Test Yamaha MORO 07 e-mountainbike

Test Yamaha MORO 07 e-mountainbike
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Wie Yamaha zegt, denkt in de eerste plaats aan motoren. De nieuwe Yamaha Moro 07 e-mountainbike heeft echter heel wat in zijn mars. Wij mochten deze originele krachtpatser proefrijden!

Eigenlijk vliegt Yamaha al geruime tijd onder de radar in fietsland. Het merk met de gekruiste stemvorken maakt immers al heel lang elektrische fietsen. De eerste bikes met elektrische trapondersteuning dateren namelijk van 1989. Daarmee was het Japanse merk zelfs één van de pioniers. Vooraleer ze bij Yamaha aan de slag gingen met volledige eigen fietsen leverden ze bovendien al geruime tijd de elektrische aandrijving voor heel wat andere merken.


De Yamaha bike line-up telt vier modellen; de CrossCore stadsfiets, de hippe en originele Booster, de Wabash hybride gravel/racefiets en tot slot de Moro 07 fullspension e-mountainbike. We gaan het vandaag over die laatste hebben. Waarom? Omdat-ie uitstekend geschikt is om in te lassen voor motorcrosstrainingen  én door de elektrische ondersteuning opent zich een wereld van mogelijkheden voor méér uitdagende MTB ritten. En last but not least: de Moro biedt ontzettend veel waar voor jouw geld!

Eerste indrukken

De MORO 07 maakt meteen een robuuste en krachtige indruk. Wat ook meteen opvalt is de manier waarop Yamaha de accu geïntegreerd heeft als onderdeel van de  onderbuis van het frame. Dit is het zogenaamde Yamaha Dual Twin ontwerp. Hierdoor ziet de Moro 07 er strak uit en door de accu op te als dragend onderdeel werd gewicht bespaard en uitgekiend verdeeld. De hoge, iets voorover gebogen zitpositie biedt prima overzicht en veel comfort. Deze houding helpt ook qua balans als het omhoog gaat.

Voorbeeldig rijdgedrag

De MORO 07 is een ware krachtpatser. Dankzij de 80 Nm koppel van de PW-X2 middenmotor bedwing je moeiteloos de steilste hellingen. Zoals we ondertussen gewend zijn kan je het ondersteuningsniveau zelf kiezen. Handig dus om aan te passen gezien de omstandigheden, jouw niveau en voorkeur.

Ten opzichte van duurdere concurrenten heeft deze Yamaha een soberdere look maar qua rijgedrag maakte hij wel indruk. Meer zelfs de handling is uitstekend, de Moro 07 is stabiel en voelt veilig aan. Géén 29 inch wielen hier maar we hebben ze eerlijk gezegd ook niet gemist. De 27,5 inch wielen deden het prima en dat resulteert in een comfortabele en makkelijk te sturen e-mountainbike, zelfs op technische trails.

Prima uitrusting

Opvallend: als volledig geveerde e-mountainbike positioneert de MORO 07 zich als een betaalbaar alternatief. Zoals we van Yamaha gewend zijn, verandert dat echter niets aan het afwerkingsniveau. Dore XT 12 speed groepset, Rockshox Recon Silver vering vooraan, Rockshox Monarch R+ demper achteraan, hydraulische schijfremmen van Shimano, Maxxis banden… Allemaal mooi spul!
De RockShox vering absorbeert alle hobbels en oneffenheden wat zowel het rijplezier als je veiligheid en snelheid ten goede komen.

Schakelen, remmen, het gebeurt allemaal met een precisie die je van high-end mountainbike verwacht. De geometrie is vrij neutraal wat ik gezien de gemiddelde trails die we hier opzoeken een pluspunt vind. Voor puur downhill werk loop je o.a. met de korte wielbasis tegen limieten aan maar daarvoor heb je een iets ander concept nodig. Wel positief is het gewicht dat de MORO 07 op de balans zet. Yamaha geeft hiervoor 24,2 kg op zonder pedalen. Voor een net geprijsde full suspension e-mountainbike is dat zondermeer heel netjes.


