Techniek: De winst van een aftermarket stuureenheid
Crossmotoren zijn tegenwoordig uitgerust met injectie en dus ook met een stuureenheid of ECU. Dat gekleurd doosje onder je zadel wordt door de motorfabrikant geleverd met een aantal mogelijke mappings waaruit je kan selecteren. In sommige gevallen switch je van mapping door een stekkertje te versteken waar andere merken dit doen via een app op de smartphone.
Door een aftermarket ECU te plaatsen veranderd dat doosje in een soort van toverdoos. De mogelijkheden worden plots veel talrijker en u begrijpt dat de motorkarakteristiek helemaal naar uw wensen kan worden aangepast. Maar waar halen die ECU’s die extra mogelijkheden vandaan?
Elke motorfabrikant levert uw crosser af met een zogenaamde ‘globale instelling’. De fabrikant zorgt zo ervoor dat de crossmotor wereldwijd werkt op elke hoogte, op elk terrein, in elke temperatuur en in elk klimaat. Bovendien houd deze globale afstelling rekening met de kwaliteit van de brandstof want die is niet overal dezelfde. Daarbovenop moet er ook nog rekening gehouden worden met verschillende wetgevingen rond de emissienormen. U begrijpt dat deze globale afstelling een gemiddelde is en nooit alle power uit uw crosser haalt.
Door deze globale instelling aan te passen kan er heel wat positiefs bereikt worden. In onderstaande video zie hoe met een aftermarket ECU (in dit geval van Vortex) winst wordt behaald in vermogen en trekkracht. De crossmotor kan ook aangepast worden naar uw wensen door b.v. het vermogen meer onderaan of bovenaan het toerentalbereik te situeren. Kijk hier hoe een flinke klad bits en bytes u crossmotor sneller maakt!
Ook te lezen
De finale van het MXGP-kampioenschap wordt gehouden in Spanje
Infront Moto Racing kondigde vandaag aan dat de Spaanse locatie Cózar als gastheer voor de spannende laatste ronde van het 2024 MXGP kampioenschap zal fungeren. Het de derde Spaanse GP …Team HRC Honda naar Portugal met Tim Gajser als enige rijder
Het 2024 MXGP-wereldkampioenschap begint dit weekend aan de eerste van drie races op rij in Agueda, Portugal voor de vijfde ronde in deze spannende strijd. Het volgende weekend gaat het …VIDEO: Roger De Coster over de communicatie met de rijders
In een video-interview met Roger De Coster komt de moeilijke start van de KTM-jongens in de VS ter sprake. Het gaat over de set-up van de motoren en hoe iedereen …Een update over de blessure van Tyla van de Poel
Tyla van de Poel crashte tijdens de EMX125 in Arco di Trento en brak hierbij zijn scheen en kuitbeen. Een andere piloot raakte op een springschans zijn voorwiel waardoor hij …
Uw reacties