X

Getest: 2019 Yamaha YZ250F en YZ450F

Vorige week trok MCLB Inter Maarten Govaert voor ons naar Spanje waar Yamaha haar 2019 motorcrossgamma voorstelde op het circuit van Vallgorguina (San Celoni). Zijn bevindingen van deze twee nieuwe YZ wapens lees je hier!

Eerlijk is eerlijk tijdens zo’n tweedaagse lancering met heel wat nieuwe modellen, van de YZ65, de YZ85 over de YZ250F tot de YZ450F, komt er heel wat op je af. Daarom heb ik mijn indrukken wat opgesplitst. Hoe het het er tijdens zo’n presentatie aan toe gaat, kan je hier lezen. De info specifiek over de jeugdcrossers kan je hier lezen. Maar waar ik zelf het meest naar uit keek was uiteraard de compleet nieuwe YZ250F.

Mooie verschijning die 2019 Yamaha YZ250F!

YZ250F met ‘knopke’

De 250F is namelijk de motor, samen met de 85cc, waar Yamaha zich het meest op toegelegd heeft met het oog op 2019. Eén van de grote nieuwigheden voor Yamaha’s 250 viertakt is uiteraard de lichtgewicht elektrische starter. Makkelijker kan niet, één druk op de knop en weg waren we! Toen ik het circuit op reed, voelde ik me al direct vrij goed op de motor. De 2019 YZ250F voelt heel licht en wendbaar aan, dit is mede door de Kayaba voorvork en en het feit dat de motor aan beide zijden van de tank 1cm smaller geworden is. Ook het frame is helemaal nieuw. Voorzien van een herziene bovenste framebuis, achterframeprofielen, swingarm scharniergebied en geheel nieuwe motorsteunen zijn ze erin geslaagd een heel performant compact alumunium wiegframe neer te zetten. De nadruk lag hierbij het centraliseren van gewicht, betere wegligging en een zo goed mogelijke balans. Hierdoor heb je echt het gevoel dat je een lichte motor onder je kont hebt!

De offset van de triple clamp hebben ze veranderd van 22mm naar 25mm wat toch een pak rustiger aan voelt als je de remputten naar de bocht toe neemt. Hier en daar heeft Yamaha ook wat gewicht gereduceerd zodat je niets merkt van de batterij die er nu in zit voor stroom te voorzien voor de elektrische starter. Toen ik sneller begon te rijden viel me meteen op dat de motor echt veel vermogen en koppel gekregen heeft, voeg dit samen met het feit dat hij vrij lang door loopt in de versnelling. Het resultaat is een motor die heel competitief is, en standaard gewoon klaar is voor de strijd!

Testrijder Maarten Govaert voelde zich al snel erg thuis op de YZ250F.

Wereldprimeur: de Power Tuner app!

Nog een pluspunt aan de YZ250F is dat je standaard 2 verschillende mappings kan gebruiken. De setting die er gewoon zit, is een eerder rustige afstelling waar piloten van alle niveaus mee kunnen rijden. Wie dan liever een agressievere motor heeft, hoeft enkel met een druk van 2 seconden op de knop die links op je stuur staat deze mapping aan te zetten. Je voelt toch wel een héél verschil, dus denk ik dat dit een goede setting zal zijn voor circuits die wat zwaarder lopen zoals zandcircuits. Of je kan ook rustiger rijden en met deze setting in elke bocht een versnelling hoger draaien, hij haalt het iedere keer terug mooi op.

Zoals zijn grotere broer de YZ450F kan je bij deze 250F nu ook de mappings gemakkelijk aanpassen met de  Power Tuner app op je smartphone, dus een materiaalkoffer is niet nodig indien je jouw motor wil veranderen. Je kan zelf zoveel veranderen als je zelf maar wil, Yamaha heeft ervoor gezorgd dat er een limiet op de parameters staat zodat je geen schade kan veroorzaken aan je motor. Of je kan het gewoon vragen aan je dealer.

Tunen van de motorkarakteristiek doe je met de Power Tuner app!

Als afsluiter heb ik dan nog even met de 250f gereden met een volledige GYTR kit op en moet zeggen dat deze nog een pak meer vermogen heeft, zowel in lage als in hoge toeren, dus wie wat euro’s over heeft en graag een motor heeft die echt top is, zou ik niet aarzelen om jouw kit te bestellen. Al moet ik toegeven dat je volgens mij als gewone amateurpiloot al heel ver kan komen met de originele versie van deze motor…

2019 YZ450F: vertrouwd gevoel

In de namiddag was het dan de beurt aan de YZ450F. Na het compleet re-design voor 2018 is deze op zich niet zo heel erg veranderd. Enkele kleine aanpassingen maar niets drastisch, in het vakjargon zijn dat ‘gedetailleerde technische verbeteringen’.


GYTR kit: wat een power!

Voor 2019 zit de belangrijkste wijziging  aan de voorkant, waar de voorvorkpoten zijn uitgerust zijn met grotere as-opnames en nieuwe wielbussen. Hierdoor werd de voorkant stijver. Deze verhoogde stijfheid aan de voorkant zou het algehele rijgedrag van de YZ450F door nauwkeurigere feedback moeten verbeteren. Concreet levert dit een beter gevoel en meer controle op, je hebt ook een duidelijker beeld van de voorwieltractie.

Persoonlijk voelde ik op de standaard motor erg weinig verschil met het 2018 model waar ik zelf met rijd. Nadat ik enkele keren met de originele YZ450F gereden had, sprong ik op de 450F met de GYTR kit. En wat een verschil was dat! Zoveel kracht, zowel onderin als op top. Met deze kit kan je gerust overal een versnelling hoger rijden, hij haalt het met gemak op, zelfs in de korte bochten. Ook bij deze 450F kan je gemakkelijk de motor volledig naar je hand zetten met behulp van de Power Tuner app op je smartphone.

 

Tekst: Maarten Govaert
Foto’s: Yamaha