Test Kawasaki KX450 2019

Testing the green beast KX450 2019

Testing the green beast KX450 2019
Decrease Font Size Increase Font Size Text size Print

Het test seizoen is eindelijk begonnen voor mij en wat voor een start! De nieuwe KX450 stond als pronkstuk op het programma in Zweden, Uddevalla. Ja, u leest het goed, de KX450, zonder F. Kawasaki heeft besloten om de F, die voor fourstroke stond, achterwege te laten. De KX250F behoudt dit jaar nog de F maar dit zal volgend jaar hoogstwaarschijnlijk ook verdwijnen. Dit is dan ook meteen de bevestiging dat er geen 250cc twee-takt crossmotoren meer zullen gemaakt worden door Kawasaki. Maar genoeg over de 250 en de verdwijnende F, het is tijd om jullie mee te nemen naar Udevalla!

The Facts

Mijn eerste keer in Zweden en ik mag meteen op het wonderlijke circuit van Udevalla rijden. Een perfecte omloop, mooi bewerkt met tal van tafelbergen, waves, kombochten, …, alles wat je nodig hebt om een nieuwe moto te testen. Een welgemeende dankjewel aan de volledige Kawasaki-crew voor het organiseren van dit event. 

Daar stond hij dan, de volledig vernieuwde KX450. ’s Ochtends kregen we een eerste glimp van de groene machine te zien, enkele uren later werden alle vernieuwingen tot in het detail, maar toch op een verstaanbaar niveau, uitgelegd door Martin Lambert (European PR Manager). Met veel enthousiasme werd ons verteld dat de nieuwe KX450 enkel de velg van het achterwiel en de nipples van het voorwiel behouden heeft ten opzichte van zijn voorganger. Alles is vernieuwd en verbeterd maar waar zal ik beginnen?

Ik zal beginnen bij het belangrijkste, de motor (engine). Kawasaki beschrijft de verbetering aan de motor als volgt: Even more powerful engine with plus 2,5kW (3,4 PS). Een krachtigere motor die meer druk aankan, dat klinkt als een gevaarlijk beest als je weet dat elke 450cc op de markt al gruwelijk veel vermogen heeft. De nieuwe motor heeft een maximale kracht die ongeveer 2,5 kW hoger ligt dan zijn voorganger. Dit heeft Kawasaki kunnen realiseren in combinatie met een vlakkere vermogens curve waardoor het makkelijker wordt om met de moto te rijden. 

Voor meer specifieke informatie over de nieuwe Kawasaki bekijk zeker en vast het interview met PR Manager Martin Lambert.

Ten tweede stapt Kawasaki mee op de boot met een elektrische starter. De groene japanners hebben er langer over gedaan dan hun collega’s maar de starter is er eindelijk. Wat meteen opvalt is dan ook hoeveel werk hierin is gestopt. De starter werkt perfect zonder enig mankement, de motor start meteen en de knop ziet er heel stevig uit. Naast de elektrische starter zijn ook de remmen volledig vernieuwd met een grotere diameter van beide schijfremmen, 270mm en 250 mm respectievelijk vooraan en achteraan. Een nieuwe voorrem met een master cilinder geeft een beter gevoel en controle terwijl dit ook bijdraagt aan de algemene remprestatie van de motor.

 

De hydraulische koppeling is het volgende leuk nieuwtje aan de KX 450. Iedereen kent deze al van de KTM-group motoren maar nu heeft Kawasaki ze ook op de 450. Tot slot zijn alle nieuwtjes vermeld die zich op het stuur bevonden. De terugkerende elementen zijn de launch-control en het renthal stuur die een compleet pakket maken van de KX 450. Het volledig vernieuwde remsysteem is een volgend pluspunt waar andere fabrikanten nog veel van kunnen leren. De remmen zijn er enorm op vooruitgegaan op vlak van prestatie. Dit kan je trouwens goed voelen tijdens je eerste rit met de KX 450.

