Published On: 16 april 2020

Ruim voor de coronacrisis was reeds duidelijk dat de MXGP “stoelendans” veel hectischer zou worden dan anders. De reden is eenvoudig.  Een recordaantal toprijders is in 2020 namelijk einde contract. Dit verhaal zal zich de komende maanden verder ontwikkelen maar hier is alvast de introductie!

Natuurlijk zouden sommigen het graag anders zien toch zullen alle bestaande overeenkomsten tot nader order gewoon blijven gelden. Een actueel voorbeeld uit de MotoGP is Fabio Quartarao, dit jaar nog voor Petronas Yamaha SRT aan de slag, Yamaha’s satellietteam dus.  In 2021 zou hij echter overstappen naar het Monster Energy Yamaha fabrieksteam. Niets wijst er op dat dit niét zal gebeuren.

Dat er clausules moeten opgemaakt worden als kampioenschappen langer duren dan de vooropgestelde looptijd is dan weer de logica zelf. Gekke toestanden met rijders die de laatste twee GP’s op een ander merk uitkomen? Don’t think so. Dat de invulling van bestaande contracten anders wordt ingevuld is zeker niet uit te sluiten. De hele wereld en dus de economie zien er ondertussen immers totaal anders uit dan wanneer initiële deals werden gesloten.


The Bullet & Tiga

Voor dit seizoen waren alle ogen gericht op Jeffrey Herlings en MXGP wereldkampioen Tim Gajser. Beide zijn immers einde contract. Herlings ondertekende einde februari al een verlenging van zijn Red Bull KTM overeenkomst tot en met 2023. Op dat moment is ’the Bullet’ 29. Zoals hij zelf tussen de regels al heeft aangegeven, is de kans reëel dat Jeffrey er dan een punt achter zet.
Over Gajser’s situatie is vooralsnog geen update. Toch lijkt het zéér onwaarschijnlijk dat de Sloveen volgend seizoen niet voor HRC Honda uitkomt. Al was het maar omdat de combinatie Tiga-Honda al jaren als een vlot geoliede machine loopt… En slechts weinig fabrikanten hebben de financiële slagkracht om Gajser te overtuigen van een overstap. Teamgenoot Mitch Evans bevestigde nu al het vertrouwen dat de Japanners in ‘m stelde. Evans begon bij HRC Honda met een contract voor een jaar maar lijkt ook voor 2021 de geknipte nummer twee.

Tony Cairoli & Jorge Prado

Net zoals in het geval van Jeffrey Herlings valt er weinig te melden over MX2 wereldkampioen Jorge Prado. De getalenteerde Spanjaard sloot midden vorig seizoen een contractverlenging af. Ook hij blijft nog tot eind 2023 verbonden aan KTM. Tony Cairoli’s contract loopt weliswaar ten einde hij heeft echter al aangegeven dat hij er nog een jaar wil bijdoen. Eens zijn schouderperikelen achter de rug zijn, is de negenvoudige wereldkampioen één van de weinige uitzonderingen die Herlings en Gajser het leven zuur kan maken.


Monster Energy Yamaha Factory MXGP

Het merk met de gekruiste stemvorken deed eind 2019 al een grote interne transfer. Vicewereldkampioen Jeremy Seewer had sterke papieren en drong zo een uitstekende upgrade van zijn bestaande overeenkomst af! Tot eind 2021 blijft Seewer dus de speerpunt van Yamaha. Zowel Gautier Paulin als Arnaud Tonus zouden, volgens onze informatie, dit jaar einde contract zijn. Gezien het huidige economische klimaat is het niet denkbeeldig dat van een trio wordt teruggekeerd naar een tweemansbezetting. Bovendien heeft Yamaha nòg een vierde, ambitieuze fabrieksrijder onder contract. MXGP rookie Henry Jacobi rijdt dit jaar voor Yamaha SM Action MC Migliori, ook die deal loopt echter af eind 2020.