Voor motocrosstraining

De MORO 07 is een perfecte aanvulling op je motocrosstraining. Dankzij de elektrische ondersteuning kan je conditie en kracht versterken zonder je lichaam te overbelasten. Zo kan je langer trainen en sneller herstellen, wat je prestaties op de motorcrossbaan ten goede komt. De verschillende ondersteuningsniveaus stellen je in staat om te trainen op specifieke onderdelen van je techniek, zoals klimmen of sprinten. Ten opzichte van een training op de wegfiets behoudt je op de mountainbike bovendien het offroad aspect en het anticiperen op veranderingen in de ondergrond. Door de lagere belasting is de MORO 07 sowieso een handig hulpmiddel voor een afwisselende en plezierige hersteltraining.

Meer avontuurlijke rides

De 567 Wh accu maakt een bereik tot 150 km mogelijk. Uiteraard is dit afhankelijk van de gekozen rijstijl. Eén ding is zeker: met de MORO 07 opent de deur naar nieuwe avonturen. Langere afstanden, straffere trails, het kan allemaal. Samen rijden met meer ervaren mountainbikers, steile beklimmingen, technische uitdagingen zijn vanaf nu toegankelijk voor rijders van alle niveaus.

Revalidatie na blessures

De MORO 07 kan een waardevol hulpmiddel zijn bij de revalidatie na blessures. De elektrische ondersteuning helpt je om geleidelijk je conditie en kracht terug op te bouwen zonder je lichaam te overbelasten. De comfortabele zithouding en soepele vering ontzien je rug en gewrichten. Tijdens onze duurtest van de MORO-07 kwam collega-testrijder Ricardo ten val en brak vier ruggenwervels. Na zijn operatie kon hij toch in beweging blijven dankzij de elektrische ondersteuning.

Conclusie

De Yamaha MORO 07 is meer dan een simpele e-mountainbike. Het is een krachtige machine die je trainingen verbetert/aanvult, avontuurlijke ritten mogelijk maakt en een waardevolle tool is voor revalidatie. Yamaha heeft zijn entree in de wereld van e-mountainbikes niet de gemist. De combinatie van hoge kwaliteit, slimme details, sterke prestaties en democratische prijs maken de Yamaha MORO 07 een prima keuze voor veeleisende mountainbikers.

——————–

Technische details

  • Motor: PW-X2 middenmotor met 80 Nm koppel
  • Accu: Yamaha In-Frame batterij van 567 Wh
  • Bereik: Tot 150 km (afhankelijk van rijstijl)
  • Display: Yamaha LCD-display met uitgebreide informatie
  • Schakelgroep: Shimano Deore XT 12-speed
  • Remmen: Shimano hydraulische schijfremmen (203/180 mm)
  • Vork: RockShox Recon Silver TK 150 mm
  • Demping: RockShox Monarch R+ 140 mm
  • Banden: Maxxis Minion DHF 2.6″ / Maxxis Rekon 2.4″
  • Frame: Yamaha aluminium frame met geïntegreerde accu
  • Wielmaat: 29 inch
  • Gewicht: 24,2 kg
  • Prijs: vanaf 4.699€

Tekst: Tristan Young
Foto’s: YME

Uw reacties

Ook te lezen

  • Lommel op vrijdag: een wandeling door de paddock

    Lommel op vrijdag: een wandeling door de paddock

    Morgen barst het motorengebrul weer los want dan start een weekend vol motorcross van de bovenste plank in Lommel. Hier bij MXMag willen we dat je niks mist van de …
  • Wereldpremière: SRG, de eerste airbag specifiek voor MX!

    Wereldpremière: SRG, de eerste airbag specifiek voor MX!

    Gebaseerd op ongevallenstatistieken zijn ruggenmergblessures een grote zorg voor de MX scene. Na drie jaar R&D lanceren Shot Race Gear en In&motion met trots de SRG airbag. De bewezen In&motion …
  • VIDEO: dit was de Zwarte Cross editie 2024

    VIDEO: dit was de Zwarte Cross editie 2024

    Onze videoman Raf Van Dyck van 393 Productions trok naar Lichtenvoorde om er vier dagen lang bewegende beelden te schieten van de reeksen op de motorcrossbaan “De Schans”. Kijk hieronder …
  • Foodmaker: Eet zoals de kampioenen!

    Foodmaker: Eet zoals de kampioenen!

    Wat hebben Liam Everts, Nestaan Husqvarna Factory Racing, Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky en tal van Belgische Olympiërs gemeen? Ze zijn allemaal fan van Foodmaker! Van rijders over teamleden …