X

TEST: Husqvarna MX 2018

Het arsenaal van Husqvarna is immens, Husqvarna komt dit jaar met maar liefst 6 crossmodellen (TC 85, TC 125, FC 250, TC 250, FC350 en FC 450) en 7 enduromodellen (TX 125, TE 250i, TE 300i, FE 250, FE 350, FE 450, FE 501) naar buiten. De nieuwe enduromodellen (TE250i en TE300i) zijn reeds uitvoerig beschreven in ons vorig artikel.

Dit jaar hebben de ingenieurs van Husqvarna vooral gewerkt rond de 85cc die steeds meer aan populariteit wint. Het vorige model had een Bèta motorblok die dit jaar veranderd is in een KTM motorblok. We kunnen de TC 85 het best vergelijken met de TC 125, alleen is de 85 veel compacter en wordt er een 44 mm voorvork gebruikt. Bij de andere crossmodellen is er buiten de plastiek en stickerset niets veranderd. Husqvarna had een goede motor en heeft hier veel vertrouwen in, daarom gaan wij ze eens tot het uiterste testen.

Aangezien we zo’n groot aanbod voorgeschoteld kregen heb ik een kleine selectie moeten maken om niet iedereen te vervelen met mijn saaie technische uitleg. We bespreken de meest opvallende modellen, dit zijn de TC 125 en de FC 350. Ik heb deze modellen uitgekozen omdat ze het beste aanvoelden en ik had het meeste rijplezier met deze motoren. De andere modellen worden in het kort beschreven hieronder.

TC 250

  • Krachtige 2-takt motor
  • Zeer gevoelige rijstijl
  • Heerlijke ‘throttle response’

FC 250

  • Aggressieve 4-takt motor
    • Je moest vaak hoog in toeren rijden om optimaal gebruik te maken van de motor
  • Moeilijk insturen
  • Ongeloofelijk topvermogen

FC 450

  • Master van het gamma
  • Zacht maar ‘oh zo’ krachtig vermogen
  • Verplicht om gecontroleerd met de gas om te gaan

TC125

We beginnen met het lichtste model voor volwassenen, de TC 125. Zo licht als een veertje is deze motor, net als elke andere 125 maar toch is er een verschil met een Yamaha. De stabiliteit met deze motor is enorm gevoelig met als gevolg dat je enorm agressief kan rijden met de TC 125. De vering van deze motor is heel goed uitgewerkt aangezien hij op de rechte stukken steeds zijn lijn blijft volgen zoals het hoort. De geometrie daarentegen is iets minder, ik had tijdens het rijden vooral moeilijkheden met mijn gewicht correct te verdelen in de bochten. Hierdoor ging ik soms rechtdoor tijdens het draaien of over de kombocht. Op het topvermogen van de motor kan je dan weer niets aanmerken, dit is één van de krachtigste 125cc motoren op de markt en dat voel je bij het eerste contact. Het schakelen bij het uitkomen van de bochten is mijn laatste puntje van kritiek, dit verliep heel moeilijk en hier hadden nog enkele testrijders problemen mee. Dit probleem deed zich niet alleen voor bij de TC 125 maar ook bij de andere tweetakt modellen van Husqvarna. Onthoud wel dat de motoren net uit ‘de doos’ kwamen, dit verklaart natuurlijk veel.

FC 350

Je kan met de FC 350 net als met de FC 250 zeer aggressief rijden maar je kan ook voor een volledig andere stijl opteren en dat is dan de zachte rijstijl die je moet hanteren met de FC 450. Dit vond ik enorm speciaal aan de FC 350, je kiest zelf hoe je hem gebruikt en hij past zich overal aan aan zonder enige setting te moeten veranderen. De FC 350 moet wel onderdoen in topvermogen ten opzichte van de FC 450. Net zoals bij de andere modellen is de FC 350 zeer gevoelig tijdens het rijden. De FC 350 en de FC 450 kunnen dit het beste verstoppen door hun zacht vermogen. Een klein minpuntje, misschien is dit te wijten aan het zanderig circuit of niet, vaak bij het uitkomen van de bochten moest je de koppeling gebruiken om de 4-takt modellen in toeren te houden. Met een andere verhouding qua tandwielen kan je dit probleem verhelpen.

Tot slot kan ik eerlijk zeggen dat ik erg genoten heb van het aanbod van Husqvarna, de tweetakt modellen zijn erg speels maar toch krachtig. De 4-takt modellen zijn echte ‘high rev’ motoren behalve de FC 450, die is bijna onhoudbaar bij hoge toeren maar ik ben zeker dat dit in een wedstrijd van pas kan komen als je nog wat reserves in de tank hebt zitten.












Tekst: YD
Foto: Bavo Swijgers