X

Column: BMB neemt ‘speciale’ beslissingen.

Enkele dagen geleden stuurde de Belgische Motorrijders Bond, de BMB, de verandering rond die in 2015 zullen plaatsvinden in het motorcross. Meteen ontstond er een terechte heisa want de verandering zijn op zijn zachts, bijzonder te noemen.

Voor wie deze nog niet hebben gelezen pikken we even de meest opmerkelijke eruit.

  • Beloften /Nationalen 125cc 2-takt: zullen samen rijden met apart klassement/prijzenbarema (tijdens alle wedstrijden)
  • Nationalen MX2 & Inters MX2 zullen tijdens Belgian National wedstrijden samen rijden met apart klassement/prijzenbarema
  • Nationalen MX1/MX3 en Inters MX1/MX3 zullen tijdens Belgian National wedstrijden samen rijden met apart klassement/prijzenbarema
  • BK Inters Open & BK Inters MX2 : 1 trainingssessie van 20 minuten & 3 reeksen (Inters MX1/MX2/MX3) van 20 minuten + 1 ronde)

Sta me toe even wat duidelijk te maken. In de BMB hebben ze twee 125cc categorieën, is dit omdat er een immense instroom aan dit type piloten is? Néén! Waarom dan toch twee categorieën creëren die op het einde van de rit toch samen moeten rijden? Het is mooi dat alle jonge talenten op een 125cc motorfiets het tegen elkaar kunnen opnemen maar laat dit dan a.u.b. in één open internationale 125cc klasse plaatsvinden. Door deze ranzige creatie steekt de BMB de middenvinger op naar de jeugd. Die wederom genoodzaakt zijn om België te ontvluchten. Dit doet de FMB-BMB niet alleen door hun incompetente aanpak in deze zaak maar ook door de BK Inters MX2 samen te voegen met de BK Inters MX Open!

De BK Inters MX Open is de klasse waar Belgisch beste motorcrossers zich komen tonen aan het publiek. Daar het opkomende MX2 talent uit de EMX250 en mogelijks WKMX2 klasse aan toevoegen is absurd. De kritieken op de van opzet gelijklopende ‘SuperFinale’ in het wereldkampioenschap waren ook niet mals, met een 250cc tussen de zwaardere 450cc machines rijden is LEVENSGEVAARLIJK. De hoop van de BMB bestuursleden zal ongetwijfeld een voller starthek zijn, maar zal dit in tegenstelling niet eerder een vlucht van MX2 piloten zoals Yentel Martens, Wietse Brackman, Robin Bakens en andere creëren? Een vlucht naar het buitenland of naar een amateurbond waar eventueel nog een leuke deal te rapen ligt. Het blijft ook een raadsel waarom er niet eerder wordt geopteerd om de Inters MX2 klasse open te stellen voor buitenlanders (lees: niet FMB-BMB licentiehouders).

Tijdens de Belgian Nationals zien we ook dat zowel de National MX2 als de Nationale MX1/MX3 dan hun Inters collega’s zullen moeten gaan vervoegen. Laat me deze vraag stellen: ‘Wat heeft het creëren van klassen zin, als mensen met een lager niveau toch in het diepe water worden gegooid?’. Stel deze praktijken even voor in een schoolsysteem, of in het voetbal ziet u een club uit derde klasse al mee spelen in eerste klasse? ? Neen want in de eerste plaats zou het op hoongelach en boegeroep onthaald worden. Daarbij komt dat geen enkele van de deelnemers het nog fijn zou vinden, en is dat niet net het feit waarom we het allen doen? Het moet toch leuk zijn niet?!

Jaar na jaar maakt de Belgische motorrijders bond de meest bizarre beslissingen. Maar de vraag die zich opdringt wordt niet gesteld, namelijk wil de BMB een federatie zijn waaruit het nieuwe Belgische motorcross en motorsport talent ontspringt? Of wil het een veredelde amateurbond zijn?

Tekst: Matthias Van Eeckhoven – Foto’s: VePix