkalender voor de grote wedstrijden in de Benelux kunnen komen. Een kalender waarop ONK-wedstrijden niet meer samenvallen met wedstrijden om de Lotto Trophy. Me dunkt dat zowel KNMV, BMB als de rijders en teams bij zo’n kalender te winnen hebben.

Kalenderoverleg zou de eerste stap naar een Benelux-kampioenschap kunnen zijn.

Wat het sportieve betreft mogen we ook dit weekend veel verwachten. Eigenlijk wordt de liefhebber van off-road motorsport nergens zo verwend als in de Benelux. Een week na de GP van Nederland kan je je lokale held terug aan het werk zien. Zij het in Varsseveld of in Beervelde.

Het staat buiten kijf dat in Varsseveld een sterker MX2 deelnemersveld achter het hek zal staan. Na zijn prestaties in Valkenswaard lijkt Jeffrey Herlings’ carrière op een nieuw, hoger niveau te zijn beland. Eigenlijk hebben we een beetje medelijden met de jongens die het zondag tegen hem moeten gaan proberen opnemen. Zonder mechanische pech of fysiek onheil van zijn kant lijkt het er ons alvast op dat Jeffrey Herlings naar de Open Nederlands titel in de MX2 rijdt. Alleen voor plaats 2 wordt het nog spannend. Harri Kullas, blijkt na twee verreden wedstrijden alvast een aanwinst voor het ONK MX2. De voorbije GP’s lieten ook zien dat de Fin uit het Monster Energy Yamaha team dit jaar weer een stap voorwaarts heeft gezet. Benieuwd of hij de komende ONK-wedstrijden, regerend kampioen Joël Roelants kan voorblijven.

Wie kan Herlings dit seizoen nog kloppen in het ONK?

Hierboven kon u al lezen dat Ken De Dycker zondag verstek geeft in Varsseveld. Het wordt dan ook interessant om zien wie zich vooraan zal kunnen handhaven in het ONK MX1. Marc de Reuver mag dan al op behoorlijke afstand van de leiders volgen (hij miste de openingswedstrijd in Gemert) toch is hij intrensiek de sterkste. Indien de Reuver al wat bekomen is van zijn val in Valkenswaard dient er met hem rekening gehouden te worden. Bas Verhoeven start in Varsseveld als virtueel leider in het ONK MX1. In Valkenswaard hadden wij toch iets meer van hem verwacht. Opvallend is ook dat er toch een paar Belgen in Nederlandse dienst in Varsseveld van start zullen gaan. Denken we maar aan Kristof Salaets, Jurgen Van Nooten, Dennis Verbruggen en Yentel Martens.

Is Ken De Dycker zondagavond nog leider in de Lotto Trophy?

Jongens die eigenlijk ook niet hadden misstaan in de Lotto Trophy in Beervelde. De grote vraag daar is of Max Nagl er de Belgen niet zal overvleugelen. De Duitser steekt duidelijk in goede vorm, iets wat van de Belgen niet gezegd kon worden in Valkenswaard. Maar goed, een week is lang, zeker in de motorcross. In Mons ging de strijd voornamelijk tussen Ken De Dycker en Clément Desalle. De Dycker’s LS Honda Racing teammaat Shaun Simpson wist Steve Ramon van het podium te houden. Vraag is of Steve Ramon in Beervelde wel aansluiting zal weten te vinden bij het tweetal Desalle-Ramon. Zoniet zou het verdere verloop van de Lotto Trophy weleens kunnen uitgroeien tot een tweestrijd De Dycker-Desalle. Nog iemand waar we meer van verwachten in Beervelde is Manuel Priem. Priem kende niet zo’n blitse start in Mons en heeft dus één en ander recht te zetten in zijn thuisronde van het Belgian MX Championship.  Ook Kevin Strijbos, kan indien hij hersteld is van zijn blessures, een rol spelen in het wedstrijdverloop.

Uitkijken wordt het in Beervelde ook naar de innovaties aan het circuit.  Zeker van de Wallride die circuitbouwer Alain Roels er in legde verwachten wij een en ander. De klimatologische omstandigheden hebben het de organiserende club MC Scheldeland niet makkelijk gemaakt. De warmte van de voorbije week noopte hen tot sproeien. Maar met weerberichten die er steeds naast leken te zitten was het allicht niet makkelijk om in te schatten hoeveel hemelwater er daar nog bij zou komen. Maar goed, de situatie is in ieder geval stukken beter dan in 2008 toen de organisatie op losse schroeven kwam te staan door dagenlange regenval.

In de Radson Trophy MX2 start leider Mark Boot allicht met de ambitie om zijn voorsprong verder uit te bouwen. Ondanks een griep wist de Zeelander zich in Mons beide manches toe te eigenen. Wij verwachten in Beervelde alvast een en ander van Jens Getteman en Kevin Fors. Het lijkt ons logisch dat beiden in Oost-Vlaanderen meestrijden voor het podium. Een overwinning van Getteman zou alvast leuk zijn voor de Dienst Sport van de Provincie Oost-Vlaanderen, die ook partner is van de organisatie in Beervelde. In die optiek is het ook uitkijken naar Waaslander Jens Poppe, Getteman’s teammaatje bij Kemea-Reytec-Yamaha.

Kortom het wordt weer een boeiende crosszondag. Mensen die eens graag kennismaken met een andere motorsporttak kunnen dit weekend naar het Helzoldstadion in Heusden-Zolder waar de Speedwayfanclub haar 1e clubwedstrijd van het seizoen organiseert. Meer info op de site van de Speedwayfanclub.

Foto Credits: CDS Images, Honda Proimages/Ray Archer