Techniek: het tubeless systeem voor motorcross
Terwijl zowat elke wiel in de vervoersector zonder binnenband functioneert rijden motorcrossers nog altijd met een binnenband of een mousse. Al twintig jaar zoekt de industrie naar een oplossing maar telkens werden de systemen overboord gegooid wegens te ingewikkeld, te duur, niet bedrijfszeker enz. Alleen Grand Prix rijders kregen toegang tot de technologie maar de firma Nuetech bleef volharden in de boosheid.
Zij hebben sinds 2008 een tubeless systeem op de markt onder de naam Nuetech Tubliss. Het product werd gedurende jaren steeds verfijnd tot een gebruiksvriendelijk systeem met enkele onmiskenbare voordelen. In het kort komt het hier op neer dat een soort fietsbandje als velglint wordt gebruikt om de zijkanten van de buitenband luchtdicht op de velg te drukken. De velgklemmen komen te vervallen en voortaan heb je dan twee ventielen in je velg staan: eentje om de “fietsband” op te pompen (ongeveer 7 bar) en de band op de velg te klemmen en eentje om de luchtdruk in je band te pompen.
De voordelen
Het Nuetech Tubliss systeem heeft enkele voordelen. Het gewicht van je achterwiel daalt drastisch omdat je geen gebruik maakt van een zware heavy duty binnenband of mousse. Het gewicht dat daalt in de aangedreven massa doet veel aan de handelbaarheid van de motor. Zowel de motor als de achtervering zullen veel directer reageren. Rij je je band lek dan kan je toch de reeks uit rijden zonder dat de band van de velg loopt. Bij gebruik van een binnenband zal de bandendruk altijd toenemen tijdens de race. Dat komt door de frictie tussen binnen- en buitenband. Met het Tubliss systeem is dit niet het geval. Met Nuetech Tubliss kan je bovendien met een veel lagere luchtdruk racen indien het circuit (lees modderige omstandigheden) daarom vraagt. Een bandenspanning van 200 gram is perfect haalbaar om grip te creëren.
Montage
Het Nuetech Tubliss systeem heeft een aparte werkwijze nodig bij montage. Kijk daarom goed naar de video. U dient een extra gat in de velg te boren (voor het tweede ventiel). Tussen de twee ventielen moeten vier spaken zitten. Schaf je een setje aan voor je beide wielen dan mag je rekenen op een bedrag van ongeveer 230 € om tubeless rond te rijden.
Foto’s: Nuetech
Ook te lezen
De finale van het MXGP-kampioenschap wordt gehouden in Spanje
Infront Moto Racing kondigde vandaag aan dat de Spaanse locatie Cózar als gastheer voor de spannende laatste ronde van het 2024 MXGP kampioenschap zal fungeren. Het de derde Spaanse GP …Team HRC Honda naar Portugal met Tim Gajser als enige rijder
Het 2024 MXGP-wereldkampioenschap begint dit weekend aan de eerste van drie races op rij in Agueda, Portugal voor de vijfde ronde in deze spannende strijd. Het volgende weekend gaat het …VIDEO: Roger De Coster over de communicatie met de rijders
In een video-interview met Roger De Coster komt de moeilijke start van de KTM-jongens in de VS ter sprake. Het gaat over de set-up van de motoren en hoe iedereen …Een update over de blessure van Tyla van de Poel
Tyla van de Poel crashte tijdens de EMX125 in Arco di Trento en brak hierbij zijn scheen en kuitbeen. Een andere piloot raakte op een springschans zijn voorwiel waardoor hij …
Uw reacties