Published On: 27 juni 2022

Alhoewel Indonesië een iet wat mindere GP was voor Jago Geerts doet hij dit jaar volop mee voor de knikkers. Je ziet aan vele dingen dat er een andere Geerts op de motor zit dan de voorbijgaande jaren. We vroegen teammanager Hans Corvers om tekst en uitleg.

MXMag: Jago rijdt zijn beste seizoen tot nu toe. Hij maakt dit jaar echt kans op de titel. Wat is het grote verschil met de Jago van voorgaande jaren?

Hans Corvers: Jago heeft zich op een andere manier voorbereid. Hij is nu ook meer open geworden in bepaalde dingen en dat heeft toch zijn effect. Met het rijden en ook als persoon is hij veranderd. We zijn naar de VS gegaan in het begin van het jaar en dat was op eigen vraag. Dat heeft voor een hele ommezwaai gezorgd. Jago is nu mentaal sterker, toont karakter en is hard voor zichzelf. Hij kan ook heel veel pijn verdragen want zijn pijngrens licht enorm hoog. Hij is echt verbeterd deze winter en dat begin je nu ook te zien. Hij maakt links en rechts nog wel eens een foutje maar dat is al erg geminderd. Hij kan ook zijn tijd nemen en die beter indelen.

MXMag: Wat heeft hij specifiek anders aangepakt in zijn voorbereiding naar een nieuw seizoen?

Hans Corvers: Jago was gewoon aan de begeleiding van Motorsport Vlaanderen en hij heeft toch wel een flinke knauw gekregen door het wegvallen van Dirk Geukens. Hij is dan verder gegaan met Pierre Schroyen waar hij trouwens nog mee samenwerkt. Ook is hij in het tussenseizoen met een andere dokter in zee gegaan en die samenwerking loopt goed. Ook werkt hij met iemand die wat op hem inpraat en de combinatie van dit alles werkt prima voor Jago. Hij heeft natuurlijk ook wat pech gehad dit seizoen. Er zijn een paar dingen gebeurd die eigenlijk niet gemogen hadden en waar de schuld ook niet bij Jago lag. Het heeft hem wel wat punten gekost.

MXMag: Jago Geerts en Tom Vialle rijden op een heel hoog niveau. Beide rijders moeten omgaan met kleine problemen maar het lijkt er toch op dat het deze twee zijn die voor de titel gaan rijden?

Hans Corvers: Het is zo dat vanaf de start van het seizoen tot een drietal weken geleden het tussen Geerts en Vialle ging maar nu is dat intussen wel veranderd. Er is nog een persoon bijgekomen en die groeit nog week na week. Ik denk dat die zich nog serieus gaat mengen in de debatten.

MXMag: Die persoon is natuurlijk Thibault Benistant. Heeft het feit dat hij teamorders heeft genegeerd voor wrevel gezorgd binnen het team?

Hans Corvers: Nee, dat heeft niet voor wrevel gezorgd. Je moet het zo zien: de rijders zijn gelijk, ze rijden met dezelfde motoren die weliswaar anders zijn afgesteld maar het materiaal is identiek. Er wordt voor beide rijders evenveel inspanningen geleverd. Nu ja, Thibault kom terug van een blessure en je zou dan kunnen veronderstellen dat als er niet meer voor een titel hoeft gestreden te worden dat hij dan voor Jago zou kunnen rijden. Maar zo simpel is dat allemaal niet want hij wil zijn contract openbreken en verbeteren en daar heb je prestaties voor nodig. Jezelf in die omstandigheden in eigen land een podiumplek ontzeggen is natuurlijk moeilijk. Wat dat betreft hadden we van te voren nooit een afspraak gemaakt. Ook nu hebben we afgesproken dat ieder voor zich mag rijden. Ze moeten fair rijden. We hebben nu wel tegen Thibault gezegd dat als Jago sneller is dat het dan niet opgaat om bocht na bocht een aanval af te blokken. Laat Jago dan wat sneller passeren dan je normaal zou doen. Er zijn dus duidelijk geen teamorders maar of dat zo gaat blijven is natuurlijk nog wat anders. Op dit moment mogen Jago en Thibault rijden voor wat ze waard zijn.

MXMag: Zien jullie een scenario met twee supersterke rijders in één team dat wel in de kaart zou kunnen spelen van Jago Geerts terwijl Tom Vialle niemand heeft om hem bij te staan?

Hans Corvers: Ik wil voorzichtig zijn in mijn uitspraken maar ik denk als het op het einde van het seizoen aankomt op een paar punten dat het niet meer dan normaal is dat Benistant dan niet moeilijk gaat doen. De komende vijf of zes GP’s moeten de jongens natuurlijk hun ding doen. Het is een individuele sport en het is ieder voor zich. Je moet het ook zo zien dat in normale omstandigheden zonder orders Thibault ook punten kan afsnoepen van Vialle. Jago is sterk maar als hij wereldkampioen wil worden moet hij Thibault voorbij rijden, punt!

MXMag: De rijders die dit jaar voor de titel rijden in de MX2-klasse zijn einde contract. In hoeverre heeft dat gegeven invloed op de werking van het team en de rijders onderling?

Hans Corvers: Ik denk dat dat weinig meespeelt. Er zijn heel veel dingen die invloed hebben. De rijder moet zich goed voelen op de motor en moet zich thuis voelen in het team. Jago zit nu vijf jaar in het team en kent het reilen en zeilen. Hij gaat sowieso opnieuw MX2 rijden, dat is al beslist maar of hij dat nu bij ons doet of in het “oranje team” is niet doorslaggevend. Ik denk dat de gedachtegang meer gaat naar de jaren daarna omdat hij een tweejarig contract tekent voor een jaar MX2 en een jaar MXGP. Past hij in het KTM-Factory systeem of past hij in het Yamaha Factory Team van Louis Vosters?

MXMag: Hoe anders is het voor u na jaren te bouwen aan een team en vele zeges behaald te hebben om opnieuw te mogen gaan voor een wereldtitel?

Hans Corvers: Dat geeft natuurlijk een verschrikkelijk goed gevoel, dat kan ik niet onder stoelen of banken steken. We beginnen nu wel te merken dat ons succes niet altijd door iedereen in dank afgenomen wordt. Het is al bij al een supergevoel en het team is door het succes supergemotiveerd. De laatste drie jaar doen we mee voor de knikkers en ook de toekomst ziet er goed uit.