X

Reacties op reglementswijzigingen BMB.

Omdat er toch enige commotie is ontstaan rond de nieuwe ‘wijzigingen voor het Motorcross seizoen 2015’ die de FMB-BMB hebben doorgevoerd, wilde we graag eens horen wat enkele mensen met naam en faam er van vonden. Ook zullen we binnenkort trachten om de andere kant van het verhaal te belichten door de mensen van de BMB aan het woord te laten.

Stefan Everts (10x wereldkampioen): ‘Persoonlijk ben ik toch voorstander van aparte categorieën, ook o.a. voor het makkelijk te houden voor het publiek. Daarnaast is het niet interessant om als piloot die net in een bepaalde klasse komt piepen, meteen samen te worden gegooid met nog een sterkere klasse van rijders.

Al deze veranderingen lijken mij ook genomen te worden om een voller starthek te creëren. Dit zou echter op een andere manier opgelost kunnen worden. Een droom van mij is toch wel een Belgisch kampioenschap, ondersteund door alle federaties. Een BK waarin elke federatie zijn snelste piloten afvaardigt en dit enkele malen op een jaar. Dit zodat de daling van niveau kan gestopt worden. Als zo iets niet snel gebeurd ben ik bang dat het Belgische motorcross binnen enkele jaren uitgestorven zal zijn.

Eén jeugdbond zou in deze kwestie ook helpen. Elke federatie beschikt over enkele goede jeugdpiloten maar deze hebben vaak nauwelijks tegenstand. In het beste geval opteren ouders dan om in het buitenland tegenstand van niveau te zoeken of anders gaat een talent verloren. Maar zo iets moet toch ook in België kunnen. Wat ADAC en KNMV kunnen moet hier ook kunnen, maar tot nu toe staan eigenbelangen in de weg.

Graag wil ik ook nog iedereen vragen om zaterdag aanwezig te zijn in Wachtebeke. Dit is een ander luik wat we als motorcrossers moeten doen om de toekomst van onze sport te helpen verzekeren. We moeten iets in handen hebben zodat we iedereen kunnen laten zien dat wij motorcrossers niet per definitie ook natuurterroristen zijn.’

Danny Theybers (Voormalig Grand-Prix piloot): ‘Ik zie maar één reden waarvoor deze worden samengevoegd, dit omdat er niet genoeg MX1 rijders zijn (of geen interesse?). Ik weet nog dat dit ook in 1991 of 92 werd gedaan, dat was toen alles behalven fijn voor MX2 (125cc) piloten (ik vond dat toen toch). Rijden op een 20ste plaats en toch misschien in duel liggen voor het podium in de MX2 klasse?!. Mentaal is dit niet goed, daardoor denk ik dat er vele mx2 piloten nu wedstrijden gaan zoeken in buitenland.’

Gunther Ghysels: ‘De enige reden waarom ze de reeksen samenvoegen is om een volle reeks te krijgen maar ik vrees dat er nog meer piloten gaan afhaken door deze beslissing. Voor de MX2 rijders kan ik mij perfect inbeelden dat er veel kritiek zal volgen. Ik vind het erg jammer dat de BMB een aantal jaren geleden dé bond was; mooie circuits, veel volk en piloten, hoog niveau,… terwijl het nu triestig gesteld is.

Ik denk dat BMB dringend moet overleggen met de amateurbonden om het BK te doen herleven. Als de 5-6 beste van elke categorie van de amateurbonden naar de BKs trekken dan heb je terug wedstrijden om naar uit te kijken; meer strijd, meer piloten, meer volk. Nu rijdt iedereen zijn eigen kampioenschap en komen ze niet tegen elkaar uit wat ik in principe jammer vind. De toenmalige FAM was ook succesvol en het type wedstrijd waar iedereen hongerig was om zijn federatie/eer te verdedigen.

Dit jaar ontving een winnaar bij de challengers op een BK wedstrijd ruim €700. Het lijkt me straf dat de amateur toppers zoiets verdienen op een weekend in hun federatie en toch daagde er buiten Dewulf niemand op. Volgens mij is het dus enkel een kwestie van onderlinge afspraken maken.

Dat er nu één gezamenlijke 125cc tweetakt reeks is vind ik niet zo verkeerd, zeker niet nu de MX2 rijders bij de MX1 rijden. Het zorgt er ineens ook voor dat ze een vollere reeks hebben. Om een volwaardige internationale reeks te creëren voor de 125cc klasse denk ik dat het vooral een kwestie is om genoeg rijtijd te voorzien en het makkelijk toegankelijk maken voor buitenlanders.’

Wietse Brackman (Vice Belgische MX2 Kampioen 2014): ‘Ik zelf vind dit ontzettend jammer. De Inters Mx2 klasse is denk ik altijd zo wat een van de mooiste klasse geweest.. Vroeger toen ik nog 85cc reed vond ik het ook altijd de mooiste klasse om naar te kijken. Vooral door de jongere piloten die altijd wat gekker doen om hun te bewijzen op de grote BK wedstrijden.

Nu ze er een open klasse van maken gaan wij Mx2 piloten veel minder aandacht krijgen, ook naar het publiek toe. Want wie gaat er nog kijken naar de leider van de Mx2 klasse als die misschien maar op een 10de plaats rijd. Dat is een beetje jammer. Daarnaast is het niet simpel om met je Mx2 motor te strijden tegen dikke 450’en. De start is 70% van je wedstrijd maar daar stopt het al, je kan gewoon niet op tegen een 450 in de start. Persoonlijk ben ik aan het overwegen om Mx1 te gaan rijden nu. Ik ben nu aan het trainen met een Husqvarna 350 van Leon Sagaert en die ligt me beter dan ik zelf verwacht had. We zullen wel zien bij aanvang van het seizoen of de Bmb bij zijn beslissing blijft ofniet. We zijn nog even verwijderd van de eerste BK proef.’

Tim Mathys (Teammanager Standing Construct Yamaha): ‘MX2 bij MX1 is nooit een goed idee! Het verschil in vermogen is te groot en een MX2 piloot met ambitie neemt ofwel te grote risico’s om het te compenseren of raakt ontmoedigd. Ook voor echte MX2 teams is het commercieel slecht! Als Belgisch team heb je Belgische sponsors. Sommigen van hen kennen niets van MX en als je hen dan uitnodigt om je rijder een 8ste plaats te zien rijden, wat bvb. op de Keiheuvel met een 250 tussen de 450’en erg knap zou zijn, dan werkt dat allesbehalve gunstig. Beter had geweest om de MX2 klasse open te stellen voor buitenlanders. Dan creëerde je een sterke reeks waar iedereen met gelijke wapens streed. Erg jammer maar ik denk dat men weer een kans laat liggen en dat dit andermaal het bewijs is dat een aantal mensen die het in de Belgische motorcross voor het zeggen hebben weinig echte voeling hebben met de sport.’

Hans Van Doninck (Vader van Brent): Dat ze beide reeksen gaan samenvoegen is onbegrijpelijk en daarnaast heel gevaarlijk. De MX2 piloten zullen zich ook niet in de kijker kunnen rijden tussen al de MX1 rijders. Hierbij is het alles behalve motiverend dat je voor de start al weet dat het heel moeilijk word om er bij te zijn op jouw motor die 200cc minder heeft.De MX2 moet gewoon apart rijden en opengesteld worden voor buitenlandse piloten.

Artikel: Matthias Van Eeckhoven – Foto: Vepix