In 1973 werd er voor het eerst in de geschiedenis van het merk een wereldtitel gevierd. Yamaha won met de Zweed Hakan Andersson de wereldtitel in de 250cc klasse met de expirimentele YXM250. En dat is dit jaar precies 50 jaar geleden.
In navolging van het succes van Suzuki kon Yamaha niet onderdoen en besloot om in 1972 mee te doen met een prototype in het WK 250cc. Hakan Andersson werd meteen tweede in de eindstand van het wereldkampioenschap en had geen verhaal tegen de oersterke Joël Robert.
Voorafgaand aan deze wereldtitel had de Zweedse ster Andersson al furore gemaakt als topper in het FIM Wereldkampioenschap Motorcross. Nadat hij zich had opgewerkt in de ranglijsten in eigen land, maakte Andersson in 1966 een sprankelend GP-debuut met een derde plaats in zijn allereerste wereldkampioenschapsrace.
Voor het begin van het seizoen 1972 maakte Yamaha bekend toe te treden tot het FIM Wereldkampioenschap Motorcross, met Andersson op een YZ637 in de 250 cc-klasse. Overwinningen volgden snel. Andersson won de Zweedse en Zwitserse Grand Prix en eindigde voor de tweede keer op rij als tweede in het eindklassement.
In zijn onophoudelijke streven naar innovatie, introduceerde Yamaha in het seizoen 1973 de YZM250 met een nieuw Monoshock-veersysteem dat extra stabiliteit bood bij zware hobbels en de duurzaamheid verbeterde.
Deze upgrades werden voor het eerst toegepast in de derde ronde, in het Belgische Wuustwezel, en Andersson reed bij het debuut van de motor naar de eerste GP-overwinning van het seizoen. Het momentum zette zich voort tijdens de twee volgende ronden, zodat de Zweed drie opeenvolgende GP-overwinningen op rij behaalde en goud won in respectievelijk de Zwitserse Grand Prix in Payerne en de Poolse Grand Prix in Szczecin.
Een eclatante dubbele overwinning en zijn vijfde GP-zege van het seizoen op het circuit van Ulricehamn leverde Andersson het FIM Wereldkampioenschap Motorcross van 1973 op, nog geen twee uur rijden van waar hij opgroeide.
In het seizoen 1975 werd hij tweede, waarna Yamaha zich terugtrok uit de racewereld in verband met de oliecrisis. Sindsdien won het merk met de gekruiste stemvorken nog vele wereldtitels en mocht in totaal 27 keren de gouden kroon mee naar Japan nemen. De Yamaha YZ blaast dit jaar 50 kaarsjes uit en dat werd afgelopen weekend in de verf gezet op door de machines van Jago Geerts, Thibault Benistant en Rick Elzinga in de traditionele kleuren uit te dossen. De Yamaha van Benoit Paturel kreeg dan weer de traditionele gele Amerikaanse look mee (foto bovenaan).
Alle wereldtitels van Yamaha
- 1973 Hakan Andersson 250cc
- 1977 Heikki Mikkola 500cc
- 1978 Heikki Mikkola 500cc
- 1981 Neil Hudson 250cc
- 1982 Danny LaPorte 250cc
- 1983 Hakan Carlqvist 500cc
- 1986 Jacky Vimond 250cc
- 1987 John van den Berk 125cc
- 1988 John van den Berk 250cc
- 1992 Donny Schmit 250cc
- 1994 Bob Moore 125cc
- 1997 Alessio Chiodi 125cc
- 1999 Andrea Bartolini 500cc
- 2001 Stefan Everts 500cc
- 2002 Stefan Everts 500cc
- 2003 Stefan Everts MX1
- 2004 Stefan Everts MX1
- 2005 Antonio Cairoli MX2
- 2005 Stefan Everts MX1
- 2006 Stefan Everts MX1
- 2007 Antonio Cairoli MX2
- 2007 Yves Demaria MX3
- 2008 David Philippaerts MX1
- 2009 Antonio Cairoli MX1
- 2010 Carlos Campano MX3
- 2015 Romain Febvre MXGP
- 2021 Maxime Renaux MX2
Foto’s: Gino Maes, Danny Hermans en Yamaha Racing