Japanse motorbouwers willen verbrandingsmotor tweede leven geven
De Europese politici hebben massaal gekozen om ons in de nabije toekomst met elektrische voertuigen te laten rijden. Zijn zij plots allemaal geschoolde ingenieurs geworden die de elektrificatie van onze voertuigen als een middel zien om de CO2-uitstoot te verminderen? In Japan zien ze dat toch nog anders.
Nu dat de politiek bepaald heeft met welke energie wij in de toekomst onze verplaatsingen zullen maken lijkt het alsof elektrisch rijden de zaligmakende oplossing is. Dat is het zeker niet. Veel wetenschappers zien trouwens een mix van verschillende aandrijfsystemen realiteit worden. Elektrische auto’s voor korte en middellange verplaatsingen, waterstof voor zwaar vrachtverkeer en schepen is een logischer beeld voor de nabije toekomst.
En dan zijn er de nog de zogenaamde synthetische brandstoffen. Autofabrikant Porsche ontwikkelde samen met Siemens een synthetische brandstof die zo schoon is dat ze erg concurrentieel lijkt met een elektrisch aangedreven auto. Auto’s die op de zogenaamde eFuel rijden hebben zelfs een lagere totale koolstofvoetafdruk dan elektrische auto’s, als de emissies in verband met de productie worden meegerekend.
Nog maar enkele weken geleden werd er beslist dat de F1 in 2026 zal rijden op deze eFuels. Iedereen die dacht dat deze competitie elektrisch zou worden werd hiermee op snelheid genomen. Intussen hebben grote merken zoals Mercedes aangekondigd dat ze zich terugtrekken uit de Formule E, de competitie die toch gezien werd als de kraamkamer van een toekomstige F1.
Ondertussen in Japan
In het land van de rijzende zon kijkt men met een gezonde nuchterheid naar de EU en haar elektrische revolutie. Yamaha en Kawasaki hebben een samenwerking getekend om verbrandingsmotoren schoner te maken. Ook Toyota, Mazda en Subaru hebben zich aangemeld om mee te helpen. Wat betreft Yamaha en Kawasaki zou het gaan om de ontwikkeling van een krachtbron aangedreven door waterstof en dan specifiek voor tweewielers.
Nadien zullen ook Suzuki en Honda zich aanmelden bij dit project. Het einddoel van het samenwerkingsverband is het bieden van meer keuze en flexibiliteit in een markt die zich volledig blind staart op elektrische voertuigen.
Ook te lezen
Jens Walvoort over zijn Portugese Grand Prix
In Agueda heeft Jens Walvoort heel veel indruk weten te maken tijdens de vijfde Grand Prix van het seizoen. De KTM-rijder werd zesde in het dagklassement, inmiddels staat Walvoort zestiende …EnduroGP: Interview Jamie McCanney
Manxman Jamie McCanney schreef vorig jaar EnduroGP geschiedenis door als privateer de E1 te winnen in Slovakije. De 29-jarige veteraan heeft een lange en roemruchte carrière achter de rug, maar …Jans-Beken uitgeschakeld door schouderblessure
Komend weekend wordt in Lugo de derde wedstrijd van het FIM wereldkampioenschap WMX verreden. Dit zal gebeuren zonder Britt Jans-Beken. De Limburgse is afgelopen weekend tijdens een training ten val …Strijden om de prijzenpot van MX AIR TIME 2024? Schrijf je in …
Op zondag 19 mei wordt een nieuwe editie van MX AIR TIME verreden. Place to be is de Nederlandse gemeente Beckum. Schrijf je nu in via Motoinside en wie weet …
Uw reacties