Hier zijn de nieuwe crossers van Fantic

Hier zijn de nieuwe crossers van Fantic
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Ook Fantic is aanwezig op de EICMA in Milaan en daar presenteerde ze niet zonder enige fierheid een flinke vloot nieuwe tweewielers. Wij keken natuurlijk uit naar de 2023 motorcross. 

FANTIC XX125 en XX250

De achteras is opnieuw ontworpen met een nieuwe airbox met zijdelingse filtertoegang – praktisch en zeer functioneel zonder gereedschap en sneller dan ooit te openen. De luchttoevoer tot de filter was nog nooit zo krachtig, dankzij de zijdelingse toegang. Na een zorgvuldige flow analyse en proefritten met onze officiële rijders, kozen de Fantic ingenieurs voor een geoptimaliseerde dimensionering van de airbox voor maximale prestaties. Het garandeert ook dat alleen verse lucht het Twin Air-filtersysteem binnenkomt.

De achterste zijwanden zijn ook volledig nieuw, met gestroomlijnde onbelemmerde kunststof panelen, terwijl het nieuwe zadel maximaal comfort en rijvrijheid biedt. Een innovatie die de ergonomie verder verbetert, ontwikkeld in samenwerking met het Factory Team.

Fantic vertrouwt op Kayaba veerunits, sinds jaar en dag een referentie in off-road motoren. De Kayaba SSS (Speed Sensitive System) 48mm gesloten cartridgevork heeft 300mm veerweg en is volledig instelbaar voor voorbelasting, verlenging en compressie. Perfecte veelzijdigheid voor elk niveau van rijden, van beginner tot race professional. De mono schokdemper is ook van Kayaba, met 315mm veerweg.

De Fantic XX125 en XX250 worden standaard geleverd met twee motor mapping instellingen, bereikbaar via het stuur. De Soft Mapping vertraagt het ontstekingstijdstip en zorgt voor een zachtere vermogensafgifte. Dit wordt aanbevolen voor meer verraderlijk terrein, voor een motor die altijd reageert en handelbaar is, zonder in te boeten aan maximaal vermogen. De Hard Mapping is pure adrenaline, ideaal voor parcours met uitzonderlijke grip, zodat de rijder het volledige vermogen kan benutten.

FANTIC XX125 MY 2023

De perfecte symbiose van vermogen, wendbaarheid en wendbaarheid. Het is geen toeval dat de Fantic XX125 de kampioen was van de 2021 Junior 125 categorie en dit seizoen uitblinkt in de 2-takt wedstrijden. Of je nu een groentje bent of een expert, het 2-takt gebrul van onze XX125 zal je hart doen sneller kloppen bij de eerste toeren. Kracht en reactievermogen zijn de indrukwekkende kenmerken van de kleine maar krachtige 125cc 2-taktmotor.

LEES MEER  MXGP Lommel: de live timing

Grondig onderzoek en uitzonderlijk nauwkeurige ingrepen aan cilinder, zuiger en stang maken de Fantic XX125 MY 2023 krachtiger en plezieriger dan ooit. De aandrijving komt van een Keihin 38mm carburateur die, dankzij een solenoïde-gestuurde vermogensstraal, de prestaties verder verbetert wanneer dat nodig is op het circuit.

Het uitlaatsysteem valt op door zijn fantastisch verchroomde expansiekamer, speciaal ontworpen door de Fantic R&D afdeling. De demper is 100% raceklaar, met een geëxtrudeerde aluminium behuizing die voldoet aan de FIM-eisen op het gebied van geluidstesten. De CDI controle-eenheid, rechtstreeks ontwikkeld door de Fantic race-afdeling, garandeert een perfecte verbranding bij elk toerental, met elektronisch beheer van de verwachte ontsteking.

Fantic XX250

FANTIC XX250 MY 2023

Een buitengewone motor die de terugkeer van de 2-takt markeert door het EMX250 Europees kampioenschap motorcross, open voor 2 en 4-takt, te winnen. De Fantic XX250 is een en al adrenaline en explosief vermogen, altijd steunend op een uitzonderlijke ophanging, responsief en beheersbaar in elke situatie. Ook de ergonomie is helemaal nieuw, dankzij de nieuwe 8-liter tank, die de motorfiets nog gestroomlijnder maakt. Zoals beloofd, verfijnt Fantic Racing het kloppende hart van de XX250 met een zuiger van het Maddii Factory team dat momenteel de kampioenschappen domineert. Een extreem krachtige, maar fijn uitgebalanceerde motorfiets.

