X

Vijf minuten met TM fabrieksrijder Max Nagl

Onder de rader begon Max Nagl (30) sterk aan zijn WK campagne met de gloednieuwe fabrieks TM MX 450 F. Nagl staat momenteel 8ste in het MXGP wereldkampioenschap. In de tweede reeks van de Argentijnse GP werd hij netjes 8ste. We spraken Max voor de eerste thuis Grote Prijs van zijn team.

De overeenkomst met TM had heel wat voeten in de aarde voor de ex-vicewereldkampioen en hij liep in februari nog een elleboogkwetsuur op. Desondanks zit Nagl behoorlijk op schema met de ontwikkeling van een volledige nieuwe TM. Na jaren als fabrieksrijder voor KTM, HRC Honda en Husqvarna was de R&D taak een grote uitdaging voor de sympathieke Duitser.


Al te vaak wordt het kleine Italiaanse TM gezien als de ‘laatste kans’ voor toprijders in de MXGP. Toch heeft de MX450 de reputatie van een krachtig motorblok. Potentieel is er dus zeker om de hoogtijdagen van Tanel Leok, Manuel Priem en Anthony Boissière te doen herleven. Een belangrijk element in de TM puzzel is dan ook de ervaring van Max Nagl. De negenvoudige GP winnaar kan de fabrikant uit Pesaro naar een hoger niveau tillen dankzij zijn feeling voor de juiste afstelling en werklust.

Aan de andere kant laat een zitje bij TM Nagl toe om met minder druk in de schaduw te werken en zo zijn carrière een nieuwe impuls te geven.

Hoe is de aanpassing naar de TM, een heel ander soort crossmotor voor jou verlopen?
Max Nagl: “Het is gewoon anders dan een Japanse motor, een KTM of Husky, maar ik vind het leuk. De motor is sterk, we hebben een goede oplossing gevonden voor de vering en ook het frame is goed. We hadden het frame wat aangepast, en dat was in eerste instantie een prototype. Om verder te gaan heb je altijd wat weken extra en bijkomende tests nodig. Daar kruipt uiteraard tijd in maar de basis was al goed. Ik geniet ook wel van het rijden met de TM!”

Heb je voor het seizoen moeten nadenken over andere doelen? Om je niet zo snel te richten op overwinningen en podia?
Nagl: “Ja, op dit moment ben ik nog niet in staat om de beste rijders te volgen. Deze winter reed ook niet zoveel en de voorbereiding was deze keer zwaar. Maar natuurlijk doen we nog steeds ons best, we moeten nu wedstrijd per wedstrijd blijven verder bouwen. We zullen gewoon blijven doorgaan met testen en het ontwikkelen van nieuwe onderdelen.”

Hoe is de MX 450FI afgesteld, wat is jouw persoonlijke voorkeur?
Nagl: “Qua vermogen is de TM vergelijkbaar met motoren maar er is héél veel koppel en dat is wat ik echt leuk vind op de 450. Ik hou van het aluminium frame en dat was ook al zo toen ik voor Honda reed. Een aluminium frame is naar mijn gevoel stabieler en stugger is dan een stalen frame. De TM is een beetje anders om mee te rijden. Daarom moest ik mijn stijl een beetje veranderen, maar ik vind het wel leuk.”

Je hebt voor een aantal grote fabrieksteams gereden, hoe is TM in vergelijking?
Nagl: “Vergeleken met HRC of KTM zijn er veel minder mensen bij TM. Eigenlijk is dat goed. ‘Minder mensen, minder problemen’, zeg ik altijd. Als ik iets vraag, kan het bijna van de ene op de andere dag worden gewijzigd. Ze zijn echt snel. De TM is ook een pure fabrieks motorfiets want alles wordt in Pesaro gebouwd en ze kopen niets. Ze kunnen gewoon alles veranderen of maken wat nodig is.”

Kijk je nu op een andere manier naar succes? Wat is voor jou een fantastisch resultaat?
Nagl:
“Het is totaal niet realistisch om nu aan winnen te denken. Toch hoop ik dat later op het jaar een top 3 kan halen of een reeks zou kunnen winnen.”

Tekst: Adam Wheeler
Foto’s: TM Racing