Published On: 15 juli 2021

Yep, je mag me best een gelukzak noemen! Mijn eerste opdracht voor MXMag en ik mocht meteen naar de speeltuin van de legendarische Graham Jarvis in het Spaanse Malaga. Daar kreeg ik o.a. de 2022 Husqvarna FE350 onder mijn kont. Laat ons zeggen dat we al slechtere dagen hebben gekend!

“Jarvis Land” heeft alvast genoeg in petto om een motor deftig te testen: een variatie aan trails, steile ravijnen en klimmetjes, kortom één van de beste enduro-settings die Spanje heeft te bieden. Voor de technische gegevens van de 2022 Husqvarna FE350 verwijs ik jullie graag door naar deze fiche.

2022 Uitzicht 

Laat ons beginnen met de presentatie van de 2022 FE350. Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd door die nieuwe look. De kleurstelling van het plastic, het grijze frame in combinatie met de gele accenten maken deze enduro tot een aantrekkelijk package. Het is voor Husqvarna een delicate opdracht om de motor te moderniseren zonder zijn traditie te verloochenen. Toch zijn ze daar netjes in geslaagd.

Eerste indrukken

Wat meteen opvalt van bij de eerste meters is hoe comfortabel deze FE350 wel is. Voor een 350 voelde hij compact en licht aan. Zeker geen zwaar slagschip, wat het gevoel is dat je op sommige enduro viertakten wel eens hebt. Het afgelopen jaar heb ik vooral met een 250F gereden dan vergt de grotere cilinderinhoud met méér kracht toch enige aanpassing. Door goed gebruik te maken van de versnellingsbak kom je er vanzelf achter hoe je die power best controleert.

Op paden toonde de FE350 zich snel terwijl hij in de ravijnen en steile stukken bergop in een lage versnelling voldoende kracht in huis heeft om uit de problemen te blijven. Tot mijn verbazing reed deze zwaardere 350cc eigenlijk veel makkelijker dan m’n eigen 250 viertakt. Aan tractie is er geen gebrek en met de juiste dosering gas en controle van de koppeling kan zo goed als ieder obstakel de baas. Ook de degelijkheid van de FE350 die veel rotsen en stenen moest vreten, kon me zeker bekoren. Ondanks de intense tocht van meer dan vijf en een half uur waren de Michelin banden nog goed genoeg voor de volgende dag.  

Kracht 

De nieuwe FE350 ontwikkelt zijn kracht erg vloeiend en lineair. Van onderin tot de top biedt hij bruikbare pk’s. En ja, hij viel een keer of twee stil al lag dat –mea culpa- aan mij als rijder. Zelfs op ‘n gladde ondergrond vond de motor nog steeds tractie. Dit gezegd zijnde. De FE350 zou –met mijn lengte (1 m 78) en gewicht (75kg) – een pak harder te controleren zijn als het veel natter was geweest. Je moet tenslotte altijd wel iets opgeven als je ‘opschaalt’ van de kleinere, makkelijke handelbare 250F naar de veel krachtigere 350F.

Rijwielgedeelte

Voor de gelegenheid werden de motoren die ikzelf en mijn collega-redacteurs in handen kregen uitgerust met Michelin mousses. Een prima keuze gezien het soort terrein dat we voor de wielen kregen geschoven. Zonder specifieke afstelling van de vering had ik weliswaar een goed gevoel bij de eerste helft van de ingaande demping maar bij grotere jumps en afsprongen vond ik de vering te zacht.

In bochten was het gevoel daarentegen lang niet slecht. De motor voelde stabiel zowel bij het insturen als uitkomen van de bochten op een harde ondergrond. Dat ik het Michelin rubber goed ken, zal zeker een rol hebben gespeeld in het vertrouwde gevoel. Het gemak waarmee je bochten neemt, zegt dan ook veel over hoe mooi gebalanceerd deze FE350 is.

Als het aan komt op een kwalitatief gevoel valt er bitter weinig aan te merken op deze veelzijdige Husky. Standaard is de FE350 uitgerust met medium Michelins. Geloof me, de banden alleen al- ten slotte het enige onderdeel van de motor dat de grond behoort te raken- maken een wereld van verschil. Goed rubber geeft je immers het vertrouwen om strakke lijnen te rijden en optimaal gebruik te maken van alle kracht.


Uitrusting en remmen 

Toegegeven Braktec heeft (nog) niet de naam en faam van sommige concurrenten. De nieuwe hydraulische Braktec koppelling voelde echter zo licht en soepel dat ze gemakkelijk de vergelijking met andere merken kan doorstaan. Ook over het ProTaper stuur en de ODI grips niets dan lof. Ook voor de remmen koos Husqvarna voor Braktec. Die hebben op zich een mooi gevoel. Ik koos er wel voor om de hoogte van de achterrem aan te passen zodat er minimale speling op zit. Dat is nu éénmaal hoe ik zelf het liefst rem. Gelukkig zijn moderne motoren allemaal erg makkelijk aan te passen aan persoonlijke voorkeuren. 

Eveneens standaard op de 2022 Husqvarna FE350 is de ventilatie die voorkomt dat de motor overhit raakt. Zeker welkom in de Spaanse hitte en vochtigheid. Opnieuw een detail dat aangeeft met hoeveel aandacht de onderdelen voor deze motor werden gekozen.  

Besluit 

Deze Zweedse Oostenrijker is recht uit de krat niet alleen erg performant maar ook heel betrouwbaar. Misschien maakte ik soms wel te gretig gebruik van de beschikbare kracht! Op snelle en vloeiende paden of een droge rivierbedding nodigt deze motor uit om snel te gaan.

Voor de gemiddelde endurorijder is de FE350 een droommachine: licht en wendbaar, maar met voldoende power. Hierdoor voelt de motor zich zowel thuis in de bossen als op meer technische stukken, of voor wie dat wil, behoort zelfs een uitstapje op een crossbaan tot de mogelijkheden. Als meer ervaren rijder zou ik de vering zeker anders afstellen. Maar eigenlijk lijkt me dit eerder een must voor iedereen, afgezien van hun ervaring en niveau.

Dankzij persoonlijke settings voor je vering beleef je simpelweg meer plezier aan je motor. Ten tweede haal je er zo het maximale uit en rij je met meer vertrouwen.

Jouw mening?

Vragen of opmerkingen? Laat ze gerucht achter bij de commentaren onder dit artikel. We willen graag weten wat jij vindt van jouw 2022 Husqvarna!

Tekst: Tristan Young
Foto’s: Husqvarna