Waarom Taddy Blazusiak niet mocht meedoen met een Stark Varg

Waarom Taddy Blazusiak niet mocht meedoen met een Stark Varg
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Vorig weekend werd de eerste wedstrijd van het WK SuperEnduro gereden in het Franse Lievin. Buiten het feit dat Billy Bolt de wedstrijd compleet naar zijn hand zette, was Taddy Blazusiak het onderwerp van de meeste gesprekken. Door een late beslissing van de FIM mocht de Stark Varg niet deelnemen. Blazusiak had in de week voordien verrassend afscheid genomen van GasGas en ging in op een aanbod van Stark Future om deel te nemen aan het WK SuperEnduro op de elektrische Varg.

Sebastien Tortelli, de voornaamste ontwikkelingsrijder van Stark Future, gaf tekst en uitleg over het feit dat de Stark Varg te elfder ure geweigerd werd door de FIM.

“We begonnen met Taddy te praten over deelname aan Stark om de motor te helpen ontwikkelen voor enduro wedstrijden en om mee te doen aan het SuperEnduro kampioenschap. We namen contact op met de FIM om er zeker van te zijn dat we mee konden doen met de elektrische motor van Stark en ontvingen op 20 oktober een e-mail waarin werd bevestigd dat we mee konden doen als we aan de FIM-regels voldeden, wat we ook deden.”

“De FIM had een elektrische fiets bepaling in de regels voor de Super Enduro kampioenschap Prestige klasse. We tekenden Taddy en deden wat testen. Toen hoorden we vorige week van de promotor van het SuperEnduro kampioenschap dat ze te horen hadden gekregen dat de motor niet zou mogen racen, en vervolgens ontvingen we een e-mail van de FIM waarin stond dat de elektrische motor niet zou mogen meedoen vanwege veiligheidsredenen.”

“We probeerden deze zorgen weg te nemen en stemden ermee in om te betalen voor een brandweerman die speciaal voor de motor zou zorgen, maar toen hoorden we 22 uur voor de race dat de FIM na een speciale vergadering de bepaling die elektrische fietsen toestond om mee te doen, had verwijderd. We werken nog steeds samen met de FIM om te proberen mee te mogen doen aan de resterende races van het FIM Super Enduro kampioenschap, die in januari weer van start gaan. We hopen ook eind 2024 deel te mogen nemen aan het AMA EnduroCross-kampioenschap in de VS.”

Stark Future is momenteel in gesprek met de FIM om de plooien glad te strijken zodat Taddy Blazusiak en andere gegadigden kunnen deelnemen met een elektrische motor.

Uw reacties

Ook te lezen

  • Lommel op vrijdag: een wandeling door de paddock

    Lommel op vrijdag: een wandeling door de paddock

    Morgen barst het motorengebrul weer los want dan start een weekend vol motorcross van de bovenste plank in Lommel. Hier bij MXMag willen we dat je niks mist van de …
  • Wereldpremière: SRG, de eerste airbag specifiek voor MX!

    Wereldpremière: SRG, de eerste airbag specifiek voor MX!

    Gebaseerd op ongevallenstatistieken zijn ruggenmergblessures een grote zorg voor de MX scene. Na drie jaar R&D lanceren Shot Race Gear en In&motion met trots de SRG airbag. De bewezen In&motion …
  • VIDEO: dit was de Zwarte Cross editie 2024

    VIDEO: dit was de Zwarte Cross editie 2024

    Onze videoman Raf Van Dyck van 393 Productions trok naar Lichtenvoorde om er vier dagen lang bewegende beelden te schieten van de reeksen op de motorcrossbaan “De Schans”. Kijk hieronder …
  • Foodmaker: Eet zoals de kampioenen!

    Foodmaker: Eet zoals de kampioenen!

    Wat hebben Liam Everts, Nestaan Husqvarna Factory Racing, Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky en tal van Belgische Olympiërs gemeen? Ze zijn allemaal fan van Foodmaker! Van rijders over teamleden …