X

KTM breidt de E-mini serie uit met de SX-E 3

De KTM SX-E 3 is het ideale instapmodel voor jonge aspirant-rijders. Met een aangepast vermogen, kleinere wielen en een lagere zithoogte is dit de perfecte keuze voor rijders die hun draai nog moeten vinden – en hun gashendel.

Na het succes van de KTM SX-E 5 in het Europese kampioenschap voor junior-motocrossers is deze motor een zeer interessante optie geworden voor jonge minicrossers. Ook de zonen Kruz en Jagger van Freestyle MX-legende Robbie Maddison zijn enthousiast. En dan hebben we het nog niet eens over de alledaagse bruikbaarheid, die Zoe Birch demonstreerde toen ze met vader Chris op pad ging.

Deze lofbetuigingen hebben de weg vrijgemaakt voor de KTM SX-E 3, die zijn positie als echte instapmotor inneemt. Net als de KTM SX-E 5 biedt de KTM SX-E 3 dezelfde hoogwaardige en geavanceerde technologie als zijn krachtigere tegenhanger. Met hetzelfde chroom-molybdeen-frame, de duurzame vering en de geavanceerde lichtgewicht constructie heeft de KTM SX-E 3 alle kenmerken van een ‘grote motorfiets’ behouden, maar dan in een gebruiksvriendelijker jasje.

De KTM SX-E 3 wordt aangedreven door dezelfde elektromotor met permanente magneet als de KTM SX-E 5 en heeft een vermogen van 3,8 kW. De 60 Li-Ion-cellen hebben een capaciteit van 648 Wh in een lage 48 V-configuratie. Dit resulteert in een rijtijd van ongeveer 2 uur tussen twee oplaadbeurten.

Aan de voorzijde nemen 35 mm niet-verstelbare WP XACT USD vorken de oneffenheden voor hun rekening, met een veerweg van 144 mm. Aan de achterzijde is een WP-monoshock direct op de achterbrug gemonteerd, die een veerweg van 133 mm biedt en perfect is afgestemd op de voorvorken.

Passend bij zijn kleinere afmetingen is de KTM SX-E 3 voor en achter uitgerust met 10-inch zwart geanodiseerde, lichtgewicht aluminium wielen, omwikkeld met MAXXIS MX-ST-banden. Dit vormt een aanvulling op de standaardzithoogte van 600 mm.

De KTM SX-E 3 beschikt ook over een verstelbare zithoogte, die kan worden teruggebracht tot 555 mm door het bodywork/zadel te verlagen, de achterschokdemper in een alternatieve positie te monteren en de voorvork in de drievoudige klemmen te verlagen. Wat de veiligheid betreft, is de KTM SX-E 3 uitgerust met een koprolsensor, die bij een crash of het omslaan van de motor het vermogen uitschakelt. Dit wordt ondersteund door een aan de pols gedragen koordsleutel, die de motor bij een oncontroleerbaar rijscenario eveneens tot stilstand brengt. Bovendien maken de lage geluidsemissies de KTM SX-E 3 toegankelijker voor jongere rijders, omdat hij minder intimiderend is en beter geaccepteerd wordt in gebieden waar de geluidsemissies beperkt zijn.

De KTM SX-E 3 kan gemakkelijk worden opgeladen dankzij een externe lader met een vermogen tot 900 W. Deze kan worden aangesloten op elk stopcontact van 110 of 230 volt en kan rechtstreeks op het accupakket worden aangesloten voor een eenvoudige oplading, waarbij een volledige oplading vanaf een lege accu ongeveer 70 minuten duurt.