Marokko Off-road Adventure: Dag 5 van Foum Zguid naar Zagora

Marokko Off-road Adventure: Dag 5 van Foum Zguid naar Zagora
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Redacteur Danny Hermans schreef zich in voor de Marokko Adventure 2023 om eindelijk eens dat “Dakar-gevoel” te mogen ervaren. Hij heeft motorervaring zat als ex-motorcrosser maar tien dagen lang op een enduro met elke dag etappes van gemiddeld 270 km zijn heel andere koek. Volg 10 dagen lang zijn avonturen op een enduromotor doorheen het zuiden van Marokko.

Van Foum Zguid naar Zagora

Elke rit wordt voorafgegaan door een briefing. Die wordt gehouden na het diner van de avond voordien. Net als in de Dakar Rally worden de rijders ingelicht over wat hun te wachten staat. Sommigen kennen het klappen van de zweep maar voor velen is het onbekend terrein. Dat is het ook voor mij. Andermaal krijgen we de waarschuwing mee om de woestijn niet te onderschatten.

Een nieuwe etappe die vertrekt in Foum Zguid

De temperaturen kunnen oplopen naar 40 graden, ook al is het al midden oktober. Ik check snel de app op mijn telefoon en zie dat die voor vandaag 36 graden aangeeft. Slik! Belangrijk is om jezelf niet in de vernieling te rijden in het zand. Eén van de rijders opperde dat we vandaag 8 uur gingen trainen op het motorcrosscircuit van Lommel, het zwaarste zandcircuit ter wereld. Het leek een goede vergelijking maar eens we echt in de woestijn reden was de ervaring toch anders.

Pitstop in de woestijn

De woestijnrit van Foum Zguid naar Zagora is fantastisch in al zijn aspecten. Het is zonder meer een unieke ervaring. Vandaag zit ik dus weer op de motor en kies voor een groepje met allroad-motoren. Deze etappe had ik aangekruist en ben dan ook erg blij dat ik mijn been weer over de GasGas mag zwaaien. Die ziet er best stoffig uit maar dat vind ik niet erg. Helaas is er geen deugdelijke oplossing om de GoPro op de motor te monteren, de steun is door de crash afgebroken, ik maak dan maar foto’s met mijn smartphone.

Ezels en zonnepanelen

Op een tocht doorheen Marokko kom je de vreemdste dingen tegen. Aan een tankstation kwamen we een Toyota Hi-Lux tegen met in de laadbak een dromedaris. Onderweg zag ik dan weer een ezel die was uitgerust met een zonnepaneel. De functie van het zonnepaneel omgaat me compleet of het zou moeten zijn om de telefoon van de Berber naast de ezel op te kunnen laden.

LEES MEER  Nieuw van Fly: de F-16 Kryptec outfit voor off-road

In de woestijn liggen er trajecten die door inwerking van de wind ribbels vertonen. Het is zaak om de juiste snelheid te kiezen zodat er zo weinig mogelijk trillingen veroorzaakt worden. De essentiële bouten en moeren van de motoren worden best vastgezet met een draadborgmiddel. Dat doe ik sowieso preventief, in mijn werkplaats staat het potje blauwe Loctite altijd grijpensklaar.

Eén van de hoogtepunten van deze etappe is een haast verplicht bezoek aan Garage Sahara Zagora. Het is de garage die elke Dakar-rijder kent uit de periode toen de roemruchte rally nog in het noorden van Afrika werd verreden. Deze garage heeft ervaring met alle voertuigen die deelnemen aan woestijntochten en rally-raids. Twee van onze motoren gaven vandaag de geest en werden door deze garage uit de woestijn gesleept en hersteld.

Garage Sahara Zagora

De uitbater kwam me alvast verwelkomen met een uitbundig geschreeuwde GasGasGasGasGasGasGas! Al snel kwam er een andere zeer vriendelijke Marokkaan naar me toe om te vragen van welk land we waren. Even later waren we volgens zijn zeggen dikke vrienden en liet ik me een juweeltje voor mijn vrouw aansmeren. Ik maak mezelf wijs dat ik gouden zaken heb gedaan want de startprijs was 950 Dirham. Ik kocht het ding voor 250.

Mijn “vriend” die me een juweeltje voor mevrouw heeft aangesmeerd.

