X

De waterpomp revolutie

Met de start van de AMA Supercross is er een nieuwe techniek verschenen op een aantal machines. Deze zijn uitgerust met een elektrische waterpomp ter vervanging van de traditionele mechanische versie.

Tot nu toe werd het koelmiddel in een crossmotor rondgepompt met een mechanische waterpomp die werd aangedreven door de motor zelf. Een schoepenwiel (impeller) draait rond in een pompkamer om zo de vloeistof doorheen de motor en de radiatoren te jagen om de temperatuur op een bepaald niveau te houden.

Hot, hot hot

Een feit is dat moderne viertaktmachines dicht tegen de kooktemperatuur aanleunen op zware circuits waarbij er veel trekkracht nodig is op het achterwiel. Neem nu het circuit in Lommel. Een aantal bekende merken laten het potje net niet of net wel overkoken op zo een zware omloop. De koelcapaciteit is dus op een punt gekomen waarbij de limieten bereikt zijn.

De traditionele mechanisch aangedreven waterpomp.

Wie doet het?

Het was Honda dat voor het eerst gebruik maakte van een elektrische waterpomp op de HRC-machine van Jett Lawrence. Dat was vorig jaar halverwege het AMA Outdoor seizoen. Afgelopen weekend dook een gelijkaardig systeem op tijdens de eerste AMA Supercross in Anaheim. Daar stonden de machines van HRC Honda, Star Racing Yamaha, BarX Suzuki en MotoConcepts Honda met een elektrische waterpomp aan het starthek.

De voordelen

Het spreekt voor zich dat een mechanische waterpomp aandrijven energie kost. Het is een onderdeel van de aangedreven massa en dus verlies je vermogen om dat schoepenwieltje aan te drijven en het koelmiddel rond te jagen. Dat win je dus alvast bij gebruik van een elektrische pomp die alleen een klein beetje elektriciteit nodig heeft om te werken.

De elektrische waterpomp op de Star Racing Yamaha.

De hoofdreden om een elektrische waterpomp te gebruiken is echter de bereikte limieten van de koelcapaciteit. Door het hoge vermogen van een moderne viertakt is er steeds meer koelcapaciteit nodig. Dat kun je bereiken door grotere radiatoren te plaatsen maar ergonomisch gezien is daar nauwelijks plaats voor. Ook kan je het debiet van een mechanische waterpomp verhogen (herinner je de waterpompkits van Boyesen) maar meer debiet betekent ook meer aangedreven massa en dus een extra verlies van vermogen. Een elektrische pomp heeft een hoger debiet zonder dat het motorvermogen daardoor wordt aangetast. Je wint dus vermogen, vermindert de aangedreven massa, er is een betere gasrespons en de gemiddelde temperatuur zou zakken met ongeveer 20 graden Celsius.

Zijn er ook nadelen?

Niet echt. Uiteraard moet er elektriciteit zijn maar die is aanwezig op elke crossmotor met injectie. En de inbouw kan een lastige karwei worden omdat in de al krappe ruimte boven het motorblok de waterpomp een plaatsje moet krijgen. Een elektrisch systeem heeft natuurlijk zijn specifieke gevoeligheden. We denken daarbij aan een eventuele DNF door een slecht contact in de bedrading. Zoals altijd is goed onderhoud cruciaal om storingsvrij te kunnen rijden.

Wat wij er echt van denken?

Dat elke serieuze fabrikant van crossmotoren dit item binnen korte termijn op haar productiemodellen zal vijzen. Dit omdat de voordelen groot zijn en de kostprijs van een elektrische waterpomp niet van die aard is dat het de totaalprijs van een crossmotor dramatisch de hoogte in zou jagen.

Foto’s: VitalMX, Rocky Mountain ATV
Tekst: Danny Hermans