X

2020 voorbereidingswedstrijd in Matterley Basin?

Het ontbreken van Matterley Basin op de voorlopige 2020 WK motorcrosskalender liet al heel wat stof opwaaien. Volgens promotor Youthstream is de Britse GP het slachtoffer van de ‘onhoudbare’ kosten die horen bij het organiseren in Winchester. De lokale organisator, en teameigenaar van Bike it Kawasaki Dixon Racing Team, Steve Dixon gelooft dat er nog steeds een belangrijke rol is weggelegd voor het beroemde tijdelijke circuit.

Alle mogelijkheden zijn nog open, dat is het minste wat je kan zeggen na een gesprek met Dixon. Het zou zomaar even kunnen dat Matterley Basin terugkeert op de kalender als volgend maand een aangepaste versie wordt gepubliceerd. Blijft het licht op rood staan voor een Britse GP in Winchester dan zou Steve Dixon alternatieven overwegen. Een internationale voorbereidingswedstrijd met de mogelijkheid voor WK teams om te testen, is een mogelijke optie.


“Ik heb onderzocht of we een internationale motorcross zouden kunnen inrichten in maart,” legt Dixon uit. “Het weer kan dan ook al goed zijn. Maar bekijk de weersomstandigheden in Groot-Brittannië de voorbije maanden, hartje zomer. Op sommige plaatsen is het weer verschrikkelijk geweest.”

“Eigenlijk was 2019 de eerste keer dat de GP rendabel was,” geeft hij aan. Ondanks het risico dat een organisatie zo vroeg op de kalender, als tweede GP in het weekend van 23 en 24 maart, met zich meebrengt. “Onze kosten zijn flink gedaald ten opzichte van vorig jaar en we hebben nu verschillende nieuwe leveranciers. Eigenlijk is het goedkoper om in maart te organiseren. Voor sommige leveranciers hebben we 30 tot 40% bespaard. Ook de lokale overheid in Winchester heeft nu meer vertrouwen in ons. Daardoor hebben we de vereisten voor politie en het regelen van verkeer kunnen verminderen. Ze weten dat we een topevenement willen neerzetten en dat we geen half werk leveren.”


“Het opzet voor een internationale motorcross ligt op tafel. Dit zou minder vereisten met zich meebrengen dan een Grote Prijs, zowel wat betreft beveiliging als andere factoren,” gaat Dixon verder. “Als gevolg zouden we met een lager budget kunnen werken en een prijzenpot kunnen aanbieden wat dan weer aantrekkelijk is voor de rijders. En er zijn ook mogelijkheden voor de teams om na de wedstrijd ter plaatse te testen op een GP-waardige baan.”

Of Matterley Basin alsnog een GP ontvangt of een internationale wedstrijd zal in de komende weken worden beslist. Niet onbelangrijk, de vergunningsaanvraag voor een evenement het daaropvolgende jaar moet meestal gebeuren in een periode van twee weken. “De gemeente Winchester heeft me twee weken geleden al gecontacteerd,” aldus Dixon. “Als we een grote organisatie willen opzetten en de gemeente heeft de middelen niet om alles op te volgen dan kunnen ook wij niet verder. In de komende drie weken weten we of we de GP krijgen aangeboden of we verder gaan met een internationale  wedstrijd.”

Als Matterley Basin een conversie kent tot internationale wedstrijd dan zou dit ook gevolgen kunnen hebben voor de Hawkstone Park International. De Britse klassieker heeft immers zijn traditionele datum voor aanvang van het WK seizoen. Dixon gelooft echter dat beide wedstrijden naast elkaar kunnen bestaan. “Het zou logisch zijn voor teams om Hawkstone én Matterley te doen.  Ik wil ook de datum van Hawkstone niet afpakken, maar enkele jaren terug gingen we van de ene naar de andere internationale voorbereidingswedstrijd,” zegt hij. “Als de teams kunnen profiteren van meer tijd om te testen  gecombineerd met een wedstrijd dan is dat misschien een meerwaarde voordat ze naar de eerste (overzeese) GP vertrekken. Dat is waar ik met Matterley Basin op mik.”

Tekst: Adam Wheeler
Foto’s: Gino Maes, archief