Techniek: de warmteontwikkeling van uw crossmotor

Techniek: de warmteontwikkeling van uw crossmotor
Decrease Font Size Increase Font Size Taille du texte Imprimer

Het beheersen van de warmte kan een crossmotor sneller maken maar het zorgt er ook voor dat bepaalde slijtagegevoelige motoronderdelen langer meegaan. Hitte is een bijproduct van het verbrandingsproces en wordt best zo snel en accuraat mogelijk afgevoerd.

Radiatoren werken efficiënt als de luchtstroom niet wordt afgeremd of geblokkeerd door modder, stof of vervormde lamellen. Concreet betekent dit dat de luchtstroom aan de voor- en achterkant van een radiator vrije baan moet hebben. De plastic delen rond een radiator zijn zo ontworpen om de luchtstroom te forceren naar daar waar ze het meest haar koelende werk kan doen: de radiator zelf.

In omstandigheden waarvan je mag verwachten dat de radiatoren in een snel tempo dichtslibben met aarde of slijk gebruik je best een radiator beschermnet. Deze kosten niet veel en zorgen tijdens de race voor een constante en vrije luchtstroom.

Het debiet van de koelvloeistof kan je verbeteren door een aftermarket waterpomp te monteren. Deze bevorderen de circulatie en dus ook de snelheid waarmee warmte wordt afgevoerd. Vermijdt ook scherpe bochten in de leidingen van je koelcircuit omdat je zo de circulatie dreigt te vertragen. Bij het plaatsen van een nieuwe slangenset kijk je best naar de lengte van de OEM-slangen om de nieuwe set op de juiste afmetingen te snijden.

Bespaar niet op koelvloeistof en vervang deze regelmatig. Wij gebruiken al jaren de PowerSports Waterless Coolant van Evans. Deze koelvloeistof wordt gebruikt door het HRC Honda Team en vele teams die deelnemen aan de Dakar Rally. Je motor kan niet meer overkoken onder zware belasting omdat er in tegenstelling tot traditionele koelmiddelen 0% water in zit.

LEES MEER  McAdoo tekent nieuwe deal met Team Pro Circuit

Het bijplaatsen van een aftermarket oliekoeler brengt meestal soelaas om de algemene bedrijfstemperatuur van een motorblok omlaag te halen. Ze werken net als radiatoren met een luchtstroom die het oliecircuit koelt. Vele fabrieksteams maken gebruik van deze optie.

Een slecht afgestelde motor met b.v. een arm mengsel kan de temperatuur van de cilinderkop flink laten oplopen. Je benzine moet bovendien vers zijn want ‘gedegradeerde’ of oude benzine leidt tot een onregelmatige verbranding en dus hittevorming. Je motor kan de gevraagde power niet leveren vanwege de slechte benzine waardoor je extra aan het gashendel gaat hangen en nog meer vermogen vraagt en dus nog meer warmteontwikkeling veroorzaakt. Rij dus altijd met verse benzine.

Uw reacties

Ook te lezen

  • VIDEO: Behind the Gate Episode 15

    VIDEO: Behind the Gate Episode 15

    Voor deze aflevering vliegen we naar Noord-Europa voor de MXGP van Zweden op het prachtige Uddevalla circuit. In de aflevering zie je interviews met de thuisheld Isak Gifting die in MXGP …
  • McAdoo tekent nieuwe deal met Team Pro Circuit

    McAdoo tekent nieuwe deal met Team Pro Circuit

    Cameron McAdoo en het Team Pro Circuit-Kawasaki-Monster Energy hebben hun samenwerking verlengd. McAdoo zal ook het komende seizoen gaan uitkomen voor het team van Mitch Payton. De 27-jarige crosser zal …
  • Cooper Webb komt naar de Motocross of Nations

    Cooper Webb komt naar de Motocross of Nations

    Uit onderzoek is gebleken dat de knieblessure van Chance Hymas erger is dan verwacht. Daarom is de Honda-rijder geopereerd en kan hij niet in actie komen tijdens de Monster Energy …
  • Maakt Quentin Prugnieres de overstap naar KTM?

    Maakt Quentin Prugnieres de overstap naar KTM?

    Het lijkt erop dat Quentin Marc Prugnieres na vijf seizoenen op Kawasaki de overstap maakt naar KTM. De 19-jarige crosser zou op het punt staan een contract te ondertekenen met …