De details van de Triumph TF 250-X wereldkundig gemaakt

De details van de Triumph TF 250-X wereldkundig gemaakt
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Sinds de aankondiging dat Triumph naar de motorcross zou komen was het gissen naar de details maar vanavond werden ze eindelijk wereldkundig gemaakt. Triumph Motorcycles heeft de nieuwe TF 250-X officieel geïntroduceerd, met een toonaangevende vermogen-gewichtsverhouding en het meest complete specificatiepakket ooit voor de ultracompetitieve 250cc motorcrossmarkt.

Het nieuwe viertakt-competitiemodel, dat volledig is ontwikkeld door Triumph in nauwe samenwerking met kampioenen als Ricky Carmichael en Iván Cervantes, is een volledig nieuw ontwerp. De prestatiegerichte race-aandrijflijn en het unieke aluminium chassis zijn ultracompact en superlicht, met alle beste componenten op de markt, reeds gemonteerd uit de krat. Met zijn gerichte en agressieve stijl is de TF 250-X slank en toch gedurfd.

Hij zal direct herkenbaar zijn op het circuit, met zijn minimale en lichtgewicht aanwezigheid en het kenmerkende Triumph Racing Yellow and Black grafische schema. Een netwerk van Triumph-dealers zal verkoop, service, onderdelen en een nieuwe speciale kledinglijn aanbieden. Het netwerk zal worden ondersteund door een mobiel geoptimaliseerd 24/7 online onderdelensysteem, zodat eigenaren kunnen bestellen voor snelle levering, rechtstreeks vanaf het circuit.

Prestatiegerichte aandrijflijn

Triumph heeft een geheel nieuwe prestatiegerichte aandrijflijn ontwikkeld. De nieuwe competitie-viertakt ééncilinder is ultracompact en superlicht, met een gesmede aluminium zuiger en titanium kleppen. De motor heeft ook diamantachtige koolstoflagen met lage wrijving, lichtgewicht magnesiumdeksels en een Exedy Belleville-koppeling. Geavanceerd motormanagement en afstelmogelijkheden worden aangevuld met de optionele MX Tune Pro app, waarmee rijders gebruik kunnen maken van realtime, door de gebruiker te selecteren mapping, een realtime motorsensordashboard en live diagnosefunctionaliteit, via een gecontroleerd en programmeerbaar motormanagementsysteem.

LEES MEER  Courtney Duncan is er weer bij in Maggiora

Triumph’s wereldwijd gerenommeerde engineeringteams brengen expertise in op het gebied van precisietechniek, innovatie en bekroonde kwaliteit. Deze teams staan aan de basis van de grootste moderne raceprestaties van Triumph, waaronder het Moto2 TM-kampioenschap waar Triumph-motoren hebben bijgedragen aan de transformatie van deze klasse en nieuwe Moto2-ronde- en snelheidsrecords hebben gevestigd op circuits over de hele wereld.

Van fabrieksraces in de World Supersport tot meerdere overwinningen in de Supersport op het Isle of Man TT en de Daytona 200, de teams zijn gericht op succes. Het team wordt ondersteund door enkele van de grootste namen in de motorcross, waaronder de grootste MX-rijder aller tijden, Ricky Carmichael. Hij heeft samengewerkt met de chassis- en motorteams van Triumph tijdens het hele traject van ontwerp, prototypering, testen en ontwikkeling.

De details

De motor- en transmissiespecificaties omvatten een 4-cilinder DOHC type met een cilinderinhoud van 249,95 cc, een boring van 78 mm en een slag van 52,3 mm. De compressieverhouding is 14,4 en het systeem is Dell’Orto EFI. De uitlaat heeft een enkele demper en de eindaandrijving is 13/48 met een natte, meervoudige Belleville-veerkoppeling. De versnellingsbak heeft 5 versnellingen.

Wat het chassis betreft: het frame is van aluminium met een ruggengraatontwerp en de achterbrug is van aluminium. Het voorwiel is 21″ x 1,6″, terwijl het achterwiel 19″ x 1,85″ is. De voorband is 80/100 – 21 en de achterband is 100/90 – 19. De voorvering bestaat uit een KYB 1,89″ (48mm) spiraalveervork met compressie/terugverstelling en een veerweg van 310mm. De achtervering is een KYB-spiraalveer met instelbare compressie (H- en L-snelheid), instelbare terugvering en een veerweg van 305 mm.

LEES MEER  Van Dam profiteert van afwezigheid Van der Werff

De remmen worden verzorgd door Brembo-componenten, waarbij de voorremmen zijn voorzien van dubbele zuigers van 24 mm en een schijf van 260 mm. De achterremmen hebben een enkele zuiger van 26 mm en een schijf van 220 mm. Het instrumentenpaneel en de functies omvatten een urenteller en multifunctionele schakelblokjes.

Beschikbaarheid
De TF 250-X kan nu besteld worden bij de nieuwe motorcrossdealers van Triumph. De motorfietsen zijn leverbaar vanaf het late voorjaar van 2024. De TF 250-X heeft een vanafprijs van €11.395 in de Benelux.

Foto’s: Triumph Racing

Uw reacties

Ook te lezen

  • Team Nederland voor het WK Jeugd in Heerde

    Team Nederland voor het WK Jeugd in Heerde

    Op 13-14 juli 2024 zal het FIM Junior World Championship worden verreden op het circuit van Heerde. Het Team Nederland heeft maarliefst 17 rijders geselecteerd voor deelname aan deze wedstrijd …
  • VIDEO: Behind the Gate Episode 5

    VIDEO: Behind the Gate Episode 5

    Deze aflevering speelt zich af in Agueda en bevat een diepgaande analyse met de Sloveense rijders Tim Gajser en Jan Pancar. Ze laten de verschillende benaderingen van motorcross zien, van …
  • Edgar Canet maakt de overstap naar rally raid

    Edgar Canet maakt de overstap naar rally raid

    Eind vorig jaar kwam Edgar Canet-Ardevol in aanraking met de rally sport. De Spanjaard kwam jaren voor het RFME Junior team uit in de motocross maar blessures gooide roet in …
  • Van Dam profiteert van afwezigheid Van der Werff

    Van Dam profiteert van afwezigheid Van der Werff

    Kaylee van Dam heeft afgelopen zondag volop geprofiteerd van de afwezigheid van Britt van der Werff. In Geldermalsen won Van Dam beide manches en pakte hiermee naast de dagoverwinning ook …