X

Column: Coronavirus schrijft cross geschiedenis

Bij het lezen van deze titel rollen de meeste onder jullie wellicht met de ogen… Alweer Coronanieuws? We kunnen er echter niet onderuit dat Corona een impact heeft op ons dagelijks leven. Ook het verloop van het WK motorcross zal er dit jaar héél anders uitzien, meent columnist Frederik Van Eeckhoven.

Het Cornonvirus heeft op het moment van schrijven in België en Nederland samen zo’n acht dodelijke slachtoffers gemaakt. Met 1013 besmette personen op de totale populatie van bijna 28,6 miljoen laaglanders (Nederland en België samen) lijkt de situatie op dit moment redelijk onder controle.

We kunnen echter niet rond de maatregelen, die de ziekte onder controle moet houden, want die treffen ons hard. Ook in onze favoriete sport ontsnappen we niet aan deze maatregelen. Zo zagen we al de Grand Prix van Italië alreeds verplaats wordende maar ook de wedstrijden in Portugal, Spanje en deze in Argentinië ging al voor de bijl, en laat nu net deze drie Grand Prix wedstrijden het kampioenschap een historisch karakter geven.

Historisch late motorcross GP

De uitgestelde wedstrijden hebben alreeds een nieuwe datum gekregen. Zo zal de Grand Prix van Spanje op 10 en 11 oktober doorgaan, de Grand Prix van Portugal op 17 en 18 oktober en deze in Argentinië zal plaatsvinden op 21 en 22 november. Nog nooit in de geschiedenis van de motorcross der naties werd er na dit evenement nog een Grand Prix georganiseerd, laat staan drie grand prix wedstrijden waarvan de laatste zo’n kleine twee maanden na het traditionele seizoenseinde, wat de motorcross der naties toch is.

Dat deze drie wedstrijden na de “MXdN’ wedstrijd verreden worden eind september, word voor de piloten geen makkelijk obstakel om te overwinnen. Normaal gezien neemt een rijder na de motorcross der naties een break van 2 tot 3 weken. Veel rijders nemen zelfs nog een langere break om enkele kwaaltjes te laten behandelen. Sommige, voornamelijk Fransmannen, die uitgenodigd worden om bepaalde Supercrossen mee te rijden en daar dik voor betaald worden rekken hun seizoen tot half november, om daarna welverdiende rust te nemen.


Nu zal dus het gehele GP circus hun seizoen moeten rekken tot eind november, ik ben benieuwd welke impact dit zal hebben op zowel het winterprogramma van de rijders alsook op de transfermarkt. Er is alvast het probleem van teams die werken met contracten die slechts lopen tot en met 31 oktober. Daarbij kan ik mij inbeelden dat sommige teams liever met hun nieuwe rijders beginnen testen i.p.v. nog reis- en andere kosten te maken voor piloten die het team toch spoedig zullen gaan verlaten.

Extra hersteltijd voor gekwetsten!

Het uitstellen van races heeft trouwens niet enkel een invloed op hoe het einde van het seizoen er zal uitzien. De lange pauze tussen de Grand Prix van Valkenswaard en de volgende Grand Prix (ik durf Frankrijk niet in de mond te nemen) komt voor sommige piloten wel op een gelegen moment. Niet dat zij er wat aan kunnen doen, maar 9-voudig wereldkampioen Antonio Cairoli zou wel eens helemaal fit kunnen zijn tegen de volgende Grand Prix. Eveneens geld hetzelfde voor Jorge Prado Garcia die van de “Corona-break” kan profiteren om zijn dijbeen nog wat aan sterkte te doen winnen.

Voor Julien Lieber komt deze pauze ook perfect uit, als extra ziektevakantie na zijn operatie aan de pols. Idem voor Roan van de Moosdijk die in Valkenswaard een enkelkwetsuur opliep en inmiddels geopereerd is. Ook Romain Febvre zal ongetwijfeld tegen de volgende MXGP-wedstrijd weer klaar staan. In de MX2 is er dan weer Thomas Kjer Olson; zijn pols- en handblessure zal tegen de volgende grand prix, wanneer deze ook mag zijn, beter aan voelen. Hierdoor kan de Husqvarna-piloot zich gaan mengen in de titelstrijd en krijgen we mogelijks een geweldige 3-strijd te zien.


Maar laten we even alles in perspectief bekijken. Mijn maten en ik hadden weinig tot geen interesse in de Grand Prix van Turkije vorig jaar, geen leuk circuit, geen betekenis meer voor het kampioenschap en het seizoen had al lang genoeg geduurd. In hetzelfde gesprek kwam we zelfs tot de conclusie dat we vergeten waren dat er in China ook nog werd geracet. Niemand van ons had deze wedstrijd live gezien of zelfs nog maar de hoogtepunten bekeken. Dus hoe belangrijk gaan de wedstrijden die nu verplaats worden naar een datum achter de Naties wedstrijd nog zijn?

Meer of minder sportief belang voor MXGP Argentinië?

Feit is dat in de laatste 10 jaar, slechts 4 van de 20 kampioenschappen (MXGP + MX2) werden beslecht in de allerlaatste Grand Prix: 2009 MX2 – 2014 MX2 – 2015 MX2 – 2017 MX2. Feit is ook dat overzeese Grand Prix’s op het einde van het seizoen niet populair zijn bij teams noch piloten. Zo zaten we aan een gemiddelde van 14 profs per klasse wanneer er een overzeese Grand Prix op het einde van het seizoen viel (de USGP’s niet meegeteld).

Dus we kunnen veilig stellen dat er voor de MXGP van Argentinië enkele piloten een “blessure” zullen hebben. En tenzij er nog een titelstrijd aan de gang is, zal er bij het breder publiek ook weinig interesse zijn.


Ongetwijfeld zullen de datums van de Grand Prix’s van Spanje, Portugal en Argentinië nu ook hun impact hebben op de ‘Motorcross der Naties’ selecties. Het is al enkele jaren een pijnlijke evolutie dat (fabriek-) teams hun piloten liever niet laten mee doen aan de ‘Motorcross der Naties’. Volgens de teams heeft deze wedstrijd namelijk geen commerciële waarde. Dus zet nog enkele Grand Prix’s achter de ‘Motocross des Nations’ en dan hebben deze teams, hun stok klaar om de nationale federaties met te slaan. Echter dit MXDN verhaal is iets voor een volgend column, stay tuned!

Tekst: Frederik Van Eeckhoven
Foto’s: Gino Maes, Jey Crunch, JP Acevedo, Ray Archer