Published On: 25 oktober 2020

Sinds de KTM-groep 60% van de aandelen van de Spaanse motorfabrikant GasGas overnam gaat het hard voor het merk. GasGas gaat net als KTM en Husqvarna inzetten op elektrisch crossen en dat doen ze slim door het uitbrengen van motoren beginnende crossertjes.

Het is deze generatie die zal opgroeien met elektrisch crossen en telkens zal kunnen overschakelen naar zwaardere elektrische crossers. Wedden dat KTM binnen een viertal jaren het equivalent uitbrengt van een 85cc machine?

Hoe dan ook, de elektrische minicrosser voor 2021 heet MC-E 5 en is buiten wat punten en komma’s een kloon van de KTM en Husky. De MC-E 5 is een no-nonsense junior motorcrosser die super stil is en Ideaal voor jongeren om op te leren crossen. Hij is uitgerust met een snel oplaadbare elektrische powerpack en biedt 6 verschillende rijmodi voor volledige ouderlijke controle. Maar vergis je niet, de MC-E 5 is geen speelgoed – het is een volwaardige wedstrijdmotor voor zowel beginners als gevorderde crossertjes.

Deze GasGas is makkelijk te vervoeren en heeft geen uitstoot en bijna geen geluid. Met zijn superduurzame frame, premium WP-vering, algemene lichtgewicht constructie, verstelbare zadelhoogte en hoogwaardige onderdelen is het een motor die garant staat voor uren en uren plezier. Kinderen willen met hun voetjes de grond kunnen raken en dus is de MC-E 5 in hoogte verstelbaar van 616 mm tot 665 mm. Verder kan de hoogte nog bepaald worden door de instellingen van de voor- en achtervering.

Rondom de 5kW motor zit een superstevig chromoly stalen frame. Het frame is zo ontworpen dat het precies de juiste mate van flexibiliteit en stijfheid biedt, waardoor de stabiliteit, het gebruiksgemak en de nauwkeurigheid van de bochten gegarandeerd zijn. De 5kW motor is super compact en heeft de perfecte pasvorm voor het kleine chassis. De aandrijving is bovendien luchtgekoeld, stof- en waterbestendig en bovendien slijtvast en onderhoudsvrij. De geïntegreerde regeleenheid (ECU) garandeert een directe, maar zeer controleerbare vermogensafgifte.

En dan is er het zogenaamde Control Center, een klein doosje met lampjes dewelke aangeeft in welke modus je rijdt. Er zijn zes verschillende modi, voor beginners tot meer ervaren rijders. Maar het moet ook veilig zijn, daarom is de GASGAS MC-E 5 uitgerust met een roll-over sensor die de stroom onderbreekt als een rijder crasht of valt. Met een koordje aan zowel de pols als de motor, wordt de motor bij een val van de rijder gestopt. De instelbare rijmodi kunnen ook worden ingesteld en opgeslagen met een dongle, waardoor wordt voorkomen dat prikkelbare racers naar een krachtigere rijmodus overschakelen voordat ze er klaar voor zijn!

Technische gegevens

ENGINE

  • RATED OUTPUT2 kW / 3,200 rpm
  • TORQUE13.8 Nm
  • TRACTION BATTERYLithium-ion
  • BATTERY CAPACITY21 Ah
  • RATED VOLTAGE48 V
  • CHARGER LINE VOLTAGE80-240 V/50-60 Hz
  • CHARGING INPUTQuick charging 5 A @ 230 V (AC)
  • CHARGING POWER900 W
  • CHARGING TIME 100 %70 min.
  • CHARGING TIME 80 %45 min.
  • COOLINGAir cooled
  • ELECTRIC MOTOR48 V – BLDC motor with outer rotor
  • 6000 rpm
  • MAX. POWER5 kW / 3,900 rpm

CHASSIS

  • FRONT BRAKE DISC DIAMETER160 mm
  • REAR BRAKE DISC DIAMETER160 mm
  • FRONT BRAKEDisc brake
  • REAR BRAKEDisc brake
  • CHAIN1/2 x 3/16″
  • FRAME DESIGN25CrMo4 steel central-tube frame
  • FRONT SUSPENSIONXACT 35 WP Upside-Down fork, Ø 35 mm
  • GROUND CLEARANCE252 mm
  • REAR SUSPENSIONXACT WP PDS mono shock
  • SEAT HEIGHT665 mm
  • STEERING HEAD ANGLE66 °
  • SUSPENSION TRAVEL (FRONT)205 mm
  • SUSPENSION TRAVEL (REAR)185 mm

Foto: GasGas