EICMA: Bimota lanceert enduro-motor BX450
Vandaag zwaaiden de deuren van de motorbeurs EICMA in Milaan open en al meteen viel er spectaculair nieuws te rapen. Het exotisch Italiaans merk Bimota, bekend voor zijn met de hand gebouwde motoren, stond er te pronken met een ééncilinder enduro-motor op basis van de Kawasaki KX450X.
Het merk uit Rimini werkt al langer samen met Kawasaki dat een participatie heeft in het Italiaans bedrijf van 49,9 procent. De Bimota Enduro pronkt in Italiaanse kleuren en kreeg een grotere benzinetank, instelbare mappings en traction control. Het totaalgewicht van de machine bedraagt 110 kg.
Verder is de BX450 uitgerust met een elektrische starter, een 49 mm upside down vork en Metzeler Six Days banden en een Euro-5 motor. De productie is reeds gestart maar wat deze Bimota kost bij de dealer is nog niet medegedeeld.
Technische fiche
Model name: | BX 450 MY’23 | |
DIMENSIONS: | ||
Overall length: | 2185 mm | |
Overall width: | 820 mm | |
Road Clearance: | 335 mm | |
Wheelbase: | 1485 mm | |
Curb Mass: | 110.2 Kg (With Oil and Liquid Coolant, no fuel) | |
Fuel Tank Capacity: | 10.7 Lt | |
ENGINE: | ||
Engine type / Valve system: | 4-stroke, DOHC, single cylinder, liquid-cooled | |
Bore x Stroke: | 96.0 x 62.1 mm | |
Displacement: | 449 cm3 | |
Compression ratio: | 12.5:1 | |
Fuel system: | FI (Fuel Injection) | |
Ignition System: | Digital DC-CDI | |
Lubrication System: | Forced Lubrication (semi-dry sump) | |
Spark Plug: | NGK CPR8EB-9 | |
TRANSMISSION: | ||
Transmission: | 5-Speed, constant mesh, return shift | |
Clutch type: | Wet, Multi disc | |
Driving System: | Chain Drive | |
Final reduction ratio: | 3.642 (51/14) | |
ENGINE OIL: | ||
Type: | API SG, SH, SJ, SL or SM with JASO MA, MA1, or MA2 | |
Viscosity: | SAE 10W-40 | |
Capacity: | 1.0 lt. | |
FRAME: | ||
Type: | Tubular, semi-double cradle | |
Steering Angle: | 42° to either side | |
Caster: | 27.6° | |
Trail: | 120 mm | |
Tire Size / Type: | ||
Front: | 90/100-21 57M Metzeler Six days MST Super soft | |
Rear: | 140/80-18 70M Metzeler Six Days M+S Medium | |
Rim Size: | ||
Front: | 21 x 1.60 (“) | |
Rear: | 18 x 2.15 (“) | |
Suspension: | ||
Front: | Telescopic fork (uspside-down) D49 mm | |
Rear: | New Uni-trak swingarm | |
Front Suspension Travel: | 305 mm | |
Rear Suspension Travel: | 307 mm | |
Front Fork Oil: | ||
Type: | Kawasaki Fork Oil A15-00 | |
Ammount: | ||
Cylinder Unit: | 253 mL | |
Outer Tube: | 331 mL | |
BRAKES: | ||
Front: | Single disc | |
Rear: | Single disc | |
ELECTRICAL EQUIPMENT: | ||
Battery: | 12.8 V 2.0 Ah (10 HR), Lithium-ion battery | |
EMISSION: | ||
Directives: | Euro 5 |
Ook te lezen
Motocross vanaf 2025 in Nederland behandeld als Olympische sport!
NOC*NSF heeft besloten dat motocross in Nederland vanaf 2025 als Olympische sport wordt behandeld. Deze verhoogde status is het resultaat van een aanvraag door de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) …McAdoo en Hammaker dit weekend weer aan de start
Komend weekend gaat het Monster Energy AMA Supercross Championship verder in Philadelphia. Even leek het erop dat Team Pro Circuit-Kawasaki afwezig zou zijn maar gelukkig is dat niet het geval …Dit weekend traditionele Motocross du Doudou in Bergen (BEX)
Een dubbele coup en een overvol programma dit weekend op het illustere Circuit du Bois Brûlé in Mons – Ghlin! De Royal Mons Auto Moto Club is terug met zijn …Andrea Bonacorsi naar MXGP voor rest van 2024
Regerend EMX250 kampioen, Andrea Bonacorsi, zal de overstap maken naar de MXGP-klasse met het Monster Energy Yamaha Factory MXGP Team voor de rest van het 2024 seizoen en dit ter …
Uw reacties