Het was een ogenschijnlijk kalme week op motorcrossgebied. Ogenschijnlijk, want onder dat vlakke, rimpelloze, oppervlak bewoog er wel een en ander. Zo weten we dat de telefoonmaatschappijen deze week weer aardig wat centen verdiend hebben aan het motorcrosswereldje. Want het was me wel een over en weer bellen van jewelste. Teammanagers belden met zaakwaarnemers, zaakwaarnemers belden met teammanagers, teammanagers belden met sponsors, zaakwaarnemers belden met sponsors…. Kortom, er werd achter de schermen flink wat afgebeld.
Alhoewel de transferpuzzel nu al voor een groot stuk gelegd is zijn er nog steeds heel wat vraagtekens. Degenen die nu al onderdak vonden kunnen rustig ademhalen, maar voor sommigen worden het nog spannende dagen en uren. Zo zijn er toch een aantal Benelux-rijders waarvan we nog niets weten. Blijft Steve Ramon bij het Rockstar Teka Suzuki team? Blijft Teka überhaupt sponsor bij Suzuki? Waar kan Manuel Priem aan de slag volgend jaar? Waar rijdt Kevin Strijbos in 2011? Zien we Marc de Reuver terug bij een Nederlands team, op een Japanse motor? Vindt Dennis Verbruggen nog een zitje in het WK MX1?
Het einde van het WK-seizoen mag dan voor de deur staan, ook de Motocross of Nations nadert met rasse schreden. En we kunnen ons voorstellen dat ook bij de teammanagers de spanning stijgt. Team USA lijkt alvast erg solide, maar hoe zit dat met de Europese teams? Hoeveel keer is de line-up van het Britse team nu al gewijzigd? Ik ben alvast even de tel kwijt. Maar, het is nu eenmaal wat het is en motorcross is een erg blessuregevoelige sport. Ondertussen stelt men zich bij onze Zuiderburen volop vragen over de fysieke paraatheid van Xavier Boog. David Vuillemin, die het Franse team vervoegt als consultant, dringt blijkbaar aan op de deelname van Gautier Paulin. Allicht een beetje uit eigenbelang want Vuillemin coacht Paulin, maar ergens toch ook terecht. Paulin reed een ijzersterke wedstrijd in Lierop, terwijl Boog eigenlijk nergens was. Het worden dus nog spannende dagen voor FFM-bondscoach Olivier Robert.
En hoe zit het met Team Belgium? Nu blijkt dat Clément Desalle’s blessures toch iets erger zijn dan men eerst dacht en Jeremy Van Horebeek volledig uit vorm lijkt, worden het ook hier spannende dagen. We kunnen ons best voorstellen dat Smets eerst dit weekend maar eens wil afwachten, maar toch ook al aan een Plan-B werkt. Van Horebeek lijkt ons desnoods nog makkelijk te vervangen door Joël Roelants. Maar wat als na dit weekend blijkt dat Desalle onzeker is? Meenemen, niet meenemen? Het blijf in ieder geval een gok van jewelste. Desalle rijdt volgend weekend normaal gezien de finale van het BK Motorcross in Mont-Saint-Guibert, maar we kunnen ons inbeelden dat voor hem de MXoN net iets belangrijker is. Vooral nadat hij vorig jaar in Franciacorta met hangende pootjes diende af te druipen. De BK-finale uitzitten lijkt dus zeker tot de mogelijkheden te behoren, tenslotte heeft Desalle zelf verzaakt aan de verdediging van zijn Belgische titel.
Maar stel dat Desalle het niet zou halen, door wie vervang je hem dan? Akkoord, je kan Ramon doorschuiven naar de MX1, maar dan heb je nog steeds iemand nodig om de Open klasse te rijden. Ken De Dycker? Wordt allicht niet zo makkelijk omdat Ken’s contract met Yamaha na Mont-Saint-Guibert naar verluidt ontbonden wordt. Dat betekent dus dat hij niet meer over Yamaha’s zal kunnen beschikken in Colorado. Op papier zou Keeno dan wel kunnen starten op een LS Motors-Honda, maar in de praktijk lijkt ons zoiets quasi onhaalbaar. Zeker omdat er in de week tussen de BK-Finale en het MXoN-weekend haast geen tijd meer is om de Honda CR-F 450 te leren kennen. Kevin Strijbos dan? Ook hier is het in logistiek op zicht kort dag, maar daar is een mouw aan te passen. Het Beursfoon Suzuki team heeft goede contacten in de Verenigde Staten (Zie de John Beijer column) en op dat gebied komt het wel in orde. Vraag is echter of Strijbos, met tegen dan alleen Mont-Saint-Guibert in de benen, wel in staat zou zijn om vooraan mee te strijden in een MXoN?
Kortom, laten we hopen dat BMB-bondscoach Joël Smets, niet te veel moet sleutelen aan het team, want erg veel speling heeft hij niet meer.
Ook op Nationaal vlak stijgt de spanning. Dit weekend staat de laatste Belgian National van het seizoen op het programma in Tessenderlo. Het is goed om te zien dat een club die lange tijd niet meer in het motorcross actief was als Looise MC, nu toch terug de draad oppakt. In een aantal nationale klassen is er nog volop strijd voor de titel. Ook de Quads staan op de Oosterbergen aan de start, al volgt bij hen de ontknoping pas binnen een maand in Angreau. Met Steven Lenoir krijgt de Looise MC alvast de kersverse Europees kampioen MX2 aan de start bij de Inters.
Ook in de Verenigde Staten loopt het motorcrossseizoen ten einde. Morgen wordt op Pala Raceway vlakbij San Diego, de laatste van de Lucas Oil AMA Pro Nationals verreden. Ryan Dungey is al twee weken kampioen bij de 450’s. Maar in de altijd geweldige 250 class kan het nog alle kanten op tussen Christophe Pourcel en Trey Canard. De Fransman heeft maar zeven punten voorsprong op Trey Canard, en dus kan die minste fout hard afgestraft worden. Al geldt die bevinding natuurlijk ook voor Canard. Iets zegt mij dat het morgen een teamrace wordt daar in Pala. Geico Powersports Honda zal ongetwijfeld Justin Barcia, Blake Wharton en Eli Tomac opdragen om Canard voor te laten en zoveel mogelijk als buffer tussen hem en Pourcel te fungeren. Maar dat consigne wordt wellicht ook onder de tent van Monster Energy Pro Circuit Kawasaki meegedeeld. Tyla Ratrray, Dean Wilson en Jake Weimer zullen alles op alles zetten om Canard van de titel te houden. Dat belooft dus alvast spannend te worden.
Foto Credit: CDS Images, Allisports