X

Yamaha komt met een elektrische trialmotor

Yamaha Motor Co, Ltd. kondigde deze week aan dat het de TY-E 2.0 elektrische trialmotor heeft ontwikkeld, die CO2-neutraliteit benadert vanuit het perspectief van motorrijplezier. Het bedrijf is van plan om de motor in te zetten in geselecteerde rondes van het FIM  wereldkampioenschap trial van 2022.

In 2021 herzag de Onderneming het oorspronkelijk in 2018 geformuleerde Yamaha Motor Group Environmental Plan 2050 en stelde een nieuw doel om tegen 2050 koolstofneutraliteit na te streven voor al haar bedrijfsactiviteiten, inclusief de levenscycli van haar producten.

Het project om de TY-E 2.0 te ontwikkelen, is een unieke Yamaha-aanpak om koolstofneutraliteit te bereiken. Yamaha streeft ernaar meer plezier te bieden dan interne verbrandingsmotoren door te profiteren van de eigenschappen die uniek zijn voor elektrische voertuigen, zoals een krachtig koppel bij lage toerentallen en een sterke acceleratie.

De ontwikkeling van de TY-E 2.0 volgde op basis van het eerste TY-E-model dat in 2018 werd aangekondigd, en is voorzien van een nieuw ontworpen monocoque-frame van composietlaminaten dat een elektrische aandrijfeenheid huisvest met verbeterde prestaties door een combinatie van mechanische onderdelen en elektronische regeling. De machine huisvest ook een nieuw ontwikkelde lichtgewicht batterij met ongeveer 2,5 keer de capaciteit van het vorige model.

Het is de bedoeling dat de nieuwe TY-E 2.0 vanaf juni dit jaar deelneemt aan het FIM Trial World Championship met Kenichi Kuroyama van het Yamaha Factory Racing Team, die ook als ontwikkelingsrijder fungeert. De TY-E 2.0 zal ook worden tentoongesteld op de Yamaha Motor-stand op de 49e Tokyo Motorcycle Show die van 25 tot 27 maart wordt gehouden.