Garage Sahara Zagora

Ik nam even de tijd om aan de overkant van de garage in de schaduw te genieten van een vorstelijk uitgeschonken muntthee. Hoe hoger de thee wordt ingeschonken, hoe meer eer de schenker geeft aan zijn gasten. Abdul, de uitbater van Garage Sahara Zagora, gaat haast op het dak staan om mijn thee uit te schenken. Gun me deze overdrijving, maar het is duidelijk dat de garagist ons graag ziet komen.

 

Het schouwspel dat ik zag vanaf de overkant van de straat is de moeite en wil ik wel even beschrijven. Naast de garage van Abdul zit een concurrent die hengelt in dezelfde vijver. Die twee concurrenten hebben een erg goed geoefend oor want telkens er een motor of een 4×4 de straat indraait spurten die mannen naar buiten om de potentiële klant naar binnen te lokken.

LEES MEER  Yamaha onthult motorcross gamma van 2025

Toen een motorrijder uit onze groep zijn motor wou aanbieden voor een herstelling verloor het personeel van Abdul de sprint en moesten we ingrijpen zodat hij vooralsnog zijn gehavende machine kon aanbieden bij de juiste garage. Na wat heen er weer geroep tussen beide concurrenten werd het weer rustig in de straat en verscheen er weer een glimlach op de gezichten. We kregen een extra glaasje berberwhisky. De theepot staat in Marokko een ganse dag heet om onverwachte gasten te kunnen bedienen.

Stéphane Peterhansel

Abdul bood nog aan om mijn motor te wassen en plakte ter promotie een sticker van de beroemde garage op de GasGas. De dag nadien zou Mister Dakar himself, Stéphane Peterhansel, een bezoekje brengen aan de garage. De Fransman won 14 Dakar Rally’s en is nog steeds actief in deze wedstrijd. Sinds 2022 doet hij mee met een elektrische Audi RS Q e-tron. Het doel is een eerste zege met een elektrisch aangedreven auto.

Na de rit rijden we naar het vorstelijk mooie hotel net buiten Zagora. Palace Asmaa is haast letterlijk een paleis en één van de mooiste verblijven van deze tiendaagse. De koning van Marokko verbleef er ooit en dat wil toch wat zeggen. Wellicht is zijn bezoek al even geleden want hier en daar verdient het hotel toch een likje verf. Het personeel is erg vriendelijk en behulpzaam en dragen mijn zware tassen tot aan de kamer.

De motoren staan langs de straat voor het hotel en krijgen opnieuw bewaking. Aan het zwembad blaas ik even uit terwijl ik geniet van een koel biertje. Nadien help ik de olie van een KTM te verversen en smeer ik de ketting van mijn motor en controleer of alle bouten nog vast zitten. Aan de truck worden lekkere broodjes met knakworst geserveerd.

Morgen: Van Zagora naar Merzouga

Het vorige artikel over dit avontuur gemist? Dit is de link: https://nl.motocrossmag.be/index.php/2023/11/marokko-off-road-adventure-dag-4-van-tafraout-naar-foum-zguid

Werkten mee aan ons Marokko Adventure Project:

Uw reacties

Ook te lezen

  • Romain Febvre is er opnieuw bij in Tsjechië

    Romain Febvre is er opnieuw bij in Tsjechië

    De Franse fabrieksrijder van het Kawasaki Racing Team heeft gisteren op social media aangekondigd dat hij weer klaar is om deel te nemen aan het WK motorcross. Romain Febvre zal …
  • Van den Hoek laat zege glippen en Cuppen profiteert

    Van den Hoek laat zege glippen en Cuppen profiteert

    Afgelopen zondag vervolgden de MX2/Open Inters hun kampioensstrijd in het Brabantse Mill. Het was John Cuppen die zich het meest gelukkig mocht prijzen. Met een eerste en een vierde plaats …
  • Voorbeschouwing: FIM WK Jeugd in Heerde

    Voorbeschouwing: FIM WK Jeugd in Heerde

    Het grootste junior motocross evenement ter wereld komt dit weekend naar Nederland. De beste jeugdcrossers van de hele wereld gaan het tegen elkaar opnemen tijdens het FIM Junior Wereldkampioenschap (WJMX) …
  • Interview Davide Guarneri, Fantic MX coördinator

    Interview Davide Guarneri, Fantic MX coördinator

    Davide Guarneri (39) heeft zijn naam verdiend in de MX & enduro geschiedenis dankzij ’n lange en veelzijdige carrière op topniveau. Met 2 GP overwinningen, 6 MX of Nations deelnames, …