Water is een goede geleider van warmte. Water heeft echter één belangrijk nadeel. Het kookpunt is slechts 100 graden Celsius. Dit is lager dan de bedrijfstemperatuur van een krachtige crossmotor.
Waarom kookt het dan niet over? Het water kookt niet omdat het onder druk staat door een radiatordop. Theoretisch zou je 15 bar druk kunnen zetten op het watercircuit. Dan verdubbelt het kookpunt nagenoeg tot 200 graden. Wanneer je een 50/50 mengeling van water en koelvloeistof gebruikt stijgt het kookpunt nog. Voor elke bar druk die door de radiateurdop op de koelvloeistof wordt uitgeoefend, wordt het statische kookpunt met 10 graden verhoogd.
Veel moderne crossmotoren worden geleverd met radiatordoppen van 1,1 kg/cm². KTM gebruikt radiatordoppen met een tegendruk van 1.8 kg/cm². De meeste koelvloeistoffen worden puur gebruikt en niet vermengd met water omdat dat er al inzit. Er zijn echter ook waterloze koelvloeistoffen waarbij het kookpunt drastisch hoger komt te liggen.
Tegenwoordig is het in de VS “hot” om de waterpomp en impeller te verwijderen en te vervangen door een elektrische waterpomp die wordt aangesloten op het elektrische systeem van de motorfiets. Een reguliere waterpomp (aangedreven door de motor) vermindert het vermogen en houdt de stroming van de vloeistof niet constant hoog. Een elektrische waterpomp onttrekt geen vermogen aan de motor en behoudt consequent een hoge stroomsnelheid, ongeacht het toerental van de motor. Elektrische waterpompen zijn dan ook de toekomst van de koelsystemen in de motorcross.
Nog meer over de koeling van uw crossmotor: Waterloos koelmiddel uitgelicht