Published On: 7 augustus 2019

Om de stortvloed aan 2020 motoren te testen, kreeg MXMag de voorbije weken de versterking van voormalig Europees MX en SX kampioen Nick Kouwenberg! Als crosser deed Kouwy ervaring op in zowat alle mogelijke omstandigheden en reed hij op veel verschillende motoren. Bovendien bracht deze test Nick terug bij een stel motorfietsen waarmee hij erg goed is vertrouwd…

Anders dan anders, dat is wel het minste wat je kan zeggen over mijn eerste ervaring als testrijder. Ik kan je wel verklappen dat het leven van een journalist -op het eerste zicht dan toch- niet zo slecht is! Yamaha had de media uitgenodigd naar Teutschenthal, de bekende Talkessel, een harde baan die al jarenlang gastheer is voor de Duitse GP. Alles op en aan het evenement was vlekkeloos geregeld.

STERK EN BEWEZEN

Vorig jaar reed ik nog zelf in het Zweeds kampioenschap met de YZ250F en voor modeljaar 2019 kwam het merk met de gekruiste stemvorken met een geheel nieuwe generatie aanzetten. Mocht je het vergeten zijn: een volledig nieuwe motor, frame en plastic!

Zowel in Europa met Jago Geerts in de GP’s (én Raivo Dankers in de EMX250) als in de VS (SX kampioen met Dylan Ferrandis) ging en gaat het Yamaha voor de wind met deze motor. Deze motor is erg weinig veranderd -op de nieuwe graphics na- vergeleken met 2019 dus daar kunnen we kort over zijn. De YZ250F is sterk, rijdt comfortabel, gedraagt zich voorspelbaar en beschikt standaard over twee verschillende engine mappings waartussen je tijdens het rijden kan kiezen. Voor wie écht competitief voor de dag wil komen is het bovendien een fantastische basis. Bij Yamaha legt men (terecht) veel nadruk op al het fraais dat je zelf qua afstelling kan doen aan deze motor met de Yamaha Power tuner app.


STANDAARD VS. GYTR

Wie power zegt komt in de kwartliter klasse eigenlijk als vanzelf uit bij de YZ250F. In het middenbereik en bovenin verzette de YZ250 voor 2019 de bakens. Eigenlijk hebben ze bij Yamaha de de standaard motor zo’n beetje hetzelfde vermogen meegegeven als in het verleden met GYTR kit erop. En natuurlijk, hoe meer de motor gepusht wordt om een hoger vermogen te krijgen, hoe minder onderhoudsvriendelijk die wordt en vaker een zuiger aan vervanging toe is…

Wij waren dus vooral benieuwd naar de GYTR kit. En misschien zijn we anno 2019, of moet ik nu al 2020 zeggen, wel verwend.  De standaard YZ250 is in deze tijden al zo geweldig goed dat het mijn verwachtingen van de YZ250F GYTR een beetje deed tegenvallen.


Natuurlijk is die GYTR beter. In het middengebied en qua topvermogen werd-ie zeker sterker. Op een harde, vlakke of snelle baan biedt dit sowieso voordelen. Onderin vond ik het wat minder, maar misschien valt dit met een andere mapping weg te vlakken. Waarbij je uiteraard dreigt om in het bovengebied weer wat te verliezen. Dit is natuurlijk voor iedereen persoonlijk.

DAAR IS DE POWER TUNER!

In ieder geval is die draadloze(!) Yamaha Power tuner app een openbaring. Wie een YZ250F heeft, of wil moet er zeker gebruik van maken. Het leuke is dat je zelf aan de slag kan met jouw persoonlijke voorkeur zonder dat je hoeft te vrezen dat je het verklooit! Er is vrijheid om heel wat afstellingen te proberen terwijl Yamaha wel grenzen inbouwde om alles ook technisch veilig en zeker te houden.

Ook handig is de racelogfunctie waarin je alle afstellingsgegevens, zowel van de map als de instelling van de vering kan opslaan en linken aan de circuitomstandigheden. Dan verder met de YZ450F, we hadden hier ook weer ook de gelegenheid om de zowel de standaard machine als de machine met GYTR kit testen.

