X

GP van Brazilië MX2: de reacties

Jeffrey Herlings, Red Bull Teka KTM, GP-winaar (2-1)

“Het was spijtig dat Ken crashte in de tweede manche. Ik had hem liever in een eerlijke strijd geklopt. Ik voelde me goed op de motor, het rijden liep vandaag lekker en het publiek was fantastisch. Dit is mijn tweede GP-zege van het seizoen en de vierde van mijn carrière. Ik kijk nu al echt uit naar de GP van Frankrijk.”

Herlings en Roczen zaten in de starts meteen vooraan.

Ken Roczen, Red Bull Teka KTM, tweede algemeen (1-2)

“Misschien heb ik, bij die crash, iets te hard geremd in de afdaling. De twee wielen schoven onder mij weg, maar ik zat wel vlug terug op de motor. Ik kon het gaat dichtrijden maar toen maakte ik nog een fout. Ineens stond de versnellingsbak in neutraal en vloog ik over het stuur. Ik bezeerde daarbij m’n vinger en ook het stuur was geplooid. Daarna was ik mijn ritme kwijt.”

Gautier Paulin, Monster Energy Yamaha, derde algemeen (3-3)

Paulin stond voor het eerst dit jaar op een GP-podium.

“Ik ben redelijk tevreden om terug op het podium te staan. De derde plaats is natuurlijk geen GP-zege, maar het is toch een goede start. Ken and Jeffrey zijn erg snel, maar ik weet wat ik moet doen. Ik kan nog veel verbeteren. Het hele Monster Energy Yamaha team staat achter mij. Ik moet er voortaan van bij het begin bijzitten, dan kan ik aan de overwinning beginnen denken. In de aanloop naar mijn thuis-GP ga ik daar aan werken.”

Tommy Searle, Monster Pro Circuit Kawasaki, vierde algemeen (4-4)

“Ik miste net mijn vierde opeenvolgende podium. Het is best frustrerend want ik denk dat iedereen kon zien dat ik dit weekend mee had moeten rijden voor de overwinning. Een klein foutje en het buiten mijn wil om ingrijpen van derden verpestten mijn weekend.  Ik was snel in elke training en ik hing comfortable tweede achter Roczen in de kwalificatierace tot ik een fout maakte in een bocht. Ik zat even zonder adem en ook mijn vinger had een tik gekregen.  Ik kon terug op pad om nog als 9e te worden afgevlagd. Maar omdat toeschouwers over de afzetting waren gesprongen en mijn motor hadden rechtgezet werd ik naar de laatste plaats in de uitslag teruggezet. In de start van de eerste manche werd ik meteen naar buiten gedrukt. Ik kwam er nooit meer aan toe om mijn eigen race te rijden. In de tweede manche had ik er moeite mee om mijn ritme te vinden. Ik nam altijd de snelheid aan van de rijders die ik volgde. Met nog twee ronden te gaan hing ik vlak achter Paulin, toen maakte ik echter een foutje en moest hem laten gaan.”

Zach Osborne, Bike It Cosworth Yamaha, vijfde algemeen (5-5)

Osborne was onder de indruk van de accomodatie in Indaiatuba.

“De omstandigheden in acht genomen was het wel OK vandaag. Maar ik heb toch het gevoel dat ik al lang op een podium had moeten staan. Elk weekend is de snelheid er, ik werk er voor en mijn uithouding is goed, maar mijn pols hindert me. Vandaag had ik moeite om de motorfiets vast te houden want de pijnstillers maakten dat mijn arm zowat “sliep”.  Het is goed dat ik hier 32 punten pak, maar ik had er meer van verwacht. Het circuit was geweldig. Ook al waren er veel jumps, toch deed alles natuurlijk aan. Het was een heel goed evenement want de de infrastructuur hier hoeft nergens voor onder te doen. Naar mij gevoel is er niks beter in het wereldkampioenschap. Ik denk dat dit model staat voor de andere GP’s. Het heeft alles wat een rijder van een circuit verwacht in de GP’s. Daarnaast waren er ook nog  heel veel toeschouwers. Het is altijd cool om voor zo’n menigte te rijden. Toen we tijdens de verkenningsronde whips deden gingen ze al door het dak.”

Max Anstie, Monster Pro Circuit Kawasaki, zesde algemeen (6-7)

Anstie in actie op de hellende waves-sectie.

“Ik had het de afgelopen week moeilijk. Ik hing wat rond bij Tommy en ik denk dat ik van hem de griep heb overgekregen. Ik voelde me een heel weekend moe. Maar ik ben tenminste niet gevallen en kon toch wat punten pakken, dat was dus goed. Ik finishte niet waar ik het eigenlijk gewild had maar ik was moe en reed te gespannen. Nu heb ik twee weken om uit te rusten en me klaar te maken voor de Franse GP. Het circuit in Indaiatuba was echt leuk om te rijden maar moeilijk om iemand op in te halen. Ik heb ervan genoten maar ik wou niet teveel fouten maken en heb er gezien de omstandigheden het beste van gemaakt. Ik ken het circuit van de Franse GP, het is een snel circuit en ik zal er klaar voor zijn.”

Christophe Charlier, Monster Energy Yamaha, zevende algemeen (9-6)

“Ik ben best tevreden met dit weekend, zeker over de tweede manche want ik had een

Charlier komt stilaan op dreef.

goede start en kon een goed ritme vinden. Ik voel dat ik vandaag nog niet helemaal fysisch op punt sta. Maar ik werk nu met Willy Linden en als ik fit ben, kan ik zeker beter resultaten halen. Het circuit was goed en ik heb er plezier aan beleefd. Alleen maakte de zachte ondergrond dat het circuit er op den duur zwaar kwam bij te liggen.”

Arnaud Tonus, Bike It Cosworth Yamaha, achtste algemeen (7-8)

“Ik had vorig jaar een goede wedstrijd in Brazilië en ik hou echt van dit land, maar vandaag liep het niet goed. Ik had een slechte start in de eerste manche en raakte niet op dreef. Ik kon gewoon geen gas geven, het ritme was er niet. Ik werd teleurgesteld zevende. In de tweede manche crashte Kullas vlak voor mij en dus verloor ik tijd. Ik vocht terug, maar crashte toen zelf. Nadien haalde ik alles uit de kast om als achtste te finishen. Ik heb wel punten gepakt maar het was een moeilijk weekend.”

Harri Kullas, Monster Energy Yamaha, tiende algemeen (11-9)

“Ik kon vandaag niet voluit gaan en ik weet niet waarom. Ik had een goede start in de tweede manche maar de zon stond toen al lag.  Daardoor zag ik een spoor waar water in stond niet en verloor zo even de controle over het voorwiel. Iemand raakte me langs achter en tegen dat ik terug verder kon lag ik twintigste ofzo. Ik reed heel wat mensen voorbij en kon tot de negende plaats opklimmen maar kon het gat met Tonus niet dichten. Ik ben teleurgesteld na deze GP, bovendien crash ik dit seizoen gewoon te veel. Vorig jaar was ik een stuk constanter, dat moet dus nu ook beter.”

Foto Credits: Yamaha Racing, KTM Images/Ray Archer, Kawasaki Racing/Sarah Guttierez