X

2013 GP stoelendans: deel 2

Vorige week brachten we al het eerste deel van de transfersaga in de MX1. Vandaag krijgt u het tweede deel voorgeschoteld waarbij we ons op Suzuki, TM en Yamaha richten.

Yamaha

Het zit Yamaha dit jaar niet mee in het WK Motorcross. Eerst blesseerden Zach Osborne en Arnaud Tonus zich voor de GP’s van start gingen.  Daarna blesseerde Steven Frossard zich in Bulgarije aan de knie. De MX1-revelatie van 2011 probeerde het nog een paar keer maar moest inzien dat die pogingen op niets uitdraaiden. In Zweden verloor het Rinaldi-fabrieksteam dan David Philippaerts. Shaun Simpson kon ondanks het fabrieksmateriaal dat hem in de schoot geworpen werd nog niet voor uitschieters zorgen. De kans dat de Schot volgend jaar in het fabrieksteam opgenomen zal worden is dan ook eerder klein. Simpson zal allicht wel opnieuw voor het team van Steve Dixon kunnen uitkomen.

Joël Roelants stond in de belangstelling van verschillende teams maar we zien ‘m volgend jaar op een fabrieks Yamaha!

Iemand die nagenoeg zeker deel uit zal maken van het officiële Monster Energy Yamaha-team in 2013 is Joël Roelants.  Dat Michele Rinaldi zijn oog op de Grobbendonkenaar heeft laten vallen beloofd voor de toekomst. Rinaldi vergist zich immers zelden in het potentieel van een rijder.  Op papier lijkt het erop dat Steven Frossard de kopman zal worden. Maar de Fransman zou ook in gesprek zijn met een andere fabrikant.  Gaat Frossard alsnog overstag voor het lucratieve aanbod van ‘Big Red’ dan zou David Philippaerts misschien nog wel een rol van betekenis kunnen spelen.

TM Racing

Philippaerts’ naam valt ook vaak als het over de toekomstplannen van TM gaat. Met de wereldkampioen MX1 van 2008 in het zadel zou het merk uit Pessaro wellicht aansprak kunnen maken op een rol in de top-8.  Ook Jonathan Barragan zou interesse hebben in een zitje bij het Italiaanse merk.  Nog een mogelijke gegadigde is Max Nagl. Na een tegenvallend 2012 zullen ze bij TM in ieder geval niet over één nacht ijs gaan in de keuze van hun rijder. We kunnen ons inbeelden dat teammanager Patrick Heydens en zijn collega’s wel eens met heimwee terugdenken aan vorig jaar. Tanel Leok geeft zich altijd 100%. De Est reed de MX1 TM vorig jaar zelfs naar de twee tweede plaatsen in een reeks (Spanje en Tsjechië).

Suzuki

Zien we Brett Metcalfe volgend jaar terug in Europa?

Clément Desalle blijf ook in 2013 de kopman van het Rockstar Energy Suzuki-team. Ondanks een aangekondigd contract van twee jaar (1 + 1 jaar optie) is er een behoorlijk grote kans dat de samenwerking tussen Suzuki en Tanel Leok na dit seizoen afloopt.  De Est kwam nog niet helemaal uit de verf door blessures.  Ook bij de gelen hebben ze oog voor het aanstormende MX2 talent Tommy Searle. Zoals we hier al schreven is de Brit dé sleutelfiguur in de 2013 transferperiode voor de MX1.

Niet getreurd voor Sylvain Geboers en co als ze naast Searle vissen. Er zijn momenteel namelijk ‘koopjes’ te doen op de markt. Denken we maar aan Max Nagl. De sterke Duitser krijgt volgend jaar geen plaats meer bij het Red Bull KTM-fabrieksteam en zou zeker passen bij Suzuki.  Al was het maar om Clément Desalle wat meer concurrentie te geven in eigen huis. De komst van de Duitser zou eventueel wel repercussies kunnen hebben op het MX2-team van Suzuki Europe of de Duitse satellietteams (Silent Sport Suzuki en Waldmann Motorsport Suzuki).  Ook David Philippaerts is een mogelijkheid voor Rockstar Energy Suzuki. Of diens komst door Clément Desalle toegejuicht zal worden durven we alvast te betwijfelen. In het verleden boterde het op het circuit maar zelden tussen beide rijders. Ook een overzeese piste is mogelijk. In dit kader worden de Australiër Brett Metcalfe -die zijn internationale carrière in de GP’s begon- en Mike Alessi genoemd. Beide mannen zouden in ieder geval voor vers bloed in het WK zorgen!

Als de revalidatie van Steve Ramon gunstig blijft verlopen zien we de West-Vlaming misschien in een mini-programma (BK + strandraces) op een Rockstar Energy Suzuki aantreden.

Foto’s: CDS/Suzuki