FANTIC MOTOCROSS 4- STROKE

Een distillatie van technische en technologische oplossingen om Fantic rijders de beste op het circuit te maken. De XXF 250 en XXF450 delen een spannend pakket: een motor met omgekeerde voorkant en een verbluffend AluFrame voor maximale prestaties, Racing control unit en Fantic e-Package om zich aan te passen aan alle omstandigheden.

Gepersonaliseerde mapping met de WiGET-app – de ECU op de regeleenheid kan eenvoudig vanaf je smartphone worden ingesteld met de WiGET-app, waardoor je meerdere motoren in één hebt. Je kunt een van de door Fantic Racing ontwikkelde mappings instellen of je eigen ideale motorafstelling creëren die past bij het type terrein en de weersomstandigheden. Het is ook mogelijk om de meter van de motor uit te lezen, onderhoudsnotities toe te voegen, diagnoses op te vragen en motorgegevens in realtime te bekijken. Alles wordt gecontroleerd via het scherm van je smartphone.

LEES MEER  Ruben Fernandez stapt weer op de motor

De Fantic 4-takten zijn een distillatie van toegepaste technologie, wat resulteert in een prachtig aluminium frame dat licht, wendbaar en nauwkeurig is met gegoten, geëxtrudeerde en gegoten delen die in perfecte symbiose werken, ontworpen om een maximale balans tussen lichtheid en stijfheid te garanderen. De allerbeste toegepaste technologie om veiligheid en stabiliteit in alle rijomstandigheden te garanderen, zodat je met gemak sprongen en banking kunt nemen, en zelfs in zeer snelle situaties een grote stabiliteit vertoont. Het Kayaba veerpakket maakt gebruik van een SSS (Speed Sensitive System) vork.

De Fantic 250 XXF is uitgerust met het Fantic e-pakket, dat standaard GET tractiecontrole en launch control omvat. De situatie is altijd onder controle dankzij het LC-GPA scherm op het spatbord, dat een goede afhandeling van de starts en weergave van de verschillende beschikbare niveaus van tractiecontrole mogelijk maakt. Ook de ergonomie van de XX250F is samen met het Factory Team ontwikkeld, met speciale slanke kunststoffen, zonder belemmeringen en perfect gevormd voor maximaal comfort, vrijheid en een optimale rijpositie.

Fantic XXF250

FANTIC XXF250

Na een eerste kennismaking maakte hij meteen indruk en werd hij een referentie in de 4-takt 250 categorie. De XXF250 is de perfecte uitdrukking van het Factory Feeling – een motorfiets die het begrip standaard overstijgt en standaard de beste technische oplossingen en uitrusting biedt. De XX250F is momenteel de enige 4-takt 250 met een omgekeerde kop, waardoor de directe aanzuiging aan de voorzijde kort en efficiënt is. Deze compacte motoropstelling, gecombineerd met een naar achteren hellende cilinder, zorgt voor een centrale gewichtsverdeling en daarmee voor extreme wendbaarheid en indrukwekkende manoeuvreerbaarheid. De Arrow-uitlaat zorgt voor een groot koppel en een lineaire afgifte, gecombineerd met een boost bij hoge toerentallen! De standaard titanium demper, die slechts 1 kg weegt, is een echt pluspunt van een fabrieksmotor.

Fantic XXF450

Prijslijst (inclusief BTW):

  • XX 125 CROSS 2T 8.590,00 €
  • XX 250 CROSS 2T 9.490,00 €
  • XXF 250 CROSS 4T 9.590,00 €
  • XXF 450 CROSS 4T Binnenkort beschikbaar

Uw reacties

Ook te lezen

  • MXGP Lommel: de live timing

    MXGP Lommel: de live timing

    De MXGP van Lommel gaat een topper worden en daarom willen we dat je niks hoeft te missen van de twee dagen. Volg hieronder onze live timing van alle reeksen.  …
  • Lommel op vrijdag: een wandeling door de paddock

    Lommel op vrijdag: een wandeling door de paddock

    Morgen barst het motorengebrul weer los want dan start een weekend vol motorcross van de bovenste plank in Lommel. Hier bij MXMag willen we dat je niks mist van de …
  • Wereldpremière: SRG, de eerste airbag specifiek voor MX!

    Wereldpremière: SRG, de eerste airbag specifiek voor MX!

    Gebaseerd op ongevallenstatistieken zijn ruggenmergblessures een grote zorg voor de MX scene. Na drie jaar R&D lanceren Shot Race Gear en In&motion met trots de SRG airbag. De bewezen In&motion …
  • VIDEO: dit was de Zwarte Cross editie 2024

    VIDEO: dit was de Zwarte Cross editie 2024

    Onze videoman Raf Van Dyck van 393 Productions trok naar Lichtenvoorde om er vier dagen lang bewegende beelden te schieten van de reeksen op de motorcrossbaan “De Schans”. Kijk hieronder …