Philippaerts vind snelheid terug met WP suspension

Philippaerts vind snelheid terug met WP suspension
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

De eerste Italiaanse wereldkampioen van de eeuw in de primeur klasse David Philippaerts, heeft er een gemakkelijker pre-seizoen opzitten dan in dezelfde periode van vorig jaar toen hij zijn handen vol had om de laatste hand te leggen van zijn eigen DP19 Yamaha Racing team. Nu is de welgezegde veteraan alles wat aan het verfijnen en te verbeteren aan zijn kleine maar efficiënte set-up en brengt zelfs nu ook de jonge Andrea Zanotti aan de start in het EMX Europees kampioenschap.

1423556568_--2------2

Philippaerts verraste al velen door zijn snelheid tijdens de eerste ronde van het Italiaans kampioenschap twee weken geleden in Riola Sardo in Sardinië en won afgelopen zondag op het modderig circuit van Castiglione Del Lago zelfs de MX1 klasse. Hij heeft dan ook een rustiger en georganiseerde winter achter de rug en dat is ook de reden van het goeie presteren. DP19 heeft dan ook twee harde seizoenen achter de rug , want zowel in 2011 en 2012 brak hij zijn beide polsen. Hij bracht in 2013 een seizoen door op de Honda van het Gariboldi team, maar het team koos voor de MX2 met HRC-ondersteuning en zo begon Philippaerts aan een eigen team in 2014 met ondersteuning van Yamaha (hij is trouwens nog steeds de laatste wereldkampioen van Yamaha).

1423556608_--7------2

“Natuurlijk was het wat gemakkelijker en comfortabeler dit seizoen. We hebben nu veel meer met de motor kunnen werken omdat we beter georganiseerd zijn en zo ben ik er ook in geslaagd om mij te concentreren op mijn fysieke conditie en daar ben ik blij om,” zegt hij. Ik was dan ook tevreden over Sardinië omdat ik weet dat mijn snelheid goed is. We zullen moeten afwachten wat er gebeurt de komende weken en dan weten we waar we echt staan,” zei hij nog voor de wedstrijd in Castiglione.

LEES MEER  MXGP China verzet naar 15 september!!

1423556599_--5------2

Één van de belangrijke elementen zijn de technische veranderingen en dat zijn de leveranciers van het team met HGS uitlaten en WP Performance Systems veringen. Philippaerts beweert dan ook dat deze veranderingen ook de YZ450F meer handelbaarder is gemaakt.

“Ik hou nu veel meer van de motor. De vering van WP en ook met de hulp van Pirelli-banden heeft een verschil gemaakt. We werken dan ook nog nauw samen met Michele (Rinaldi en YRRD) en de motor is ook verbeterd, maar de apparatuur van HGS heeft toch wel iets toegevoegd. Het WP-systeem is ook wel beter voor mijn rijstijl. Ik gebruikte een standaard vering in 2014 en vond dat zeer goed tot op een bepaald niveau. Maar niet goed genoeg voor GP snelheid. “

1423556603_--6------2

Philippaerts kwam voor het eerst in 2007 aan de start in de premier klasse en heeft nu al meer dan twaalf jaar Grand Prix ervaring. Het is deze kennis die hij hoop door te geven aan de Italiaanse 85cc kampioen Zanotti die het DP19 team komt vervoegen. “Ik ben blij om te kunnen samen werken met Andrea, hij is jong en luistert goed, ik hoop dat we er een punt van kunnen maken om goeie wedstrijden en resultaten te behalen in het Europees kampioenschap.”

Philippaerts is één van de oudere piloten in de MXGP en weet dan ook wel dat de klok tikt op zijn carrière op het hoogste niveau, maar met zijn recente resultaten op nationale bodem lijkt hij nog niet op de terug weg te zijn. Hij was in 2014 een top tien rijder, waar hij ook het kampioenschap mee afsloot. Al hoop hij dit seizoen op wat meer. “Ik weet dat het niet gemakkelijk zal zijn er zijn veel snelle jongens met wat ervaring om GP’s te winnen,”merkt hij op “Er komen dan ook een heleboel factory bikes aan de start. Maar is een lang seizoen en in de motocross weet je maar nooit… de rijder moet het toch nog zelf doen hé.”

LEES MEER  Jeremy Seewer tekent 2-jarige deal met Ducati

Tekst: Adam Wheeler / OTOR
Foto: DP19 Racing

Uw reacties

Ook te lezen