X

Voorbeschouwing WK MXGP

Het aftellen is begonnen, nog enkele malen slapen en het wereldkampioenschap motocross begint! Dit jaar wordt de MX1 klasse omgevormd tot de MXGP klasse. Buiten de naam veranderd er in feite niks, al zien we dit jaar de experimentele superfinale niet meer terug.

Dat zal echter allemaal niet veel invloed hebben op het uiteindelijke resultaat dat we te zien zullen krijgen in de laatste grand prix in Brazilië. Wie de grote favoriet is om daar tot wereldkampioen gekroond te worden is geen geheim. Antonio Cairoli is de naam. De Siciliaan gaat op jacht naar z’n inmiddels achtste wereldtitel! De grote vraag die zich elk jaar weer opdringt is: kan iemand hem dit jaar wel stoppen?!

De belangrijkste naam zal misschien wel de naam zijn van de Fransman Gautier Paulin. De kawasaki piloot was het seizoen jongstleden de enige die Antonio Cairoli kon kloppen in een gevecht man aan man. De snelheid heeft de stijlrijke piloot alvast, als hij in 2014 deze in elke manche ook kan tonen zou hij het AC222 wel eens zeer moeilijk kunnen maken.

Gautier Paulin – Steven Frossard

Paulin’ teamgenoot Steven Frossard heeft de afgelopen twee seizoen weinig tot geen resultaten laten optekenen door blessuren. Afgelopen winter besloot hij dan ook om het Yamaha Rinaldi team te verlaten en te tekenen bij het KRT Kawasaki team. Een goeie zet zo blijkt voorlopig in de voorbereidingswedstrijden. Steven Frossard was in 2011 vice-wereldkampioen MX1 en dat in z’n rookie seizoen. Als hij dit seizoen blessurevrij kan afhaspelen en daarbij terug kan toegroeien naar het niveau van 2011, zal het nummer 183 een gevaarlijke klant zijn voor enkele grand prix’s.

Iemand die dan weer van KRT Kawasaki naar Yamaha Rinaldi ging was Jeremy Van Horebeek. De Jerre liet met z’n prachtige resultaten in het Italiaans kampioenschap al zien dat de 2014 Yamaha niet meer te vergelijken is met de knol waarop vorig jaar Frossard en Roelants uitkwamen. Met deze prachtige resultaten zijn meteen ook grote verwachtingen geschapen. Grand Prix overwinningen en misschien een rol in het titelgevecht zijn zeker geen illusie. De plaats van beste Belg in het WK. Het zijn allemaal zaken waarvoor de Yamaha piloot in aanmerking kan komen in 2014.

Jeremy Van Horebeek

Voor de plaats van beste Belg zal zeker ook Clément Desalle in aanmerking komen. De wereldtitel is dan weer een ander paar mouwen. Het lijkt er steeds meer op dat de Rockstar Suzuki piloot mentaal steeds onderuit gaat op cruciale momenten. Daarnaast rijdt hij steeds z’n beste wedstrijden wanneer er niks meer op het spel staat. Of heeft Clement Desalle wedstrijdritme nodig en is het hiermee dat in 2011, het seizoen waarin hij BK’s en andere internationale wedstrijden betwiste, we z’n meeste GP overwinningen in één seizoen mochten aanschouwen?

De andere Belgen om naar uit te kijken zijn Kevin Strijbos die nog niet helemaal fit is na z’n heupblessure en Joel Roelants die met z’n nieuw team opzoek gaat naar een goed seizoen in de MXGP klasse. Beide zullen in bepaalde grand prix’s podiumkandidaten zijn. Een podiumkandidaat zal Ken De Dycker ook zijn eens terug van z’n blessure.

Podiumkandidaten vanuit het buitenland zijn dan weer jongens als Max Nagl, een goeie Max Nagl kan zelfs meer dan enkel op het podium finishen. De Duitser kan als hij terug de oude Nagl wordt zeker wedstrijden winnen. De vraag die we wel moeten stellen is, komt hij in de buurt van de oude Nagl en kan hij z’n voor hem brood noodzakelijke holeshots terug op punt stellen. Z’n teamgenoot de Rus Evgeny Bobryshev kan op sommige momenten de snelste op de baan zijn. Als de blessures weg blijven kan het bijzonder interessant worden. Het wordt ook met interesse uitkijken hoe de steun van HRC tot uiting zal komen in de wedstrijden.

Een andere Honda piloot in loondienst van 24MX Honda is dan weer Xavier Boog. De Fransman kende vorig seizoen een seizoen om zo snel mogelijk te vergeten maar de Fransman is en blijft een talent. Met ronde tijden waarop je een klok kunt gelijkzetten zal hij zeker mee spelen voor een regelmatige top vijf stek.

Tommy Searle

Vanuit Groot Brittannië komen nog enkele sterk kandidaten. Tommy Searle zal zeker en vast mee doen voor podiums. Hij kende vorig jaar een zeer sterk debuut jaar op de 450cc motor. Als hij deze sterke trend kan verder zetten kan hij misschien uitgroeien tot een vaste podium bezoeker.

Een andere landgenoot die vorig jaar vriend en vijand verraste door Lierop te winnen is Shaun Simpson. Dit jaar zal stunten in Lierop er niet inzitten want deze prachtige zandbaan staat niet op de kalender maar enkele mooie resultaten zijn vast en zeker wel mogelijk.

Een nieuwkomer in de MXGP Klasse en ook uit het land van over het kanaal is Jake Nicholls. Wat Nicholls waart is in het veld van de MXGP wordt afwachten, de kwaliteiten zijn er wel alvast!

Good Old David Philippaerts gaat dit seizoen net zoals Joel Roelants privé, het is uitkijken of zijn verhaal ook zo’n leuk verhaal wordt als dat van Chad Reed. DP19 zal met steun van o.a. Rinaldi uitkomen op een Yamaha. Team en motor helemaal naar de zin van de Italiaan zou kunnen resulteren in een revival van de voormalig wereldkampioen.

Todd Waters

Dan zijn er ook nog de Husqvarna boys! Tyla Rattray mag dan wel een voormalig MX2 wereldkampioen zijn. Z’n 2012 en 2013 seizoen in de United States van Amerika op de 450 Kawasaki zijn er twee om zo snel mogelijk door de pot te spoelen. De verwachtingen lopen dan ook ver uit elkaar als we mensen spreken over Rattray. Sommige spreken over: ‘Een plaats tussen de 5 en de 7’. Andere zijn net iets sceptischer en vertellen: ‘Een plaats tussen de 10 en de 15 daarmee zal hij gelukkig moeten zijn’. Dat laatste zou wel eens de harde realiteit kunnen zijn als we het deelnemersveld bekijken. Daarnaast is het de vraag: ‘Hoe veel vertrouwen heeft Tyla nog in zichzelf op een 350/450?!’. Nu niet enkel Rattray rijdt voor Husqvarna maar ook ene Todd Waters. Deze Australiër was een dominerende factor in het Australisch kampioenschap. Dat hij dit hier niet zal zijn is een veilige veronderstelling maar een goede motocrosser daar is ook een goede motocrosser hier. Het zal enkel kijken zijn hoe snel de Australiër zich kan aanpassen aan de Grand Prix circuits en snelheid. Ook zal het leven in Europa een hele aanpassing zijn voor Todd Waters. Of dit hele avontuur een succes wordt voor Waters zullen we snel weten want Zaterdagavond begint het allemaal. Wij kijken er alvast naar uit.

Tekst: Matthias Van Eeckhoven – Foto’s: Bavo