Seewer’s nieuwe leven als Yamaha fabrieksrijder

Seewer’s nieuwe leven als Yamaha fabrieksrijder
Decrease Font Size Increase Font Size Text size Print

Een welverdiende achtste plek in de eindnotering van het MXGP wereldkampioenschap leverde Jeremy Seewer de Rookie van het jaar titel op. Voor 2019 wacht de voormalige MX2 vicewereldkampioen de grootste uitdaging van zijn carrière: bevestigen als Yamaha fabrieksrijder aan de zijde van Romain Febvre.

Natuurlijk neemt de 24-jarige Seewer zijn kennis over de YZ450F mee vanuit zijn Wilvo Yamaha  periode. Aan de andere kant is het Monster Energy Yamaha team van Michele Rinaldi het derde team in even zoveel jaren voor de specatulaire Zwitser. Jeremy kwam zowel als jeugdrijder als in het begin van zijn professionele carrière steeds uit op Suzuki.


De jongere Jeremy moet als kersvers Yamaha fabrieksrijder ook stevige schoenen vullen want hij vervangt er de ervaren Jeremy Van Horebeek. Niet alleen reed ‘the Jerre’ vijf jaar voor het Italiaanse topteam, hij maakte er ook een opvallend debuut. Net zoals Josh Coppins, David Philippaerts en Febvre liet hij zich in zijn eerste seizoen voor Rinaldi meteen gelden. Het bovenstaande viertal werd of direct wereldkampioen, eindigde tweede of speelde mee voor de titel. Kortom, de lat ligt hoog.

Op het eerste zicht lijkt Seewer’s overstap binnen de Yamaha Motor Europe’s racing structuur relatief weinig ingrijpend. Zeker in vergelijking met de tumultueuze winter van 2017 op 2018 toen Jeremy na het uiteenvallen van het Suzuki fabrieksteam pas laat de bevestiging kreeg over zijn nieuwe onderkomen bij Wilvo. De ex-poulain van Stefan Everts is echter de eerste om aan te geven dat zijn interne transfer toch heel wat aanpassing vergde.


Eind 2018 begon de #91 aan zijn nieuwe avontuur met een officiële test en een reis naar Japan. “Het is hetzelfde… en toch ook weer niet,” verklaarde Jeremy exclusief aan Adam Wheeler. “Wat me wel opviel toen ik terug in een fabrieksteam kwam, was de enorme hoeveelheid aan ervaring. Wilvo was een geweldig team en ik kan er echt niks slechts over zeggen maar je voelde dat het nog een jong team was dat pas begon. Nu zit opnieuw in een team waarde monteurs 20, 30 jaar ervaring hebben. En ze hebben ook een pak ervaring met de Yamaha. Ze helpen me op elk gebied om vooruitgang te boeken. Zo was het in het verleden ook met Suzuki en Sylvain Geboers.”

“De overstap is op zich erg positief voor mij. Tegelijkertijd is het inderdaad opnieuw een aanpassing. Aan een andere monteur en een andere groep van mensen,” gaat Seewer verder. “Zo heb ik bijvoorbeeld dezelfde vering maar een andere veringspecialist. Waardoor het toch weer een beetje vanaf nul beginnen is. Zoals altijd vergt dat wat tijd. Maar ik ben heel hartelijk verwelkomd. Zeker tijdens de test in Japan vorig jaar. Je merkt aan alles dat Yamaha echt heel hard pusht op dit moment.”

In de wandelgangen gonst van de geruchten over de toekomst van Yamaha’s fabrieksteam. Zo lijkt het er op dat Wilvo de fakkel zal overnemen van Rinaldi Motorsport waardoor de operationele activiteiten van het Yamaha fabrieks MXGP team ook dichter bij Yamaha Motor Europe’s hoofdkwartier in Schiphol zouden zitten. Enerzijds zou dat opmerkelijk zijn voor een team dat amper twee jaar meedraait in de MXGP. Anderzijds stond Wilvo Yamaha MXGP wel in voor de enige GP zege voor het merk met de gekruiste stemvorken. Shaun Simpson won immers de GP van Indonesië in 2017.

Dit jaar rekent het Nederlandse ‘dreamteam’ uit Bergeijk op Gautier Paulin en Arnaud Tonus. Voorlopig heerst er nog wel onduidelijkheid over hoe Yamaha’s MXGP activiteiten vanaf 2020 zullen georganiseerd worden.

Tekst: Adam Wheeler
Foto’s: Yamaha Racing

Uw reacties