X

Jeremy Van Horebeek over KRT, Yamaha en Beta

Jeremy Van Horebeek had een goede periode in het MX2 wereldkampioenschap maar toen hij de overstap maakte naar de 450cc in het MXGP wereldkampioenschap ging zijn carrière naar het volgende niveau. Na Kawasaki en Yamaha stapt JVH dit jaar over naar het kersverse Beta Factory Team.

Het Kawasaki Racing team was onder de indruk van wat ze zagen van “JVH” in MX2 en besloten hem te contracteren voor zijn eerste MXGP-ervaring. Ondanks dat hij startte met een blessure verbeterde hij zich enorm naarmate het seizoen vorderde. Factory Yamaha tekende hem uiteindelijk voor 2014 en toen kwam Van Horebeek pas echt in vorm.

Jeremy Van Horebeek:Het was een heel goed seizoen (zijn rookie MXGP-seizoen met KRT), ik had mijn vinger gebroken maar stap voor stap wist ik me een weg te banen naar de top vijf. Soms had ik een tweede plaats in de race, dus het was geweldig“.

Ik was echt blij met Kawasaki, maar toen kreeg ik een heel goede deal van Yamaha met heel veel geld voor mij. Ik ging ervoor, niemand wilde er naartoe met de slechte resultaten van het jaar voordien met Frossard en Roelants. Ik ging naar Italië en testte de Yamaha, ik was enthousiast en ging ervoor. Het jaar daarop was uiteindelijk het beste jaar van mijn carrière. Ik heb vijf jaar met Michele Rinaldi doorgebracht en het was geweldig“, vertelde Van Horebeek.

In 2014 liet Van Horebeek veel hoofden draaien met zijn verbazingwekkende consistentie, iets wat erg moeilijk te bereiken is in de MXGP maar de Belg eindigde wel als tweede in het WK. Als hij terugkijkt op dat jaar kan hij erg trots zijn op wat hij heeft bereikt.

Ik was nog jong en je had dat seizoen grote namen als Desalle, Cairoli en een heleboel grote kanonnen. Alles ging dat jaar heel gemakkelijk voor me, ik was superfit en ik had een geweldig gevoel met de motor. Tegenwoordig moet je altijd dingen veranderen met de motor omdat de circuits zo moeilijk worden, maar toen was alles normaal en voelde het goed aan. Ik was tweede in het kampioenschap, ik was er dichtbij, maar iemand als Tony Cairoli, het is niet makkelijk om hem te verslaan (lacht). Hij was geweldig, ik ben echt blij en dankbaar dat ik vice-wereldkampioen ben geworden in mijn carrière. Niet veel jongens kunnen dat zeggen“.

Terugkijkend op 2014 wist hij in Loket te winnen toen hij Antonio Cairoli met nog twee ronden te gaan passeerde voor de Grand Prix overwinning! “Gewoon de manier waarop ik het won, dat was het meest bevredigend. We stonden elk weekend op het podium, Tony, ikzelf en nog enkele andere jongens. Met nog twee ronden te gaan was het de man die de reeks zou winnen ook de GP zou winnen, ik voelde me echt goed die dag“.

Ik heb niet veel gewonnen in mijn carrière omdat ik soms te behoudend reed maar dat is persoonlijk. Maar die dag ging ik er echt voor, het waren twee echt lange ronden omdat Tony de druk zette tot de laatste ronde. Ik deed het en de manier waarop ik het deed, het was echt een mooie overwinning. Het was de laatste, maar een mooie (lacht)“.

Op weg naar het seizoen 2021 leek Van Horebeek een onzekere toekomst tegemoet te gaan, maar hij sloot een overeenkomst met Beta, een nieuwe speler in de sport – spannende tijden! De Belg stelt zich ten doel om net als vorig jaar een consistente top tien rijder te worden. “Op dit moment is er nog veel werk te doen, maar het plan zal zijn om net als vorig jaar een top tien rijder te worden. Misschien kan ik zelfs een paar top vijf resultaten neerzetten, dat zou geweldig zijn. Het is belangrijk om het stap voor stap te doen, ik weet niet of we daar bij de eerste GP al klaar voor zullen zijn maar dat is zeker het doel“.

“Als je tegenwoordig in de MXGP-klasse aan de top rijdt, ben je echt een hooggeplaatste rijder omdat er zoveel getalenteerde, snelle en goede rijders zijn vanwege de leeftijdsgrens (in MX2). Ik zou echt samen met Beta echt blij zijn met top tien resultaten maar het kan wat tijd kosten, we zullen zien”. Op weg naar 2021 is het zeker een spannende tijd met een nieuw merk in de paddock. Hopelijk kunnen ze wat succes hebben in de MXGP en kunnen ze nog een aantal jaren in de paddock blijven.

Artikel: Andy McKinstry
Foto: Cabro en archief mxmag