X

Techniek: de 2023 viertaktmodellen van KTM

Deze week fileerden we al de nieuwe tweetakten van KTM en nu is het de beurt aan de machines uit hun viertaktgamma. Ook die kregen een flinke update met heel wat technische nieuwigheden die wat uitleg verdienen.

Ondanks dat de viertakt KTM’s nog altijd aan de top van hun segment staan was het al zes jaar geleden dat ze een doorgedreven update kregen. Vooral de motor was al die jaren nagenoeg ongewijzigd gebleven en om hun voorsprong op de concurrenten te behouden kwam er nu een flinke update.

De machines uit Oostenrijk zien er erg gelikt en strak uit, qua design kan je hen niks aanwrijven want de oranje motoren staan erg strak in het pak. Maar met design win je geen races dus is er onderhuids heel wat veranderd. Wij gingen dieper in op al die nieuwigheden van de 2023 viertaktmodellen.

Frame

Het hydro-gevormde, laser-gesneden en robot-gelaste frame heeft belangrijke updates ondergaan om de algehele dynamiek  en de stabiliteit te verbeteren.  Dit is mede te danken aan de herplaatste roterende massa’s in het frame en de gesmede balhoofdverbinding, in combinatie met een geheel nieuwe schokdemperbevestiging, die niet langer is verbonden met de hoofdframebuis. Dikkere framewanden dragen ook bij aan de verbeterde betrouwbaarheid en specifieke stijfheid op zwaar belaste plaatsen zoals het balhoofd en de schokdemperbevestigingen.

Een belangrijk hoogtepunt van het nieuwe frame zijn de opnieuw geplaatste voetsteunbevestigingen. Deze zijn naar binnen verplaatst, waardoor ze minder snel blijven haken in diepe sporen of bij het scrubben. De totale omvang van de voetsteunen is echter met 26% toegenomen. Het frame van de 2023 KTM SX-F-modellen is afgewerkt met een zwarte poedercoating en een slijtvast mat oppervlak. Bovendien zijn zwarte framebeschermers met een nieuwe en verbeterde greepstructuur standaard, zodat een superieure bescherming, duurzaamheid en ultieme grip zijn gegarandeerd.

Subframe

Met een gewicht van slechts 1,815 kg zorgt het nieuwe, tweedelige met polyamide versterkt aluminium subframe voor een indrukwekkende gewichtsbesparing. Met behulp van FEA werd een zorgvuldig berekende stijfheid in het subframe ingebouwd, wat zorgt voor een uitstekend rijgedrag en feedback, terwijl het toch robuust en betrouwbaar blijft. Het ontwerp van het subframe zorgt ook voor een nette behuizing voor alle elektronica, zodat deze veilig, droog en uit de weg blijft.

Swingarm

Een nieuwe holle achterbrug van gegoten aluminium is ontworpen om optimale stijfheid en betrouwbaarheid te bieden bij een zo laag mogelijk gewicht. De topologie is geoptimaliseerd voor stijfheid, terwijl een verbeterd gietproces het gewicht vermindert met ongeveer 190 g. Er is ook een nieuwe 22 mm achteras gemonteerd die is afgestemd op de nieuwe buigkarakteristieken van het chassis.

Motor

Ook de viertaktblokken kregen een volledige update. De belangrijkste wijziging is wellicht dat de motor twee graden naar achteren is gedraaid. Bij de 2023 KTM 250 SX-F de positie van het blok ook iets verlaagt. Hiermee profiteert de viertakten van een verbeterde massacentralisatie, waardoor de rijdynamiek en de stabiliteit bij het accelereren drastisch verbeteren.

Een ander aandachtspunt van de nieuwe KTM SX-F-reeks uit de 2023 is de onderhoudsvriendelijkheid. Aftapneuzen voor vloeistoffen en toegevoegde servicemarkeringen op de motor (▲) geven duidelijk aan waar de sluitringen moeten worden gebruikt, waardoor onderhoud en service eenvoudiger en toegankelijker worden voor verschillende niveaus van rijders.

De nieuw ontworpen SOHC-cilinderkop van de 450 SX-F is ongelooflijk compact en licht, met een kort profiel waarbij de nokkenas zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt is geplaatst. De herziene inlaatpoorten zorgen voor een hogere stromingscoëfficiënt, wat resulteert in een efficiëntere en krachtigere motor.

