X

Honda lanceert CRF125F

Honda heeft niet de naam een off-roadspecialist te zijn. Toch blijft ‘Big Red’ investeren in z’n noppengamma.  Na de crossmotoren voor 2014 introduceert Honda nu de CRF125F.

De CRF125F is een pure initiatiemotor waarop jongeren hun eerste off-road-stappen op kunnen zetten. De machine komt er ter vervanging van de CRF100F en is bedoeld als brug tussen de Junior-motoren zoals de CRF50F en de CRF110F en de échte crossmodellen.

Yuichi Kato, de projectleider van de CRF125F, omschrijft de machine als “iemands eerste, echte off-roadmotor”. Een uitspraak die meteen aangeeft dat jongeren het doelpubliek voor deze machine zijn. Dat uitgangspunt vond ook z’n weerslag in de ontwikkeling van de CRF125F. De hele motorfiets werd met deze doelgroep in het achterhoofd ontworpen. Zo is er het aangepast blok en zijn er de twee rijwielvarianten van het model.

De viertaktmotor van de CRF125F werd specifiek afgesteld om zoveel mogelijk koppel aan lage toeren te ontwikkelen en dus erg gebruiksvriendelijk te zijn. De eencilinder ontwikkelt een maximaal vermogen van 6,6 kW aan 7.700 opm. De krachtbron van de CRF125F is een no-nonsens motorblok dat tegelijkertijd ook onderhoudsvriendelijk is. Het blok is luchtgekoeld en wordt door een carburator gevoed.

De CRF125F is vooral een initiatiemotor.

Wereldschokkende prestaties hoef je dus niet te verwachten van de Honda CRF125F. Maar dat was dan ook nooit de bedoeling. Volgens projectleider Kato staat de F achteraan de typeaanduiding in de eerste plaats voor “fun”.  Kato hoopt wel dat de komst van de CRF125F meer mensen zal aanzetten tot  het genieten van off-roadrijden, zij het in recreationele of competitieve vorm.

Twee varianten

Omdat de CRF125F gericht is op jongeren en debutanten komt deze initiatiemotor in twee varianten. Zo heeft de basisversie een voorwiel van 17 duim en een 14 duims achterwiel.  Voor grotere rijders is er de CRF125FB. Deze variant heeft een 19 duims voorwiel terwijl het achterwiel 16 duim groot is. Het verschil in wielen resulteert uiteraard ook in een verschil in wielbasis en naloop.

Prijzen en leveringsdata voor België zijn voorlopig nog niet bekend.