Het frame is ook volledig aangepast voor 2019, het frame is lichter gemaakt en de motor is nu meer één geheel binnenin het frame. Het is duidelijk merkbaar dat de motor niet meer op de ouderwetse manier in het frame zit. Samen met een nieuwe achterbrug zorgt dit voor een betere stabiliteit van de motor. Alles is lichter gemaakt, maar toch weegt de motor in zijn geheel 1,3kg zwaarder. De winst in gewicht is te wijten aan de elektrische starten en de olie voorvorken.

Ja, u leest het goed, olie voorvorken. Kawasaki heeft rekening gehouden met de vraag van de consument om de lucht voorvorken niet meer te gebruiken en terug te gaan naar het oude systeem. We kunnen het geen oud systeem noemen want de 49mm coil-spring forks, of A-kits zoals ze die noemen zorgen voor een onervaren gevoel. Een tweede verandering die nu voor iedereen verkrijgbaar is en vroeger enkel voor factory rijders is de grotere as in het voorwiel. De diameter van de as door het voorwiel is vergroot waardoor het rijgevoel volledig anders aanvoelt. Het link-systeem heeft een update gekregen waardoor de tractie van de moto een stuk verbeterd. Dit zorgt ervoor dat de extra power volledig benut kan worden. Tot slot heeft de plastiek een aangename update gekregen waardoor de motor veel smaller aanvoelt. Een verbetering voor de handeling van deze 110kg zware KX 450.

The Feeling

Na een korte uitleg was het eindelijk zo ver, ik keek er al dagen naar uit en hoe dichter we bij D-day kwamen hoe meer zin ik erin kreeg. Eindelijk mochten we onze verkenningsronden rijden op de omloop van Uddevalla. Toine Van Dijck ging voorop om de sighting laps in goede banen te leiden. Het duurde één ronde vooraleer ik me niet meer kon houden en hem op een tafelberg voorbij sprong. Ik voelde me als een kind in een snoepwinkel. De handeling van de motor voelde zo los waardoor ik een heel soepel gevoel kreeg op het circuit. Je ziet vaak dat de motor met de rijder aan de haal is, ik kon met de KX 450 rijden waar ik wou.

Vanaf het circuit een beetje zwaarder kwam te liggen, had ik moeite om de juiste setting van veringen te vinden. Daarom voelde de moto soms heel onstabiel aan. Ik vond het persoonlijk ook heel moeilijk om de moto te besturen met de knieën omdat deze steeds boven het zadel zitten. Ik ben 1m76 en zag daarom het nut er niet van in om de verstelbare voetsteunen naar onder te zetten. Om meer mogelijkheid te krijgen om met de knieën te sturen was dit wel een beter oplossing geweest.

Tot slot wil ik wel nog eens benadrukken hoe vloeiend het vermogen van de motor geproduceerd wordt. Het is zeker en vast geen agressieve motor, zelfs in de agressiefste stand (witte plug) voel je nog steeds de lineaire power ontwikkeling. De motor schiet niet weg tijdens de start dankzij de revolutionaire tractiecontrole. Enkele seconden drukken op de knop en de motor zorgt er zelf voor dat je niet staat te spinnen aan de start, wat moet je nog meer hebben? 

Conclusion

De nieuwe KX 450 is een ideale motor om als eerste 450 aan te kopen. Een zachte maar toch enorm krachtige 450 die heel wendbaar is. Met de juiste setting zal je ver komen. De krachtige nieuwe remmen die sinds dit jaar te vinden zijn op de Kawasaki zijn de zoveelste nieuwe aanwinst. Vervolgens is de motor specifiek ontwikkeld om beter uit de starts te komen en daar begint het allemaal. Starts zijn tegenwoordig een heel ‘hot’ topic. Tot slot ben ik heel blij met de komst van de elektrische starter die beter dan eender welke andere elektrische starter werkt naar mijn mening. Een echte aanwinst voor de KX 450!

Uw reacties