Naar goede gewoonte stelde KTM al vroeg haar enduro line-up voor modeljaar 2019 voor. Vorig jaar ontketende de Oostenrijkse constructeur een kleine revolutie door de lancering van de 250 EXC TPI en de 300 EXC TPI, meteen de eerste in serie geproduceerde motoren met een geïnjecteerd tweetaktblok. Voor 2019 kiest KTM voor evolutie in plaats van revolutie.
Door de TPI technologie kreeg KTM ook de garantie dat tweetakt enduromachines nog een tijdje langer te koop zullen blijven.
Ook in 2019, hun tweede modeljaar dus, blijven beide geïnjecteerde tweetaktmodellen, de blikvangers in KTM’s line-up. De 250 EXC TPI en 300 EXC TPI worden door vier verschillende viertakten gecomplementeerd: de 250 EXC-F, de 350 EXC, de 450 EXC en tenslotte de 500 EXC.
Daarnaast bouwt KTM ook nog twee kleinere tweetaktmodellen, de 125 XC-W en de 150 XC-W. Beide machientjes zijn echter alleen geschikt voor competitie op gesloten omlopen en zullen in landen als Australië, Canada en de Verenigde Staten voor ‘cross countries’ worden ingezet. Ook in Europa wordt deze discipline echter steeds populairder.
Wat is er nieuw aan de 2019 enduromodellen van KTM?
KTM zegt dat z’n R&D-afdeling nooit rust en dus werden de machines voor modeljaar 2019 verder verfijnd. Dat gebeurde met een verbeterde afstelling voor de WP-voorvorken en een herziene WP-schokdemper. De zuiger van de schokbreker werd herontworpen, terwijl de afstellingen verder verfijnd werd. De evolutie van de veerelementen moet de rijder meer vertrouwen geven. Verder kreeg elke KTM enduro ook een sterkere batterij.
Ook optisch veranderden de KTM 2019-modellen ten opzichte van hun voorgangers. Zo kregen ze nieuwe graphics maar de meest in het oog springende verandering is wellicht dat het stalen buizenframe – dat tot nog toe zwart gelakt was – nu in oranje is uitgevoerd. Dat laatste moet de ‘Ready To Race’-look van de machines verhogen.
Zoals we dat van KTM gewend zijn worden de enduromachines ook voor modeljaar 2019 met kwaliteitscomponenten afgebouwd. Brembo tekent voor de remmen, Neken voor het stuur en de KTM’s zij ook van voetsteunen van No-Dirt voorzien .Zoals hun naam doet vermoeden zijn deze laatste ontworpen om gevrijwaard te blijven van aangekoekte modder of zand. De zwarte wielen worden bij fietsengigant Giant betrokken en zijn voorzien van met behulp van CNC vervaardigde assen.
De 2019 KTM enduromodellen zullen in Nederland en België in de loop van juni bij de dealers staan.
Foto’s: R. Schedl