X

2019 Husqvarna crossmotoren zetten opmars verder

Zag je vijf jaar geleden weinig of geen Husqvarna’s op de crosscircuits, dan is daar de afgelopen jaren flink verandering ingekomen. Nu Husqvarna onder de KTM-koepel zit, heeft het merk de wind opnieuw in de zeilen. En dat vertaalde zich ook naar sportsuccessen, iets waar Husqvarna in de BMW-periode niet in lukte. Zo won Husqvarna onlangs de AMA 450 Supercross-titel met Jason Anderson en de AMA 250 East Supercross-titel met Zach Osborne.

Net als zustermerk KTM heeft Husqvarna een uitgebreide line-up van crossmodellen gaande van juniormodellen, over tweetakts, tot viertaktmachines. Husqvarna neemt voor modeljaar 2019 vooral z’n zwaarste crossmotor, de FC 450 (introfoto) flink onder handen.

De 2019 Husqvarna TC 85

Junior-modellen

Husqvarna’s line-up voor de Jeugdcross bevat drie modellen: de TC 50, de TC 65 en de TC 85. De TC 50 is een initiatiemachientje met automatische versnellingsbak en bestaat ook in een Mini-versie met kortere veerwegen. De TC65 heeft reeds een zesbak. Het zwaarste model van de Junior-line-up, de TC85, komt in twee versies. Een versie met kleine wielen (17-duims/14-duims) en een versie met grote wielen (19-duims/16-duims). Alle Husqvarna junior-modellen hebben een stalen buizenframe en veringcomponenten van WP. Alle modellen zijn voorzien van schijfremmen.

Crossmotoren

Husqvarna’s line-up van crossmotoren voor volwassenen telt 5 modellen: twee tweetakten en drie viertakten. Ondanks hun totaal verschillende krachtbronnen zijn de rijwielgedeelten van de twee- en viertaktmodellen met elkaar vergelijkbaar. Zo wordt hun stalen buizenframe voor 2019 voorzien van een blauwe coating, krijgen ze een nieuw tweedelig subframe waardoor er volgens Husqvarna 250 gram gewicht werd bespaard en nieuw bodywork met nieuwe graphics.

Zowel de viertakten als de tweetakten kregen heel wat updates op het vlak van het rijwielgedeelte. Let op de blauwe coating voor het frame.

De WP AER 48 upside-down voorvork heeft een nieuwe basisafstelling, datzelfde geldt ook voor de WP DCC schokbreker achteraan, al kreeg die ook een nieuwe zuiger. De herwerkte achterbrug laat toe om je achteras nu 5 mm verder naar achteren te plaatsen, afhankelijk van het circuit waar je op rijdt. Husqvarna pakte ook de loop van de gaskabel, die nu een nieuw traject volgt en het koelsysteem aan. Verder zit er nu een cover voor de kroonplaten in de nummerplaat verwerkt, kregen de Huskies een nieuw stuur van Pro Taper en nieuwe spakennippels op de zwarte wielen van D.I.D.

Tweetaktmodellen

Husqvarna bouwt twee tweetaktmodellen voor volwassenen: de TC 125 en de TC 250. Zij krijgen beide een nieuwe uitlaatdemper. Op de TC 250 is ook het spruitstuk hertekend.

Lang leve de tweetakt: de 2019 Husqvarna TC 250

Viertaktmodellen

Met de FC 250, de FC 350 en de FC 450 telt de Husqvarna line-up drie viertaktmodellen. Zij krijgen voor 2019 een nieuwe Li-ion 2.0 ah-batterij. Die is nodig om de elektrische starter te bedienen. De resonantiekamers van de uitlaatlijnen zijn hertekend en de viertakten krijgen voortaan ook nieuwe, kleinere uitlaatdempers. De viertaktmodellen van Husqvarna zijn voorzien van zowel launch- als tractiecontrole.

De 2019 Husqvarna FC 250

Beide systemen krijgen voor modeljaar 2019 nieuwe basisinstellingen. Op de FC 450, Husqvarna’s zwaarste crossmodel, werd de cilinderkop stevig aangepakt. Er werd een volledig nieuw exemplaar met enkel bovenliggende nokkenas ontwikkeld dat 500 gram minder zou wegen dan het vorige. De 2019 Husqvarna crossmodellen arriveren in de loop van juni bij de officiële dealers van het merk.

De 2019 Husqvarna FC 450

Tekst: Tom Jacobs
Foto’s: Husqvarna/H.Mitterbauer