Al een aantal jaren wordt er vanuit Nederland (en andere West Europese bonden) bij de FIM aangegeven dat het tijd is actie te ondernemen voor het verlagen van de geluidsproductie in de Motocross.
Op lokaal niveau lopen we steeds vaker tegen problemen aan wat betreft het vergund krijgen en houden van circuits (zie ook het MX-masterplan). Onlangs heeft de FIM bekendgemaakt dat zij met de WK MXGP en MX2 klassen komend seizoen 3 dB(A) in geluidniveau naar beneden gaan. Op dit moment is 114,0 dB(A) voor aanvang race het maximum en in 2023 zal dat dus 111,0 dB(A) zijn. Voor alle overige klassen blijft het geluidniveau gehandhaafd op 114 dB(A), maar zij gaan per 1 januari 2025 naar de 111,0 dB(A) normering.
KNMV en MON opereren in het geval van geluidsnormering samen en er is overleg geweest over hoe in Nederland om te gaan met het geluid voor de toekomst. Daar kwamen de volgende conclusies uit voort:
De industrie zal per 2023 nieuwe machines produceren met een lager geluidsvermogen en deze zullen dus gebruikt worden op WK- (en misschien EK-) niveau. Het is aannemelijk dat de meeste rijders in Nederland niet direct de beschikking hebben over een nieuw model.
Het is voor de bonden (MON en KNMV) ondoenlijk om verschillende geluidsniveaus aan te houden in het reglement voor verschillende klassen.
Door de aangesloten verenigingen is duidelijk aangegeven dat het voor hen noodzaak is dat er in Nederland een reductie van het geluid plaatsvindt.
In het verlengde van deze conclusies is besloten dat zowel de KNMV als de MON de komende drie jaar ieder jaar het maximale geluidniveau met 1 dB(A) zullen verlagen. Dit doen we om per seizoen 2025, net als de FIM, uit te komen op de dan maximaal toegestane waarde van 111 dB(A) voor alles klassen.
Dat betekent een maximaal geluidsniveau van:
2023: 113,0 dB(A)
2024: 112,0 dB(A)
2025: 111,0 dB(A)
Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: #Onbekend