X

Test: de Twin Air Complete Seat

Het is al weer een tijdje geleden dat Twin Air uitkwam met een compleet zadel van eigen makelij. Het zadel vervangt de volledige OEM-zadel van de reguliere merken uit de motorcross en enduro.

Wij vezen een Twin Air Complete Seat op een fonkelnieuwe Yamaha YZ450F en lepelde testrijder Marco Briers op de machine voor een test.



Wat is het?

De bekende fabrikant van luchtfilters ontwikkelde de Twin Air Complete Seat. Het is een volledig zadel met onderframe, schuimrubber en overtrek. U koopt dus een compleet nieuw zadel. Deze Complete Seat is een antwoord op de verzuchtingen van vele rijders. Het probleem met OEM motorcrosszadels is dat de densiteit van het schuimrubber te zacht is.

Nieuw van de winkel voelt het originele zadel nog comfortabel aan, maar na een maand racen is het zachter dan het achterwerk van Veronique De Kock. Erger nog, sommige zadelontwerpen zijn erg dun aan de achterkant. Het gebrek aan schuim in combinatie met de zachtheid van het schuim resulteert in blauwe plekken op je billen.

Testrijder Marco Briers

Wat zegt Twin Air?

De gloednieuwe Twin Air Complete Seat is een vervangzadel die de bekleding, het schuim met hoge dichtheid en de plastic basis omvat. Het zadel is waterdicht, heeft een harde vulling en een overtrek met extra veel grip. Motorcrossers willen bovendien een duurzaam zadel met schuim dat niet snel afbreekt en kapot gaat. Twin Air weet alles over schuimdichtheid door hun jarenlange ervaring met luchtfilters. Daarom hebben ze een schuim gemaakt dat niet afbreekt of zachter wordt naarmate je meer rijdt. Ook bieden ze zadels aan die 15 mm hoger zijn dan de standaardmaat.

De test

Het zadel van Twin Air voor de Yamaha was een standaardmaat. Toen onze testrijder op de machine kroop voelde hij meteen dat er een verschil was. Meten is weten en dus pakten we de rolmeter om de zithoogte te vergelijken met het OEM-zadel. Op het laagste punt van de zadel was die van Twin Air toch zo een 15 mm hoger. Zouden we dan toch niet een verhoogd type aangeleverd gekregen hebben? Bij een navraag bij Twin Air leerden we dat er geen verhoogde types bestaan voor Yamaha. Het blijft een heikel item voor mannen met korte pootjes. Testrijder Marco trok naar Reusel en Genk voor een doorgedreven test met de Twin Air “sofa” onder zijn derrière.

Ons oordeel

Of het nu Reusel of Genk was, het zadel voelde bikkelhard aan. Na de eerste sessies hield onze testrijder er zelfs een pijnlijke achterkant aan over. Maar misschien is dat tijdelijk en vergelijkbaar met een eerste keer fietsen na een lange inactieve winter. De extra hoogte van 15 mm was alleen een issue voor rijders met korte beentjes en dan alleen nog bij het opstappen. Tijdens het rijden merk je meteen dat je meer gevoel kan leggen in de motor.

Ervaren rijders sturen hun motor voor een gedeelte met hun bips en dat lukte veel beter met het zadel van Twin Air. Je kan meer gevoel leggen in de bochten en voelt de motor beter aan omdat het zadel minder vervormt onder het eigen lichaamsgewicht. Onze testrijder was dus erg tevreden over het zadel tijdens het rijden en daar is het uiteindelijk wel om te doen. Het lijkt erop dat het zadel aan de bovenkant een tikje smaller is dan het origineel van Yamaha en dat voelde tijdens de test wat juister aan. Na enkele maanden rijden bleef het zadel even hard als voorheen dus de densiteit van de vulling blijft erg stabiel.

Ook de hogedrukreiniger is geen probleem voor dit zadel, het overtrek laat echt geen druppel door. Het overtrek en het polyurethaanschuim zijn beide waterdicht, wat een van de redenen is waarom het Twin Air zitschuim minder snel zal afbreken. Het zadel heeft een bekleding met erg veel grip. Wij raden je aan om je broek extra vast te gespen want anders zit je geheid na enkele ronden je bouwvakkersdecolleté te showen. De pasvorm is perfect aangepast op de contouren van de Yamaha.

Het zadel kost ongeveer 140 € bij je lokale motorcrossboer en is in alle kleuren verkrijgbaar als het maar zwart is. Verkrijgbaar voor alle courante modellen voor motorcross en enduro.