Glenn Coldenhoff & Ivo Monticelli

In principe bereikt Glenn Coldenhoff het einde van zijn huidige Standing Construct contract. Het zou echter kras zijn om ‘m elders te zien. The Hoff werkt perfect samen met het Belgische GasGas fabrieksteam en de voorbije twee jaar krikte hij zijn marktwaarde flink op. Van een top-8 rijder stootte hij door naar de top-3, won  vorig jaar 4 manches, werd twee keer op rij dé uitblinker van de MX of Nations en is bezig aan een succesvol social media offensief. Teamgenoot Ivo Monticelli is eveneens einde contract. Ook hij voelt zich echter als een vis in het water in de formatie van Tim Mathys. Monticelli is uitgegroeid tot een top-10 rijder en bevestigde dit voorjaar zijn status als subtopper in eigen land. De goedlachse Italiaan eindigde zowel in de MX1 als in het Superfinale klassement (red. de Campionato Supercampione) van de Internazionali d’Italia als vierde.


Rockstar Energy Husqvarna

Zowel Arminas Jasikonis als Pauls Jonass zijn einde contract bij het Husqvarna MXGP fabrieksteam. De profielen van de twee huidige rijders passen goed bij de filosofie van het huis, hard werken zonder poespas, terwijl ook de salarissen onder controle blijven. In het verleden was een vlotte samenwerking echter geen garantie voor een verlengd verblijf in het team van Kimi Raikkonen. Max Nagl is hiervan het beste bewijs. Een interessante ontwikkeling zou de volgende carrièrezet van Thomas-Kjer Olsen kunnen zijn. TKO is aan zijn vijfde seizoen op Husky toe maar moet volgend jaar verkassen naar de MXGP door de leeftijdslimiet van 23 jaar. Of blijft hij gewoon  in de 450 bij het Nestaan MX Team dat Husqvarna’s MX2 fabrieksteam runt?

Clément Desalle & Romain Febvre

Ex-MXGP wereldkampioen Romain Febvre ging eind vorig jaar een tweejarige overeenkomst aan met Monster Energy Kawasaki Racing Team. Hoewel Clément Desalle’s huidige deal tot en met 2020 loopt, is de kans op verlenging groot. De ervaren Belg is een constante factor in het Frans-Nederlandse team en blijft ook sportieve een vaste waarde. Uiteraard zullen er nog kapers op de kust verschijnen voor het tweede Kawa fabriekszitje maar in de herfst van zijn carrière zal de MX-Panda beseffen dat hij nu meer teamplayer is dan kandidaat MXGP wereldkampioen. Bovendien begon de 23-voudige GP winnaar ouderwets degelijk aan het seizoen. Desalle staat momenteel netjes 4de in het WK.

Rest van het veld

Voor de grote groep niet-fabrieksrijders in de MXGP is het nog meer dan anders afwachten. Het gros onder hen heeft namelijk een overeenkomst seizoen per seizoen. Hoewel een optie op een tweede jaar onder normale omstandigheden enige houvast biedt, is ook dat plots een verre gok. Want voor de kleinere teams kondigt 2021 zich nu al aan met grote vraagtekens wat betreft hun budget. Helaas zitten ook de sterkere sattellietteams in hetzelfde schuitje. Als er geknipt dient te worden in de middelen zal dat meer dan waarschijnlijk eerst dààr gebeuren. Zeker door de motorfabrikanten, wie meer crisisbestendige partners heeft mag wél beide handen kussen.

Eén van de uitzonderingen in deze ‘rest of the pack’ groep van rijders zou Thomas Covington kunnen zijn. Naar verluidt heeft de sympathieke Amerikaan immers een meerjarige overeenkomst met Yamaha. Door krimpende investeringen van sponsors wordt het ook uitkijken naar de beslissingen van oudere rijders over hun toekomst.

Rijders als Tanel Leok, Kevin Strijbos, Evgeny Bobryshev en Jeremy Van Horebeek zullen met minder concrete perspectieven sneller geneigd zijn om de MXGP te verlaten. Los van hun sportieve kwaliteiten komt het voor de dertigers dan ook aan op de financiële realiteit. Misschien hebben rijders als Shaun Simpson of Jordi Txier met een eigen team wel een streepje voor op hun collega’s. Al zijn er op dit moment voor niemand zekerheden. Of toch deze: wie al een goede sponsor heeft, kan ‘m maar best tevreden houden!

Tekst: Tom Jacobs
Foto’s:
Ray Archer, Samo Vidic/Red Bull Contentpool, shotbyBavo, Yamaha Racing, MXJuly