Yamaha test met elektrische stuurbekrachtiging
Yamaha Motor ontwikkelde een EPS-stuurhulpsysteem voor motorfietsen en die worden binnenkort getest op de fabrieksmachines van het merk. De zogenaamde Electric Power Steering zal voor het eerst getest worden in het Japans kampioenschap motorcross.
Yamaha Motor Co, Ltd kondigde deze week een nieuw ontwikkeld prototype aan van het EPS stuurondersteuning systeem voor motorfietsen. De extra hulp voor de rijder die draagt bij tot een verbeterde stabiliteit en wendbaarheid van de motorfiets. Om de R&D verder te bespoedigen, zal het bedrijf dit seizoen aan het Japans motocross kampioenschap deelnemen met racemotoren die met het systeem zijn uitgerust.
Het EPS-stuurhulpsysteem maakt gebruik van sensortechnologieën die verschillen van die in stuurbekrachtigingssystemen voor auto’s en andere voertuigen op vier wielen. Door gebruik te maken van een magnetostrictieve koppelsensor kan het systeem als stuurdemper fungeren en ondersteuning bieden. Dat draagt bij aan de stabiliteit van een motorfiets, de wendbaarheid en de berijder minder vermoeit maakt en nog veel meer.
Yamaha Motor streeft ernaar EPS op diverse motorfietsen uit te monteren om een breed scala aan motorrijders meer motorplezier, veiligheid en comfort te bieden. Bovendien zal het Yamaha Factory Racing Team deelnemen aan het All Japan Motocross Championship met zijn twee YZ450FM’s en YZ250F die zijn uitgerust met EPS. Het bedrijf is van plan om de schat aan gegevens die zijn verkregen door het gebruik in de zware omstandigheden van motorcrosswedstrijden te gebruiken om de ontwikkeling en verfijning van het systeem te versnellen.
Magnetostrictieve koppelsensor
Het systeem maakt gebruik van een magnetostrictieve koppelsensor, die zijn waarde heeft bewezen bij onze elektrisch bekrachtigde fietsen, om het koppel te detecteren. EPS werkt als 1) een stuurdemper en biedt 2) ondersteuning bij het sturen voor de berijder. De stuurdemper gaat de krachten tegen die van buitenaf op het stuur worden uitgeoefend door veranderingen in het wegdek en dergelijke en werkt vooral bij hoge snelheden. De ondersteunde besturing vult de stuurinput aan overeenkomstig de bedoelingen van de rijder en functioneert hoofdzakelijk bij lage snelheden. Deze twee functies samen zorgen voor een ondersteunende interventie die nog steeds natuurlijk aanvoelt voor de bestuurder.
Compacte en lichtgewicht actuator
Ontwikkelde een compacte en lichtgewicht actuator (apparaat dat elektrische signalen omzet in fysieke beweging) voor motorfietsen met het oog op installatie op een verscheidenheid van motorfietsen.
Foto’s: Yamaha Motor Company
Ook te lezen
Motocross vanaf 2025 in Nederland behandeld als Olympische sport!
NOC*NSF heeft besloten dat motocross in Nederland vanaf 2025 als Olympische sport wordt behandeld. Deze verhoogde status is het resultaat van een aanvraag door de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) …McAdoo en Hammaker dit weekend weer aan de start
Komend weekend gaat het Monster Energy AMA Supercross Championship verder in Philadelphia. Even leek het erop dat Team Pro Circuit-Kawasaki afwezig zou zijn maar gelukkig is dat niet het geval …Dit weekend traditionele Motocross du Doudou in Bergen (BEX)
Een dubbele coup en een overvol programma dit weekend op het illustere Circuit du Bois Brûlé in Mons – Ghlin! De Royal Mons Auto Moto Club is terug met zijn …Andrea Bonacorsi naar MXGP voor rest van 2024
Regerend EMX250 kampioen, Andrea Bonacorsi, zal de overstap maken naar de MXGP-klasse met het Monster Energy Yamaha Factory MXGP Team voor de rest van het 2024 seizoen en dit ter …
Uw reacties