YZ450F: GRONDIGE UPDATE

De derde generatie van de YZ450F is in 2020 normaal gesproken bezig aan het voorlaatste jaar maar toch is er voor 2020 een karrenvracht aan nieuwigheden: vernieuwd frame, de top-end van de krachtbron werd onder handen genomen (cilinderkop, nokkenas, kleppen), verder vermeldde de uitgebreide technische presentatie een nieuwe verbindingsstang voor de krukas, verbeteringen aan o.m. de uitlaat, versnellingsbak en vering.

Het doel van al dit grondige huiswerk: gecontroleerde kracht, en een precies en voorspelbaar gedrag. De standaard motor gaf in Teutschenthal eigenlijk meteen een héél goede indruk. Deze ‘zware’ 450f begint steeds meer richting de stuurkwaliteiten van de 250F te komen! Toen ze in 2018 met het nieuwe model kwamen was er natuurlijk al een heel verschil. Toch zijn ook de verbeteringen van deze make-over goed merkbaar.

De YZ450 heeft weer wat meer vermogen gekregen, het chassis voelt minder stijf aan, de motor lijkt lichter en stuurt scherper. Kortom het hele pakket werd naar een hoger niveau getild.   Ook met deze motor kan je heel veel doen met de mapping. Zeker omdat hij standaard al een goed te benutten en sterk vermogen heeft. Map 2 -lichtje aan- die we in Duitsland voor de kiezen kregen, werd geadviseerd voor de Talkessel. Op een zandbaan kan je met deze krachtpatser zonder veel boe of ba ten strijde trekken.

Kwestie van gebruiksgemak vond ik ’m voor het harde toch nog iets te agressief bij het opkomen uit de bochten en als je weer accelereert bij het landen na een sprong. Misschien zou een kleiner tandwiel al wonderen doen? Of uiteraard meer ‘testwerk’ op de Power tuner app om de best mogelijke instelling voor jouw sijl te vinden!

GYTR: OMGEKEERD EFFECT

Tot slot nam ik plaats op de YZ450F GYTR machine, en hier werd ik dan weer wel verrast in de positieve zin. Wat me een beetje tegenviel met de lichtere machine kreeg ik bij de MX1 motor dubbel zo sterk terug. Hij heeft misschien íets meer vermogen, maar met deze kit worden zeker weten meer meters gemaakt zonder dat hij aan je armen trekt! Vanuit de bocht kon je dus ook goed op het gas terwijl de motor netjes het vermogen aan de grond brengt.

Het viel me ook op dat ondanks het extra vermogen, net minder energie kostte om met deze motor te rijden. Ideaal eigenlijk. Het scherpe rijgedrag bleef ook goed en hier merkte ik weinig verschil ten opzichte van de standaard motor. Dus dat is perfect!

WINNENDE COMBINATIE

In de MX1 klasse gold de YZ450F altijd als een sterke, zelfs agressieve motor. Soms was het stuurgedrag daarbij aan de nerveuze kant, maar ze hebben bij Yamaha goed geluisterd om na twee jaar al met een indrukwekkende lijst aan verbeteringen te komen. Het resultaat is een evenwichtige, goede gebalanceerde motor die nog steeds véél vermogen in huis heeft. Hoe Yamaha er in geslaagd is om de 2020 YZ450F te laten presteren op een gecontroleerde manier is uitstekend nieuws voor alle rijders van hobbyrijders tot ambitieuze privé-rijders op WK niveau.

Zoals ik het vernomen waren de kitjes eerder prijzig te noemen. Maar voor de YZ450F was het zeker een prima toevoeging op een al goede motor.


Met vier motoren te testen en de bijna eindeloze afstellingsmogelijkheden vloog onze dag in Teutschenthal razendsnel voorbij. Dat ze bij Yamaha met de nieuwe 2020 YZ450F een winnaar in huis hebben staat buiten kijf. Zelf ben ik razend benieuwd hoe de motor het er van af brengt op typische banen in Nederland en België.

Prijzen Nederland
2020 Yamaha YZ250F: 8.799€ (incl. BTW en onvermijdbare kosten)
2020 Yamaha YZ450F: 9.399€ (incl. BTW en onvermijdbare kosten)

Tekst: Nick Kouwenberg
Foto’s: Yamaha