De volledig nieuw ontworpen DOHC-cilinderkoppen van de 350 SX-F en de 250 SX-F zijn voorzien van vingervolgers met een DLC-coating, wat resulteert in minimale wrijving en optimale prestaties.

Versnellingsbak

Een nieuw ontworpen 5-versnellingsbak door Pankl Racing Systems garandeert het hoogste niveau van duurzaamheid en betrouwbaarheid. Het herontwerp is geconcentreerd rond een voor het gewicht geoptimaliseerde schakelas, waardoor de bedieningskracht bij het schakelen wordt verminderd.

Bij stationair toerental van de motor wordt de launch control ingeschakeld door de Traction Control en Quickshift knoppen gelijktijdig in te drukken. Deze functie regelt de hoeveelheid vermogen naar het achterwiel bij het wegrijden, waardoor de tractie wordt verbeterd en wielspin wordt voorkomen bij hard optrekken.

De tractiecontrole wordt met de schakelaar in een aan- of uitstand gezet en werkt door de gasinput van de rijder en de snelheid waarmee het toerental van de motor toeneemt, te analyseren. Als het toerental te snel toeneemt, registreert de ECU een verlies aan grip en vermindert het de hoeveelheid vermogen naar het achterwiel om maximale tractie te garanderen. Dit levert een duidelijk voordeel op bij weinig tractie, stoffige hardpack-ondergronden of in natte of modderige omstandigheden.

Quickshifter

De nieuwe Quickshifter-functie kan worden geactiveerd of gedeactiveerd via de nieuwe map select-schakelaar, waardoor opschakelen zonder koppeling mogelijk is, met het gas volledig open. Een sensor op de schakeltrommel registreert de kracht op de schakelhendel, stuurt het signaal naar de ECU die kortstondig de ontsteking onderbreekt. Om onbedoeld schakelen en valse neutralen te voorkomen, is de functie alleen actief van de 2e tot de 5e versnelling. Deze functie kan desgewenst ook uitgeschakeld worden.

Vering

De 48 mm XACT-voorvork heeft nieuwe hydrostops in de vorkpoten, waardoor de vork beter bestand is tegen ‘bottoming’. De split-air vork heeft een ingekapselde luchtveer en een oliekamer onder druk voor progressieve en consistente demping. Deze olie- en luchtbypasses verminderen drukpieken en zorgen voor een uitzonderlijke feedback en rijderscomfort.

Net als bij de schokdemper is een gemakkelijke en snelle afstelling van het grootste belang. Dit gebeurt via het enkele luchtdrukvoorspanventiel en via gemakkelijk bereikbare klikverstellers voor de ingaande en uitgaande demping. Bovendien wordt de luchtpomp die nodig is om de luchtdruk van de vork aan te passen, standaard meegeleverd.


Een geheel nieuwe achterste schokdemper resulteert in een reductie van de totale lengte en een lager gewicht in vergelijking met de vorige generatie, terwijl de veerweg ongewijzigd blijft op 300 mm, met de nadruk op eenvoudige afstelling zonder gereedschap of strip-downs.

Een nieuwe CFD geoptimaliseerde hoofdzuiger verbetert het comfort, terwijl anders gedimensioneerde stromingsgaten ervoor zorgen dat de shims makkelijker open gaan en de algehele stress van de oliestroom en druk op de shims verminderen voor een algehele soepelere werking.

De instelbaarheid wordt nu verzorgd door een met de hand instelbare dubbele compressiecontroleknop, waarmee de instellingen voor hoge en lage snelheid snel en eenvoudig kunnen worden aangepast. In combinatie met de nieuw ontworpen reboundversteller, die ook met de hand kan worden afgesteld, kunnen rijders hun schokdemperinstellingen zonder gereedschap en zonder de hulp van een monteur in de pits afstellen.

Er is ook een nieuwe veervoorspanningafsteller geïntroduceerd, die meer weerstand biedt tegen het binnendringen van vuil, en een nieuwe tweedelige veerhouder die snelle montage mogelijk maakt zonder de schokdemper te splitsen.