Breaking news 
  • Kjell Verbruggen keert terug achter het starthek
  • IMBA: Volle score voor Mattéo Puffet in Hummelo
  • De Bell Moto 9-S Banshee is de nieuwste helm met Flex-technologie
  • Brent Van Doninck moet onder het mes
  • Gallery: MXGP Latvia 2023 door de lens van Huub
  • Team Nederland met 7 rijders naar het WK Jeugd!
  • Jeremy Martin breekt zijn pols in Hangtown
  • Kawasaki onthult compleet nieuwe KX450

Motorcross – Enduro – Supermoto |  MXMag.be

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Email
  • Home
  • Nieuws
    • MXGP & EMX
    • AMA Racing
    • Internationaal
    • Enduro
    • Freestyle
    • Quads & Sidecars
    • Supermoto
  • Nederlands Motocross
    • KNMV
    • MON
  • Belgisch Motocross
    • AMPL
    • BMB
    • FPCNA
    • MCLB
    • VLM
    • VMCF
  • Fietsen
  • Video & Foto
  • Kalender

 Gepubliceerd op 22/12/2022  Enduro , Fantic Motor , Fantic XE300 , MOTORCROSS , Motori Minarelli

Komt Fantic binnenkort met een tweetakt injectie?

Komt Fantic binnenkort met een tweetakt injectie?
Decrease Font Size Increase Font Size Text size Print Verzenden

KTM heeft al een aantal jaren een gamma met tweetakt off-roadmachines die zijn uitgerust met brandstofinjectie. In november jongstleden stond Motori Minarelli te pronken op de EICMA in Milaan met een tweetakt motorblok met een inspuitsysteem in plaats van een carburator. Is dit de voorbode van een serieuze tweetaktrevival?

Motori Minarelli is eigendom van Yamaha en het merk met de gekruiste stemvorken heeft dan weer een lopend samenwerkingsverband met de Italiaanse motorfabrikant Fantic. Het blokje stond op de beurs te kijk als een 300cc tweetaktmotor met injectie. Het inspuitsysteem bevindt zich net als bij de nieuwe KTM-crossers in het gasklephuis.

Deze nieuwe motor is gebaseerd op de Yamaha 250cc motor en zal naar verwachting worden gebruikt voor de komende Fantic XE300 enduromodellen. De motoren zullen in de zomer van 2023 op de Europese markt komen, maar hoewel ze vooral bedoeld zullen zijn voor off-roadcompetitie (lees enduro) kan je deze machines dus gewoon over de openbare weg rijden vanwege hun Euro 5-norm. De nieuwe 300cc tweetaktmotor in de aankomende Fantic XE heeft dus een Euro 5 homologatie gekregen.

Momenteel heeft Fantic nog geen productiemodel van de XE300 in hun gamma maar dat gaat dus in de loop van volgend jaar veranderen. Davide Guarneri rijdt het WK Enduro met een XE300 maar dat is dus een fabrieksmotor en heeft nog een carbuarator.

Hoe Minarelli dit voor elkaar heeft gekregen, is te danken aan een doorgedreven high-tech hocus pocus. Natuurlijk zijn elektronisch geregelde injectiesystemen op tweetaktmotoren niets nieuws. KTM doet dit al jaren. Maar het feit dat Minarelli’s nieuwe motor kan worden goedgekeurd voor gebruik op de weg zou kunnen betekenen dat er nog veel meer techniek onder de behuizing zit. Alles wat we tot nu toe weten is dat de motor een speciale elektronische uitlaatregeleenheid heeft die ook dienst doet als decompressiesysteem voor de elektrische starter.

LEES MEER  VIDEO: Tom Vialle over het verschil tussen AMA Pro Motocross en MXGP

Het staat ook buiten kijf dat de afstelling van de motor ingrijpend moet worden gewijzigd om een aangenamer weggedrag te verkrijgen. Zo is de kans groot dat hij niet in de buurt komt van de 50 pk die gebruikelijk is bij tweetakt-enduro’s met deze cilinderinhoud. In plaats daarvan kunnen we een soepelere, meer lineaire koppelkromme verwachten naarmate het toerenbereik toeneemt. Minarelli zegt echter wel dat de motor explosieve prestaties levert bij volle belasting.

In Oostenrijk lanceerde KTM voor het eerst hun injectiesysteem op de TPI-enduro’s. In 2023 zullen ze dan verschijnen met hun crossers waarbij de brandstof wordt geïnjecteerd in het gasklephuis. De werkwijze van Fantic doet vermoeden dat ze een zelfde weg gaan bewandelen en na een periode van ontwikkeling hun tweetaktcrossers gaan voorzien van injectie.

Naast de geavanceerde elektronische injectie- en uitlaatregelaar kunnen we ook verwachten dat het uitlaatsysteem grondig is herzien om het hoge jankende geluid dat geassocieerd wordt met tweetaktmotoren te verminderen. De nieuwe motor werd getoond op de EICMA, maar kreeg blijkbaar niet de aandacht die hij verdiende. Toch zal het zeker interessant zijn om weer een nieuw tijdperk van tweetaktmachines te mogen verwelkomen.

Uw reacties

Ook te lezen

  • Kjell Verbruggen keert terug achter het starthek

    Kjell Verbruggen keert terug achter het starthek

    Na maanden blessureleed staat Kjell Verbruggen komende zondag weer achter het starthek. De Brabander zal in actie komen tijdens de KNMV ONK wedstrijd op het circuit van Lochem. Verbruggen ging …
  • IMBA: Volle score voor Mattéo Puffet in Hummelo

    IMBA: Volle score voor Mattéo Puffet in Hummelo

    Mattéo Puffet heeft ook de derde wedstrijd in het IMBA MX Open-kampioenschap gewonnen. In het Gelderse Hummelo won de Belg alle drie de manches en scoorde hiermee de volle 180 …
  • De Bell Moto 9-S Banshee is de nieuwste helm met Flex-technologie

    De Bell Moto 9-S Banshee is de nieuwste helm met Flex-technologie

    Bell breidt haar assortiment ECE 22.06-goedgekeurde modellen uit voor het voorjaar van 2023, waaronder de Moto-9s met Flex-technologie. Het Banshee ontwerp wordt toegevoegd aan het aantal versies dat nu verkrijgbaar …
  • Brent Van Doninck moet onder het mes

    Brent Van Doninck moet onder het mes

    Door de crash in Letland raakte zijn heup uit de kom en trok daarna naar het ziekenhuis van Herentals voor een verdere controle. Daar bleek dat er meer schade werd …
Advertisement

Nu op MXM

  • Kjell Verbruggen keert terug achter het starthek

    Kjell Verbruggen keert terug achter het starthek

  • IMBA: Volle score voor Mattéo Puffet in Hummelo

    IMBA: Volle score voor Mattéo Puffet in Hummelo

  • De Bell Moto 9-S Banshee is de nieuwste helm met Flex-technologie

    De Bell Moto 9-S Banshee is de nieuwste helm met Flex-technologie

  • Brent Van Doninck moet onder het mes

    Brent Van Doninck moet onder het mes

Follow us !

MXMag.be

Advertisement
  • Top ↑
MXMag is a publication of L&O Partners sprl

L&O Partners sprl
Rue d'Arquet 52 - 5000 NAMUR (Belgium)
BE 0479 821 386 | +32 81 23 01 08

Privacy and cookies policy

Website: Studio2.0
Contact ; info@motocrossmag.be

Press releases to: media@motocrossmag.be

Advertising: tom.jacobs@motocrossmag.be