In de rubriek #Watdoejijnou kijkt MXMag.nl wat voormalige topcrossers vandaag de dag doen. Hun gezinsleven en hun huidige werkzaamheden. Hoe kijken ze terug op hun carriere, de hoogte en dieptepunten. Deze maand hebben wij voormalig Wereldkampioen Sven Breugelmans!
Stel jezelf even kort voor:
Sven Breugelmans: “Mijn naam is Sven Breugelmans, ik ben inmiddels 40 jaar en woon samen met mijn vriendin en onze twee dochters in Beerse.”
Wat doe jij tegenwoordig voor de dagelijkse boterham?
Breugelmans: “Ik werk nu ondertussen al tien jaar als zelfstandige op de haven van Antwerpen. Daar worden vooral, rijdende voertuigen verscheept. Ik zorg ervoor dat deze wagens, vrachtwagens, kranen, en bulldozers klaar staan voor vertrek. Wij starten die voertuigen zodat ze door de havenarbeiders kunnen worden geladen om getransporteerd te worden.”
Hoe kijk jij terug op jou motocross-carriere?
Breugelmans: “Heel goed, ik heb immers van mijn hobby een aantal jaren mijn beroep kunnen maken. Dat is natuurlijk al heel bijzonder omdat mee te maken. De sport volg ik nog altijd en heeft zeker een speciale plek in mijn hart. Mijn dochter doet aan BMX maar ze heeft inmiddels ook een motor. Het is geweldig mooi om samen die passie te kunnen delen. Wij maken ook wel eens samen wat rondjes over het circuit, dat is genieten!”
Het hoogtepunt uit jouw carrière?
Breugelmans: “De beide MX3 wereldtitels en het behalen van het KNMV Open Nederlands Kampioenschap MX1. Tegenwoordig bekend als de Dutch Masters of Motocross.”
Het dieptepunt uit jouw carrière?
Breugelmans: “Dat was 2003, in het fabrieksteam van Sylvain Geboers als teamgenoot van Mickael Pichon. Dat was natuurlijk een geweldige kans en na een goed verlopen winter had ik er vertrouwen in. Ik was er helemaal klaar voor maar tijdens de eerste voorjaarswedstrijd gaat het mis. Tijdens de Hakwstone Park International gaat het mis! De start was op beton en dat mislukte compleet. Ik natuurlijk in de achtervolging en in de eerste ronde valt er een rijder voor mij. Ik kan echt geen kant op en komt ook ten val. De gevolgen van deze valpartij; een gebroken scheen en kuitbeen! Dat betekend drie maanden OUT maar daar blijft het niet bij. Na deze blessure stap ik weer op de motor en uit het niets voel ik één pijnscheut in mijn knie. De kruisband helemaal kapot, dat was een van men rotste seizoenen ooit! Later heb ik er nog veel over nagedacht hoe dat seizoen verlopen zou zijn en daarbij ook de rest van mijn carrière. Dat zullen wij nooit weten maar dat was echt het dieptepunt!”
Beste motor ooit mee gereden?
Breugelmans: “Geen twijfel mogelijk, de JM Racing Factory KTM van 2005! Jacky Martens had toen al heel veel ervaring met zware viertaktmotoren! Ik reed toen met een 550cc die enorm sterk en soepel was. Dat was echt een feest om mee te rijden, aan die motor moet ik nog vaak terug denken!”
Hoe kijk jij naar de huidige motocrosswereld?
Breugelmans: “Het is veel professioneler geworden en ik denk dat het voor de werkende man ook steeds moeilijker is om op het hoogste niveau uit te komen. Ik ben meer voorstander van het ‘oude’ systeem, toen waren er soms 100 rijders en na de kwalificatie bleven de beste 40 over voor de zondagmiddag. Dan had je twee wedstrijden waarin echt de snelste in actie kwamen en dat in momenteel zeker niet meer het geval.”
Heel hartelijk bedankt en hopelijk zien we elkaar op het circuit!
Breugelmans: “Dat zeker en vast, hartelijk bedankt en tot ziens!”
Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Rolf Verhagen, Enzo Tempestini, Ray Archer